کد خبر: ۲۳۱۳۶

گربه پالاس پس از ۲۵ سال در خوش ییلاق شاهرود

معاون محیط طبیعی محیط‌زیست استان سمنان از مشاهده یک قلاده گربه پالاس به همراه توله اش در پناهگاه خوش‌ییلاق شاهرود پس از نزدیک به ۲۵ سال خبر داد.این گربه سان در شمار هشت گربه‌سان مهم شناخته شده حیات وحش و بعد از یوزپلنگ و پلنگ، مهمترین گربه‌سانان در زیست‌گاه‌های استان است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط‌ زیست استان سمنان، بهرامعلی ظاهری ضمن اشاره به مشاهده یک قلاده گربه پالاس به همراه یک توله آن در پناهگاه خوش‌ییلاق شاهرود، اظهار کرد: این گربه سان از جمله حیات‌وحش در معرض خطر شدید انقراض قرار دارد.

وی، با بیان اینکه از این گربه تصویربرداری شده است، افزود: حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان در پایشی که از زیست‌گاه‌های منطقه داشت این تصویر را برداشته که حکایت از پویایی زیست‌گاه برای تداوم زیست این گونه مهم گربه‌سان دارد.

مسئول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: این گونه نادر در خطر شدید انقراض در تپه ماهورهای مشرف به چشمه موسوم به چشمه‌پلنگی در اطراف پاسگاه محیط‌بانی چارملی در پناه‌گاه حیات وحش خوشش‌ییلاق رویت و توسط محیط‌بانان از آن تصویربرداری شده است.

مشاهده گربه پالاس در خوش ییلاق شاهرود 

ظاهری، به تجزیه و تحلیل وجود این ماده گربه‌پالاس به همراه توله‌اش پرداخت و افزود: وجود یک قلاده گربه پالاس به همراه یک توله بزرگ، دلیلی بر پویایی زیستگاه و زمینه مساعد زیست برای این گونه در خطر انقراض شدید است، ضمن اینکه وجود این ماده و توله‌اش، نشانگر وجود جفت‌های نر از این گونه در منطقه و امکان تداوم زادآوری و تولیدمثل در خوشش‌ییلاق شاهرود است.

این کارشناس ارشد حیات وحش، با اشاره به اهمیت گربه پالاس، تصریح کرد: این گربه سان در شمار هشت گربه‌سان مهم شناخته شده حیات وحش و بعد از یوزپلنگ و پلنگ، مهمترین گربه‌سانان در زیست‌گاه‌های استان است.

معاون حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه گربه پالاس دارای جثه‌ای به اندازه تقریبی گربه معمولی است به ویژگی های ظاهری این گونه پرداخت و ادامه داد: پهن بودن سر، کوچک بودن گوش و با فاصله بیشتر از هم، بلندی و کلفتی دم و ... از مهمترین وجه تمایزهای گربه پالاس با گربه معمولی است. همچنین موهای بدن آن به رنگ خاکستری متمایل به زرد خردلی است که نوک سفید موها، آنها را به رنگ برفکی نقره‌ای در آورده است.

وی با بیان اینکه این گونه عمدتا در تپه‌ماهورهای زیست‌گاه‌های جنوب رشته کوه البرز زیست می‌کند، خاطرنشان کرد: تاکنون در استان سمنان گربه پالاس در مجموعه ذخیره‌گاه زیستکره توران شاهرود، پناهگاه حیات وحش خوش‌ییلاق شاهرود و همچنین ارتفاعات شمال دامغان مشاهده شده اما تاکنون گزارشی دال بر مشاهده آن در زیست‌گاه‌های غرب استان وجود ندارد.

مشاهده گربه پالاس در خوش ییلاق شاهرود 

وی با بیان اینکه پیشتر از این گونه در دامغان تصویربرداری شده بود، افزود: این گونه پس از بیش از دو دهه در خوشش ییلاق شاهرود مشاهده و تصویربرداری شده است.

پناهگاه خوش ییلاق شاهرود یکی از مهمترین زیست گاه ها و اکوتونهای کشور است که از چهل سال پیش و از سال ۱۳۵۴ در شمار مناطق حفاظت شده ایران قرار گرفته است.

گونه های مهم جانوری این منطقه شامل قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، آهو، خرس قهوه ای، مرال، شوکا، انواع گربه وحشی و پرندگانی نظیر هوبره، کبک و باقرقره ، پرندگان شکاری و مهاجر نظیر بالابان، شاهین، بحری، هوبره، چاق لق، بلدرچین، کبک، تیهو، هدهد، شاه بوف، جغد، سیـنه سرخ و از خزندگان می توان به افعی، کفچه مار، مار جعفری، انواع آگاما، بزمـجه، لاک پشت و از دوزیستان می توان به انواع وزغ ها اشاره کرد.

تا سال ۱۳۷۹ گورخر ایرانی نیز در پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق زیست می کرده که نسل آن به دلیل شکار غیرمجاز در این منطقه از بین رفته است.

 

 

نظر شما
ادامه