کد خبر: ۲۳۱۵۲
تعداد نظرات: ۱۵ نظر

رییس مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور به تشریح دستاوردهای این مرکز در بازه زمانی پنج ماه ابتدایی سال های 93 و 94 پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر عادل حقیقی» گفت: در پنج ماه سال جاری از بخش تشخیص بیماریهای طیور تعداد 9 هزار و 330 نمونه برداری شده است و در بخش های کنترل کیفی دارو و کنترل کیفی مواد غذایی به ترتیب 783 و 612 نمونه برداری شده است که بیشترین افزایش را نسبت به مدت مشابه خود در سال 93 داشته اند.

وی تصریح کرد: در بخش مولکولی دپارتمان تشخیص بیماری های طیور، افزایش چشمگیر نمونه های ورودی در رابطه با آنفلوآنزا (کلیه سویه های مرتبط) را از 688 مورد نمونه در 5 ماه ابتدای سال 93 به 4293 مورد نمونه در مدت مشابه در سال 94 مشاهده می شود که به تبع آن، تعداد آزمایش از 1040 مورد در 5 ماه ابتدائی سال 93 به 3159 مورد افزایش یافته است.

دکتر حقیقی افزود: در بخش سرولوژی در مدت مشابه افزایش تعداد نمونه از 2 هزار و 722 مورد نمونه آنفلوآنزادر سال 93 به سه هزار و 13 مورد در سال 94 به عنوان نقاط اوج عملکرد این بخش نسبت به سال گذشته می باشد. لازم به ذکر است که در سایر موارد آزمون عملکرد دو بخش در دو سال در طی مدت مشابه تقریباً یکسان بوده است.

رییس مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه های مرجع و مطالعات اضافه کرد: در بخش دام در مقایسه عملکرد دو سال 93 و 94 در 5 ماه ابتدایی سال کاهش موارد جداسازی FMD از 231 مورد در سال 93 به 59 مورد در سال 94 و همچنین کاهش ردیابی آنتی بادی دیستمپر از 900 مورد در سال 93 به 220 مورد در سال 94 را مشاهده می کنیم. در سایر موارد عملکرد مشابهی در طی 5 ماه اول دو سال وجود داشته است.

وی اظهار کرد: در بخش آبزیان افزایش قابل توجهی در عملکرد سال 94 نسبت به سال 93 در کنترل بیماری های ویروسی مشاهده می شود، به طوری که VHS PCR از 365 مورد در سال 93 به 960 مورد در مدت مشابه سال 94 و IPN PCR از 81 مورد در سال 93 به 268 مورد در سال 94 رسیده است.

دکتر حقیقی همچنین در خصوص کنترل کیفی واکسن گفت: در بخش کنترل کیفی واکسن در 5 ماهه اول سال 94 اقزایش موارد کنترل استریلیتی واکسن نسبت به مدت مشابه در سال 93 از 18 مورد به 546 مورد در سال 94 را داریم و در سایر موارد تقریباً عملکرد دو سال مشابه بوده است.

وی در ارتباط با عملکرد این مرکز در خصوص دارو نیز گفت: در بخش شیمی دارو تعداد نمونه های ورودی از 519 مورد در سال 93 به 385 مورد در سال 94 رسیده است که به تبع آن تعداد آزمایش نیز از یک هزار و 773 مورد در سال 93 به یک هزار و 296 مورد در سال 94 رسیده است.

رییس مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه های مرجع و مطالعات گفت: در بخش بقایای دارویی نیز تعداد نمونه های مربوط به فلزات سنگین، آفلاتوکسین رنگ مصنوعی، مالاشیت گرین تام و کلرامفنیکل به ترتیب از 359، 27، صفر، 41 و 12 مورد در سال 93 به 364، 28، 4، 56 و 42 مورد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تعداد آزمایش های مربوطه نیز خصوصاً در زمینه مالاشیت گرین، کلرامفنیکل، رنگ مصنوعی و آفلاتوکسین به ترتیب در سال 94 نسبت به سال 93 افزایش یافته است. در بخش کنترل کیفی مواد غذایی در آزمون های شیمی افزایش موارد آزمون TVN از 126 مورد در سال 93 به 385 مورد در سال 94 را مشاهده می کنیم.

دکتر حقیقی در مورد کنترل کیفی مواد غذایی نیز گفت: در آزمون های میکروبی کنترل کیفی مواد غذایی، افزایش موارد آزمون سالمونلا و توتال کانت از 240 و 246 مورد به ترتیب در سال 93 به 658 و 630 مورد در سال 94 افزایش یافته است و در سایر موارد عملکرد دو سال تقریباً مشابه بوده است در مجموع نیز تعداد نمونه ها و آزمایش های بخش کنترل کیفی مواد غذایی از 456 و 1616 مورد به ترتیب در سال 93 به 840 و 2617 مورد در سال 94 افزایش یافته است.

وی گفت: در بخش میکروب شناسی تشخیصی نیز تقریباً عملکرد مشابهی در دو سال وجود داشته است که البته کاهش جزئی حجم نمونه های سال 94 در مقایسه با سال 93 مشاهده می گردد.

دکتر حقیقی ادامه داد: در بخش آسیب شناسی تعداد موارد ارجاعی در سال 94 نسبت به سال 93 نیز کاهش داشته است و به تبع آن تعداد مقاطع مورد بررسی نیز در این بخش کاهش یافته است.

رییس مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه های مرجع و مطالعات در پایان گفت: در بخش دریافت نمونه، تعداد نمونه ورودی به بخش دریافت نمونه در 5 ماه اول سال 93 در مجموع 16 هزار و 342 مورد نمونه بوده که این رقم در 5 ماه ابتدایی سال 94 به 15 هزار و 255 مورد رسیده است.

 

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
0
دکتر عزیز خیلی مطالب زیادی گفتی مثلا گفتی آزمایش استریلیتی بیشتر انجام می شود از پارسال . پس پوتنسی و افیکیسی چی؟؟؟ استریلیتی را که هر شهرستانی می تواند انجام دهد . این گزارش کار به درد تولید کننده بیچاره نمی خورد . راستی واکسن تب مالت آزمایش جامع می شود؟
ناشناس
|
-
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
0
همه اش آمار نمونه برداری است . اصلاح روش ها ؟ بازنگری دستور العمل ها؟ آپدیت کردن اس اوپی ها با اروپاو آمریکا کجاست؟
یک دوست
|
-
|
۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
0
0
با تشکر و قدر دانی از زحمات ماندگار جناب آقای دکتر حقیقی ریاست محترم مرکز ملی تشخیص ،باید به عرض دوستان محترم برسانم که انصافا در این مدت مدیریت ایشان،تغییر و تحولات اساسی و بنیادی در روش های نوین تشخیصی در بعضی از بخش ها صورت گرفته است،آزمون های جدید ست آپ و راه اندازی شده اند که البته در این گزارش اشاره نشده است،راه اندازی دپارتمان تشخیص بیماریهای آبزیان،یکسان سازی فرمت جواب های آزمایشگاهی،سرعت خوب و قابل قبول در پاسخ دهی،راه اندازی چندین دستگاه High- Tech در مرکز ملی تشخیص،اهمیت دادن فراوان به آموزش پرسنل،پیاده سازی ایزو 17025 با تمام سختی هاو مشقات مربوطه،احیای بخش تضمین کیفیت مرکز،ارتقای مزایای پرسنل مرکز ،برنامه ریزی و تشکیل چهار کمیته مهم و کلیدی در امر ساماندهی آزمایشگاهها و ،،،که صد البته معرفی همه این موارد در یک گزارش فقط خبری خلاصه مقدور نمی باشد،علی ایحال خداقوت به این جوان خوشفکر و کاربلد گفته و موفقیت بیش از پیش ایشان را خواستارم
همکار مرکز تشخیص
|
-
|
۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
0
0
اتفاقا از زمان مدیریت آقای دکتر حقیقی همه دستورالعمل ها بازنگری شده است و همه گروههای مرکز حدود شش ماه درگیر بروز رسانی و مطابقت با استاندارد های روز دنیا و اروپا بودند که جا داره از پشتکار و پیگیری ایشان و تلاش همه همکاران مرکز تشخیص قدرانی گردد
منصف
|
-
|
۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
0
0
من در خصوص بعضی از بخش ها مثل بیماریهای آبزیان و روش های تشخیصی در طیور اطلاع دارم که در این مدت کارهای بسیار خوب و قایل تحسین همچون سکانسینگ ژنومی و ست آپ روش های جدید و ،،، انجام شده است که قطعا باعث ارتقای سازمان دامپزشکی در امور تشخیصی خواهد شد
ناشناس
|
-
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
0
0
با تشکر از ارائه عملکرد لطفا پاسخ داده شود در رابطه با کنترل واکسن چه اقدامی شده است ؟ آیا واکسن تب مالت آزمایش می شود ، چند واکسن رازی و وارداتی تست و چه آزمایشاتی انجام می شود .
ناشناس
|
-
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
0
0
اینها دستاورد نیست اینها عملکرد است که بسته به سال مثلا دو برابر می شود !
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
0
0
سلامی میگویم خدمت عزیزان
راستش را بخواهید ، وقتی بیماری در ایران شیوع می یابد به طبع ان نمونه ها نیز افزایش می یابد خوب پس کار بیشتری انجام خواهد گرفت
در مجموع مرکز تشخیص اگر نباشد سازمان دامپزشکی نقطه اتکای معتبر خود را از دست خواهد داد چون مرکز تشخیص وظایف زیادی دارد مانند 2اداره کل انرژی میبرد
اما در مورد استاندارد ایزو تا کنون هم مرکز تشخیص اکردیته ایزو داشته که باید تمدید شود
علي
|
-
|
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
0
0
دكتر حقيقي عزيز دوستت داريم و باعث افتخار همكاران سازمان هستيد،راهي را كه شروع كرده اي با قدرت و توكل به خدا پيش ببر،موفقيت نتيجه كارهايت خواهد بود
ناشناس
|
-
|
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
0
0
إنصافا كارش درسته ،براي پرسنل مركز و پيشرفت اونجا هر تلاشي را با جان و دل انجام مي دهد-دوست قديمي
ناشناس
|
-
|
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
0
0
انصافا کارش درسته که نشد حرف . ایشان باید اول برای تولید کشور و بعد برای مرکز کار کند ، پاسخ این حرف داده نشد ، آیا واکسن را کنترل می کنید ، آیا واکسن تب مالت و... وارداتی را کنترل می کنید . چه تست هائی برای کنترل واکسن دارید . آیا دارو به طور کامل کنترل می شود و...
کارشناس مرکز تشخیص
|
-
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
0
0
انشاالله اون را هم انجام می دهند،جهت روشن شدن موضوع به عرض می رسانم ،بایستی امکانات لازم ،نیروی تخصصی کافی متناسب با حجم کار،تجهیزات و ،،،فراهم گردد و این کار نیاز به مساعدت و همکاری سایر بخش های سازمان نیز دارد، البته در حال حاضر تمام آزمایشات استریلیتی در مورد همه واکسن ها انجام می شود،و پوتنسی و افیکیسی و آزمایشات کارایی واکسن و تیتراسیون بصورت محدود در مورد واکسن های تولید داخل انجام می شود و در مورد بعضی از انواع واکسن ها فعلا امکانات لازمه مهیا نگردیده است ولی رایزنی های خوبی انجام شده است تا کمبودها و نواقص حل شود،همچنین ارسال نمونه های دارو و واکسن برای انجام آزمایشات به مرکز بیش از اندازه ،زیاد می باشد. لطفانیمه پر لیوان را ببینید!
ناشناس
|
-
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
0
0
کارشناس محترم اینکه نیمه پر را همیشه ببینیم که تا پنجاه سال دیگر مطمئنا یک نیمه خالی خواهیم داشت هرچند آن نیمه نیز پر نیست و ته لیوان کمی آب است . مرکز تشخیص نمونه زیاد دارد درست و قبول داریم که باید از دیگر استان ها و بخش خصوصی بیشتر و هوشمندانه تر استفاده کند. باید به فکر توسعه فضای موجود باشد . این وظیف شما کارشناس محترم نیست . اقای رئیس سازمان و معاون های ایشان و رئیس مرکزباید کنترل واکسن را که رکن وظایف دامپزشکی است را اجرائی کنند !!!!چرا هر رئیسی می آید بی توجه به این مسئله است ، آمار تحویل مردم دادن که کار تولید مملکت را درست نمی کند . چقدر کارمی کنیم کمتر مهم است چه کاری می کنیم مهم تر است .این یک ایده مهم است که عدم کنترل واکسن وارداتی و رازی خیانت به کشور است .چند سال است مرکز تشخیص درست شده چرا باید واکسن را کنترل نکنند .
ناشناس
|
-
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
0
0
(انشاالله اون را هم انجام می دهند!!) با انشاء الله تنها که کار درست نمی شود .
ناشناس
|
-
|
۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
0
0
فقط انتقاد،فقط نظر منفي،،،، خسته نشديد!!؟بابا كمي هم شرائط را درك كنيد،مسوولان كه برنامه ريزي لازم را انجام داده و كارهاي عملياتي را بالفعل كرده اند،كمي تحمل نماييد-دانشجو
نظر شما
ادامه