کد خبر: ۲۳۱۳۵

«شرکت کشت و صنعت آناهیتا» که توسط فارغ‌التحصیلان دامپزشکی و علوم اداری تأسیس شده و برای 9 نفر به صورت مستقیم و 69 نفر به صورت غیرمستقیم شرایط اشتغال را فراهم کرده است.

تعاونی برتر ملی آناهیتا با سرمایه‌گذاری 12 میلیارد ریال که سهم تسهیلات بانکی آن 8 میلیارد و آورده متقاضی هم 4 میلیارد ریال بوده است که در سال 90 با پرورش گوساله‌ پرواری گوشتی در زمینی به مساحت یک هکتار و زیر بنای سالنی 3 هزار و 800 مترمربع و ساختمان اداری 260 مترمربع با ظرفیت اسمی 400 رأس گوساله گوشتی و میزان تولید گوشت قرمز 120تن در سال و نیز 120 تن کود حیوانی فعالیت خود را آغاز کرده است.

این شرکت سالانه تعداد زیادی دام زنده از نهاوند به کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق با همکاری اتاق بازرگانی استان همدان صادر می‌کند.

«دکتر علیرضا عمرانی»، مدیرعامل شرکت آناهیتا می‌گوید: در کشور ما بخش تعاونی مجموعه‌ای متشکل از بیش از 100 هزار شرکت و اتحادیه تعاونی فعال است و این شبکه گسترده از این ظرفیت برخوردار است تا به یک نهضت تأثیرگذار در حیات اقتصادی و اجتماعی کشور بدل شود و به جایگاه مورد انتظار در قوانین و اسناد بخش تعاون دست یابد.

تحقق این موضوع علاوه بر توجه به اصل ششم از اصول جهانی تعاون (همکاری بین تعاون‌‌ها) نیازمند ارتقای سطح کیفی و کمی تعاونی‌های موجود و توانمندسازی مدیریت تعاونی‌هاست.

به گفته دکتر عمرانی، انتظار می‌رود با تلاش یکپارچه تعاونگران کشور بتوانیم گام مؤثری در ارتقای سهم تعاونی و ترویج و گسترش این فرهنگ برداشته و شرایط مناسب را برای تقویت حس همدلی دولت و ملت و بخش مردمی تعاون فراهم شود.

تعاونی‌های برتر و همت مدیران این تعاونی‌ها می‌توانند چراغ راهی برای حرکت سایر تعاونگران در مسیر توسعه پایدار و دستیابی به قله‌های موفقیت باشند تا الگویی از فعالیت‌های موفق اقتصادی همراه با رعایت اصول و ارزش‌های اخلاقی و انسانی ارائه کند.

وی، رمز موفقیت این تعاونی نمونه را داشتن برنامه‌ریزی منسجم و تنوع‌بخشی در نوع فعالیت خود عنوان کرد.

در حال حاضر 146 تعاونی فعال و در دست اجرا درزمینه های کشاورزی، صنعت و خدمات در نهاوند وجود دارد که 15 هزار و 500 نفر در آنها عضویت دارند.

دهمین جشنواره تعاونی‌های برتر به منظور شناسایی نمونه‌های موفق و برتر بخش تعاونی کشور و معرفی و الگوسازی این تعاونی‌ها در جامعه و فعالان بخش تعاونی برگزار شد.

در این جشنواره که تعاونی‌های شرکت‌کننده در 7 محور اقتصادی و مالی، کارآفرینی و اشتغال، صادرات و ارزآوری همچنین توسعه منطقه‌ای به همراه توانمندسازی و رفاه اجتماعی، ارزیابی شدند، تعاونی‌های برتر در سراسر کشور از شهرستان نهاوند از میان 35 تعاونی شرکت‌کننده در این خصوص انتحاب و معرفی شدند.

از میان شرکت «آناهیتا» نهاوند در بخش کشاورزی و صادرات و ارزآوری به عنوان تعاونی برتر ملی صاحب رتبه نخست شد.

تعاونی‌ها سازمان های مردمی هستند که در عین برخورداری از ویژگی‌های اقتصادی، مؤسسات تجاری، دارای ارزش‌ها و هنجارهای اخلاقی و انسانی بوده و می‌توانند مبین تلاش‌های دسته جمعی اعضای برای نیل به اهداف مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشند.

شبکه‌های تعاونی به عنوان نهضتی جهانی برای کمک به ارتقای جوامع بشری از جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی همواره مؤثر بوده و زمینه مناسبی را برای ایجاد و گسترش اعتماد جمعی، توسعه هنجارهای تعامل و موفقیت کار گروهی فراهم می‌سازند.

بر اساس نظر سازمان بین‌المللی کار (ILO) این امیدواری وجود دارد که تعاونی‌ها در کشورهای در حال توسعه بتوانند در خصوص توسعه اشتغال، فقرزدایی و گسترش عدالت اجتماعی همچنین در زمینه از بین بردن مشتقات ناشی از عوارض‌ گذار از اقتصاد متمرکز به اقتصاد بازار و تعدیل ساختاری، کمک مؤثری ارائه کنند. همچنین از تعاونی‌ها انتظار می‌رود تا در خصوص تأمین فرصت‌های شغلی و دستیابی افراد جویای کار به اشتغال پایدار مؤثر باشند.

 

 

نظر شما
ادامه