کد خبر: ۲۳۱۳۱

معاون سلامت دامپزشکی ‏استان مرکزی گفت: به‌منظور مقابله با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه هفتاد قله اراک ۵۳ هزار راس دام واکسینه ‏شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، منطقه حفاظت شده هفتاد قله در 25کیلومتری شمال شرقی اراک و بین شهرستان‌های اراک، ‏محلات و خمین با مساحت 97 هزارو 407 هکتار واقع شده است که دارای پوشش گیاهی کاسنی، نعناع، شب‌بو، تنگرس،‌ نسترن، ‏لرک، فرفیون و اسپند است.

در این منطقه حفاظت شده گونه‌های بسیار متنوعی از حیات وحش از جمله کل و بز، ‌قوچ و میش،‌ پلنگ، کفتار، شغال،‌ گرگ، ‏گورکن، خرگوش، ‌تشی و‌ روباه و پرندگانی مانند کبک، تیهو،‌ بلدرچین، ‌باقرقره، کبوترچاهی، کبوترکوهی، عقاب طلایی،‌ ‏سارگپه، هما، کرکس، ‌دال، ‌شاهین، بحری، لیل،‌ بوتیمار و حواصیل است که خزندگانی مانند چند نوع افعی، مارآبی و لاک پشت ‏نیز در این منطقه وجود دارد.

این منطقه در حل حاضر با طاعون نشخوارکنندگان کوچک مواجه بوده و این مهم سبب از بین رفتن نشخوار کنندگان کوچک در ‏این منطقه شده است.

میزگرد تخصصی "واکاوی علل بروز طاعون در هفتاد قله اراک" به منظور اقدامات انجام شده در این ‏بخش و بررسی علل و عوامل و تلفات این بیماری در هفتاد قله و شناسایی عوامل بروز به منظور پیشگیری از وقوع مجدد آن در دفتر خبرگزاری تسنیم استان مرکزی با حضور «مهرداد حاج ‏حسینی» معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، «محسن شانقی» معاون سلامت دامپزشکی ‏استان مرکزی و «حمیدرضا مهاجرانی» عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

چه درصدی از دام‌ها در منطقه حفاظت شده هفتاد قله واکسینه شده‌اند و معیار این واکسیناسیون چه بوده است؟

شانقی: بر اساس پروتکل جهانی، مکانی که به عنوان کانون بیماری شناخته شود تا کانون 3 کیلومتری آن واکسیناسین انجام می‍‌‌شود ‏که این مهم در هفتادقله اراک به صورت صد درصدی انجام شده است.

واکسیناسیون دام‌ها در هفتاد قله تا شعاع 30 کیلومتری انجام شده مگر درجاهایی که دامداران با این بخش همکاری نکرده باشند و ‏مانع از انجام این مهم شده باشند و با توجه به شعاعی که در نظر گرفته برای واکسیناسیون به جرات می‌توان گفت دام‌ها در این ‏بخش واکسینه شده‌اند.

 به‌عنوان یک متخصص در بخش دامپزشکی، علائم این بیماری از دیدگاه چیست؟

شانقی: این بیماری یک بیماری فوق العاده ویروسی و واگیردار بوده که فقط در جمعیت دامی گوسفند و بز اهلی شیوع دارد که از ‏بین این دو حیوان بز نسبت به گوسفند بسیار حساس‌تر بوده و تلفات ناشی از بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در بز بیشتر ‏است.

از مهم‌ترین علائم این بیماری بروز تب ناگهانی در دام، ضایعات دهانی، تورم دهانی، زخم‌های دهانی، اسهال و ریزش ترشحات ‏چرکی از بینی و چشم است که این مهم از نظر بالینی مشاهده می‌شود در کالبد شکافی از دام نیز مهم‌ترین علامتی که وجود دارد ‏وجود زخم در دستگاه گوارشی دام است.

 آیا این بیماری مربوط به جنس و سن خاصی از دام است؟

شانقی: دام‌های با سنین پایین‌تر در معرض این بیماری قرار دارند و دام‌هایی که سن آن‌ها زیر 2 سال است بیشتر درگیر این ‏بیماری می‌شوند و تلفات در این سن در بین دام‌های اهلی مانند گوسفند و بز بین 60 تا 70درصد است.

این بیماری به انسان و گاو سرایت پیدا نمی‌کند و برای انسان هیچ خطری را به دنبال ندارد این بیماری مخصوص نشخوار ‏کنندگان کوچک است که دامپزشکی استان مرکزی از بدو شناسایی این بیماری در منطقه حفاظت شده هفتاد قله باتمام توان عملیاتی ‏خود وارد شد و اقدامات لازم را به منظور مهار این بیماری انجام داد.

 آیا واکسیناسیون دام‌ها در حیات وحش هفتاد قله به موقع انجام شده است؟

شانقی: بعد از تایید گزارش وجود این بیماری در هفتاد قله و کالبد شکافی از دام‌های که مشکوک به این بیماری بودند واکسیناسیون ‏دام‌ها در هفتادقله آغاز شد و علاوه بر این بخش دام‌های حاشیه هفتاد قله که شامل دلیجان، محلات، خمین و روستاهای اطراف بود ‏واکسینه شدند و این مهم به منظورجلوگیری از شیوع و گسترش این بیماری در دام‌های اطراف هفتاد قله که زیادهم دور از ذهن ‏نبود انجام شد.

به منظور مهار و کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک باید کانون این بیماری شناسایی و تایید شود تا واکسیناسیون انجام ‏شود این به سبب این بوده که سازمان دامپزشکی با بحث محدودیت تولید واکسن مواجه است.

 دامپزشکی استان مرکزی تاکنون چه تعداد واکسیناسیون دام‌ها را دراین منطقه به منظور مهار این بیماری انجام داده است؟

شانقی: به‌منظور مقابله با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه هفتاد قله اراک 53 هزار راس دام واکسینه ‏شدند که تقریبا می‌توان گفت واکسیناسیون صد درصدی دام در این منطقه انجام شده است.

هفتادقله 

استان مرکزی به‌واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی در محل ترانزیت دام و فرآورده‌های خام دامی قرار دارد و این مهم احتمال ‏شیوع و انتقال بیماری‌های مختلف دامی را در استان مرکزی افزایش می‌دهد به همین منظوریکی از مهم‌ترین اهداف اداره کل ‏دامپزشکی استان مرکزی برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در مورد ایمن‌سازی دام‌ها در برابر بیماری‌های ویروسی است.

در طرح واکسیناسیون تمامی دام‌ها و گله‌ها در روستاهای اطراف هفتاد قله اراک تا شعاع 20 کیلومتر استان مرکزی واکسینه شدند ‏و قرنطینه و جلوگیری از ورود حیوانات تا شعاع 10 کیلومتری اطراف منطقه هفتاد قله در 3 شهرستان اراک، محلات و دلیجان ‏انجام شد.

 چه درصدی از دام‌ها باید واکسینه شوند و معیارهای انجام این واکسیناسیون چیست؟

شانقی: جایی که به عنوان کانون بیماری شناخته می‌شود بر اساس پروتکل جهانی دام‌های آن باید تا شعاع 3 کیلومتری واکسینه ‏شوند دام‌هایی که امسال واکسینه می‌شوند سال آینده نیاز به واکسیناسیون ندارند زیرا دام اگر یک بار واکسینه شود تا آخر عمر در ‏مقابل این بیماری واکسینه است.

دام‌های حساس و دام‌هایی که تازه متولد شده‌اند بسیار حساس‌تر هستند و باید این دام‌ها در ابتدا واکسینه شوند تا بتوانیم در راستای ‏کنترل و مهار این بیماری گام برداریم علاوه بر واکسیناسیون اقدامات بسیار دیگری تاکنون در راستای این مهم در منطقه حفاظت ‏شده هفتاد قله اراک انجام شده است.

 واکسیناسیون دام‌ها در این منطقه تاکنون در چند نوبت انجام شده است؟

شانقی: این مهم در این منطقه یک نوبت انجام شده و بر اساس تحقیقات علمی ثابت شده که هر دامی یک بار در این راستا واکسینه ‏شود تا آخر عمر درمقابل این بیماری ایمن است اما چیزی که به عنوان ایمنی با دوام در این راستا مورد توجه است 2 یا 3 بار ‏واکسیناسیون است که این مهم از نظرموسسات تحقیقاتی متفاوت است.

در جلسات برگزارشده در راستای کنترل این بیماری با توجه به بحث امکانات و تهیه واکسن یک بار واکسیناسیون مورد تایید قرار ‏گرفت که دامپزشکی استان مرکزی با توجه به این مهم توانسته با واکسیناسیون درست گام تاثیرگذاری را در این راستا بردارد.

 بیشترین زمان اثرگذاری واکسیناسیون در بین دام‌ها چگونه است؟

شانقی

نظر شما
ادامه