کد خبر: ۲۳۱۴۱
تعداد نظرات: ۷ نظر

«هفته نامه ابوذر» که از نشریات محلی استان کرمانشاه می باشد، در شماره این هفته خود به انتقاد از نگهداری حیوانات خانگی پرداخت:

می گویند برای نگهداری حیوانات هزینه های زیادی می کنند. می گویند هزینه های گزافی را برای درمان و حتی جراحی های زیبایی این حیوانات به قول خودشان فانتزی صرف می شود، می گویند برایشان مراسم عروسی و ختم می گیرند با هزینه های میلیونی و خیلی چیزهای دیگر را نیز می گویند.

دنیای امروز ما دنیای عجیبی است اصلا دنیای امروز ما دنیای عجایب است و در این دنیای هزار رنگ که خیلی از رنگ هایش بد رنگ است و خیلی‌ها را آزار می‌دهد.

این بد رنگی ها حاصل بد رفتار یهای برخی هاست نه تنها هیچ رنگ و لعابی از فرهنگ و دین ندارد و درست در نقطه مقابل آنها قرار دارد. از آنجا که نمی خواهم سرتان را به درد آورم و قصه را به دراز بکشم از تعارف کم میکنم و بر مبلغ می افزایم و راست می روم سر اصل مطلب و پیش می کشم موضوع این گزارش را.

شاید که نه حتما شما هم این روزها کم ندیده اید افرادی را که رو آورده اند به حیوانات و اصلا کلی از اوقات زندگیشان را صرف پرداختن به حیوانات می کنند و بعصی از حیوانات به ویژه سگ و گربه شده جزء جدایی ناپذیر زندگیشان.

سگ و گربه هایی با شکل و شمایل عجیب و غریب و با نام های عجیب تر مانند جسیکا و جکی و چه می دانم نامهایی از این دست.

این افراد که تعدادشان هم روز به روز افزایش می یابد وقتی که در کوچه و خیابان راه می روند سگ و گربه هایشان همراهشان است وقتی که رانندگی می کنند این حیوانات هم نشین آنان و سر نشین خودروهایشان است.

در خانه هایشان هم وضع همین است. دیگر امروز اصلا برخی از حیوانات مانند سگ و گربه محل زندگیشان از بیرون خانه و بالای بام منتقل شده به درون خانه و زیر بام و بعضا هم اتاق خواب و آشپزخانه را هم به تسخیر در آورده اند .

می گویند برای نگهداری از این حیوانات هزینه های زیادی می کنند. می گویند هزینه های گزافی را برای درمان و حتی جراحی های زیبایی این حیوانات به قول خودشان فانتزی صرف می شود. می گویند برایشان مراسم عروسی و ختم می گیرند با هزینه های میلیونی ، و خیلی چیزهای دیگر را نیز می گویند.

راستش از شما چه پنهان این گفته ها حس کنجکاویم را قلقلک داد و از آن جا که می گویند شنیدن کی بود مانند دیدن تصمیم گرفتم از نزدیک این شنیده ها را ببینم. این شد که بر آن شدم تا به یکی از مراکز درمانی و خرید و فروش این حیوانات در یکی از محلات بالای شهر بروم در یک شب مهتابی تا خوب ببینم آن چه را که شنیده بودم.

با مسئول بیمارستان حیوانات از قبل هماهنگ کرده بودم وارد آن جا که شدم دیدم کلی سگ و گربه آنجا جا خوش کرده بودند. برخی از حیوانات برای درمان آورده شده بودند بعضی ها هم برای جراحی زیبایی مانند جراحی بینی و گوش حیوانشان، و برخی هم آمده بودند تا برای حیوانشان غذا و واکسن و خوراکی های تقویتی خرید کنند.

آنجا خانمی را دیدم که گربه ای پشمالو را بغل کرده و صورتش را ناز می کند و می بوسد گویی مادری است که کودک شیرینش را بغل کرده و به او مهر مادری می کند جلو رفتم و به آن خانم سلام کردم و جواب شنیدم به مزاح از او پرسیدم گربه ات پسر است یا دختر ؟ گفت : دختر است. و باز به مزاح پرسیدم شوهرش داده ای ؟ گفت نه هنوز زوج مناسبی برایش پیدا نکرده ام. باز به مزاح برای گربه اش آرزوی خوشبختی و باز شدن گره بختش کردم.این بار اما چند سؤال جدی از او پرسیدم. از او پرسیدم آیا بچه هم داری ؟ گفت : بله 3 تا ، پرسیدم بچه هایت را بیشتر دوست داری یا گربه ات را ؟ گفت: فکر آنکه اگر گربه ام حتی یک روز از کنارم دور باشد هم مرا دیوانه می کند او می گفت گربه ام همیشه و حتی در اتاق خواب و آشپزخانه در کنارم است و بیشتر از فرزندانم به گربه ام نزدیکترم و برایش وقت می گذارم. در همین حین پسر جوانی را دیدم که از خودروی مدل بالا ، پایین آمد و یک سگ فانتزی را بغل گرفت و وارد شد به من که رسید خوش و بشی با هم کردیم به او گفتم بلا دور است نکند سگت حالش خوب نیست گفت: نه خوشبختانه حالش خوب است فقط چند روز پیش سگم را آوردم و دندانهایش را ارتودنسی کردم و حالا هم آمده ام که برایش مکمل غذایی بگیرم. پرسیدم غیر از هزینه جراحی و بطور معمول ماهانه چقدر پول را هزینه نگهداری و تغذیه سگت می کنی؟ خندید و گفت بین800 هزار تا یک میلیون تومان، گفتم زیاد نیست؟گفت نهرخیلی زیاد نیست این را گفت و رفت تا مکمل غذایی برای سگش بگیرد. سراغ جوان دیگری رفتم که یک سگ سیاه پشمالو را در بغل داشت و منتظر دوستش بود تا با هم که کارشان راه افتاد بروند به خانه، از او پرسیدم اسم این حیوان چیست ؟ گفت: جسیکا ، گفتم دماغش چرا اینگونه شده ؟ گفت راستش یک مقدار دماغش بزرگ بود و مجبور شدم جراحی زیبایی برایش انجام دهم هر چند که هزینه جراحی میلیونی بود اما چون دماغش زیبا شد راضی هستم. گفتم ماهانه برای جسیکا چقدر بطور میانگین هزینه می کنی؟ گفت : با غذا و دارو و واکسن حدود ماهی یک میلیون تومان . گفتم زیاد نیست؟ گفت نه ما وضع مالیمان خوب است،او گفت: اینکه هزینه ای نیست یکی از دوستانم در تهران برای سگش عروسی کرد و کلی میهمان دعوت کرده بودند حدود 300 میلیون تومان خرج کردند تازه گاهی اوقات هزینه عروسی سگ و گربه ها و یا هزینه مراسم ختم و دفن آنها بیشتر از این هم می شود.

گفتم راستی می دانی خیلی از آدمهای اطراف ما با وجود توانمندیهای فراوان و مدارک تحصیلی عالیه لنگ شغل با حقوقی حداقلی حتی زیر یک میلیون تومان و شاید هم پانصد هزار تومان هستند ؟ گفت: این مشکل خودشان است گفتم پس وظیفه من و شمای هم نوع چیست؟ چیزی در جواب نگفت به آرامی آهی کشیدم و رفتم سراغ طبیب حیوانات دیدم دارد به تعدادی سگ و گربه به اصطلاح بیمار رسیدگی می کند 5 یا 6 سگ و گربه را دیدم که بستری شده بودند او توضیحاتی را درباره بیماری این حیوانات داد وگفت: برخی از آنها جراحی شده اند گفتم یعنی محل دردشان هم جراحی می شود؟ پاسخ داد بله و سپس مرا به سمت رایانه محل کارش هدایت کرد و گفت : ببین مثلا همین سگ را که می بینی مبتلا شده بود به زخم بستر و اطلاعاتش در بانک اطلاعاتی این سیستم ثبت شده، گفتم: هزینه جراحی این سگ چقدر است؟ پاسخ داد حدود 17 میلیون تومان خرج بر می دارد، البته ما در اینجا تخفیف های خوبی را به مشتریان می دهیم. گفتم در این مرکز چه خدماتی را شما ارایه می دهید؟ گفت: ببین ما مجوز داریم و در اینجا غیر از خدمات درمانی، دارو، غذاهای مکمل را هم عرضه می کنیم و البته خرید و فروش حیوانات را هم داریم. در همین حین به چند توله سگ که در گوشه ای از آنجا لم داده بودند اشاره کردم و پرسیدم مثلا قیمت آنها چقدر است؟ گفت: قیمتها متفاوت است از یک میلیون و دو میلیون بگیر تا بالا و گفتم وضع درآمد شما چطور است؟ گفت خوبه راضیم و مشتریان زیادی را هم داریم.

گفتم این حیوانات اگر در خانه نگه داری شوند ممکن است موجب انتقال بیماریهای واگیر دار و خطرناکی شوند گفت: نه ما به این حیوانات واکسن میزنیم و مشکلی پیش نمی آید در این میان مشتری وی هم حرفهایش را تایید می کردند .چون مشتریش زیاد بود و راستش بوی آن همه سگ و گربه داشت آزارم میداد بلند شدم و از آنجا بیرون آمدم و به فکر رفتم. برق از سرم پریده بود با خودم گفتم چرا اینگونه شده است؟ چرا برخیها بجای پرداختن به آدمها و هم نوعان به حیوانات و چیزهای دیگر می پردازند؟ درست است که در اسلام آمده است که با حیوانات مهربان باشیم اما آیا جای حیوانات در آشپزخانه و اتاق خواب است؟ از خودم پرسیدم در این شرایط نا مناسب اقتصادی کشور و بویژه استان کرمانشاه که خیلی از جوانان خوب و با سواد ما بیکارند و به خاطر مشکلات مالی قدرت ازدواج را که نه حتی جرات فکر کردن به آن را هم ندارند میبینم که عده ای اینگونه پولشان را حیف و میل می کنند. از خودم پرسیدم آیا بهتر نیست که بجای پرداختن اینهمه هزینه های میلیونی برای سگ و گربه ها آنرا صرف مشکلات مردم کرد؟ البته در عین مهربانی با حیوانات آنهم در چار چوب خودش ، از خودم پرسیدم تکلیف بیماریهای واگیر دار که از طریق این حیوانات سرایت می کند چه می شود؟ از خودم پرسیدیم بهتر نیست این سوالات را هم از مردم و کارشناسان مربوطه بپرسم ؟ و رفتم پرسیدم.ابتدا از مردم پرسیدم، شهر وندی می گفت : واقعا آدم این صحنه ها را که می بیند ناراحت میشود، درست است که باید با حیوانات مهربانی کنیم اما هر چیزی جای خودش را دارد جای سگ در کارخانه ها ، کارگاه ها و جاهایی است که نیاز به نگهبان دارد نه در وسط خانه.

شهر وند دیگر که خود را خانم کرمی معرفی کرد گفت: اگر این پولهایی را که اینگونه خرج این حیوانات می کنند صرف انسانهای گرفتار کنند کلی از مشکلات مردم حل میشود این رفتار غلطی است که برخی از افراد انجام می دهند او این را هم گفت: که قبلا اعلام شده بود با صاحبان این حیوانات که برای مردم مشکل ایجاد می کنند برخورد می شود ولی نمی دانم چرا به این وعده عمل نکردند؟ آقای دیگری افزود: باور کنید من سراغ دارم که یکی از آشنایان من با دیدن این همه هزینه میلیونی که برای سگ و گربه ها صرف می کنند و خالی بودن جیب خود و مشکلات معیشتیش بسیار افسرده شده است.

جوانی هم میگفت : نگهداری این حیوانات به لحاظ بهداشتی خطرناک است و موجب انتقال بیماریهای خطرناک می شود. خانم عبداللهی هم می گوید: ای کاش این افراد نصف این وقت و انرژی را که صرف حیوان بازی می کنند را صرف زندگی و خانواده خود کنند. این مشاهدات و صحبت ها من را وادار کرد تا به بررسی هر چند اجمالی آن از دیدگاه کارشناسان مربوطه بپردازم. دکتر منصوری متخصص بیماریهای عفونی می گوید: بیماریهای عفونی خطرناکی می تواند از طریق تماس با حیواناتی مانند سگ و گربه به انسان سرایت کند که برخی از این بیماری ها مانند هاری منجر به مرگ می شود.

بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی از میان حدود 1700 عامل بیماری زا ،832 عامل از طریق حیوانات به انسان منتقل می شود و متخصصان مربوطه برخی از بیماری‌های انگلی و عفونی مانند کمپیلو باکتر ، باکتری لیپتو سپیروز ، لیشمانی ، لیم ، عفونت ژیار دیابی ، کرم قلابدار، توکسوپلاسموز انگلی و گزیدگی کک را از جمله بیماریهای خطرناکی اعلام می کنند که از طریق سگ و گربه به انسان سرایت می کنند و در مراحل حاد منجر به مرگ می شوند.

به سراغ یکی از کارشناسان مذهبی رفتم تا دیدگاه اسلام را در خصوص نگهداری حیوانات و خرید و فروش آنان را جویا شوم. حجت الاسلام قبادی خاطر نشان کرد : اسلام تاکید فراوانی بر مهربانی انسان با حیوانات و رعایت حقوق آنها را دارد. البته او این را هم گفت که اتاق خواب و داخل خانه جای نگهداری حیوانات نجس مانند سگ و یا گربه نیست. از وی پرسیدم اصلا خرید و فروش حیوانات نجس مانند سگ چه حکمی دارد؟و حاج آقا در پاسخ گفت: از دیدگاه اسلام خرید و فروش حیوانات نجس ، حرام است.

حال با این اوضاع و احوال چرا برخیها اقدام به نگهداری این حیوانات می کنند؟ این سئوالی است که از شیرزادی کارشناس مسائل جامعه شناسی پرسیدم و از او اینگونه پاسخ شنیدم که متاسفانه این رفتارها از طریق وسایلی مانند ماهواره ها وارد زندگی برخی از هم وطنانمان شده است و دشمنان می خواهند الگوی دوستی را از مدل انسان با انسان به مدل انسان با حیوان تغییر دهند که این اصلا در شأن فرهنگ، دین و تمدن ما نیست. ببخشید اگر بحث به درازا کشید که البته هم کشید اما امیدواریم که یک مقدار واقع بینانه تر به مسائل نگاه کنیم و با دیدن هر رفتاری که غربی ها آنرا می خواهند به ما دیکته کنند چشم بسته و بدون تفکر سراغ آن نرویم باور من قصد موعظه ندارم چون در این زمینه حدی ندارم اما عقل حکم می کند زندگی و انسان ارزشمند است پس باید در زندگیمان سراغ چیزهایی برویم که ارزشمندند چرا که یکی از ملاک های اصلی قضاوت درباره انسانها، چیزهایی هستند که انسان بعنوان ارزش به آن نگاه می کند. امید که نگاهمان همیشه صحیح باشد.

 

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر رضا
|
-
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
0
هدف شما از انتشار این مطلب چی بود دقیقا ؟
ناشناس
|
-
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
0
متاسفانه خیلی از دامپزشکان و تشکل های دامپزشکی و حتی حکیم مهر هم مثل هفته نامه ابوذر فکر میکنند . این نهایت شرمندگی و ننگی برای دامپزشکی ایران است!!
امير
|
-
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
0
اين خبر در سايت ايسنا هم نوشته شده و ديدم دونفر از همكاران كامنت گذاشتند. از مديريت محترم حكيم مهر كه هميشه دلسوزانه پيگير مسائل مربوط به دامپزشكي هستند استدعا دارم جواب اين هجكه را بدهيد. با تشكر
ستار
|
-
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
0
خوب شده كه شده
چيه ما دامپزشكا چيمون كمتره كه نبايد چنين ويزيت هايى داشته باشيم؟؟؟
انقده از اين خبرهاى مسخره كننده در مورد دامپزشكان درج شده كه به همين دليل هستش نه تنها مردم بلكه خودمون هم خودمون رو باور نداريم!!!
ناشناس
|
-
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
0
0
من ساکن کرمانشاه هستم با قطعیت میگم مطالب بالا کاملا نتیجه توهم این آقاست که نمیدونم در اثر مصرف چیزی بوده یا بخاطر افسردگی ناشی از کار که مجبوره تو این هفته نامه که اکثر اهالی کرمانشاه حتی اسمشم نشنیدن مطلب بنویسه
ناشناس
|
-
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
0
0
این مطلب را تازه مطالعه کردم که به نظر من اکثر صحبتها واقعی نبودند. در صورت واقعی بودنشون هم باز اتفاق بدی نیست شاید شخصی با نگهداری از یک حیوان خانگی ورسیدگی به اون به آرامش برسد و به نظر من هیچ کس حق ندارد در مورد نحوه خرج کردن کسی که پول وسرمایه اش از راه صحیح بدست آمده و ایجاد مزاحمتی هم برای کسی ندارد دخالت کند. نویسنده این مطلب هم که انقدر زیاد به همنوعانشون علاقه مند هستند میتونن تو زمینه های دیگه که کم هم نیستن فعالیت کنند. با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
0
0
این کلمه نجس خیلی زشت است که به مخلوق خداوند می گویید ....این حیوانات بی آزار وبی پناه کاش در این مملکت بتوانند زندگی با آرامشی داشته باشند
نظر شما
ادامه