کد خبر: ۲۳۱۲۳

صبح روز جمعه ۱۳۹۴/۶/۱۳ چهارمین پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره زنده گیری شده و به گرنبند ردیاب ماهواره ای مجهز شد.

در تازه ترین سفر گروه پروژه «بوم شناسی پلنگ ایرانی در شمال شرقی ایران» به پارک ملی تندوره به سرپرستی محمدصادق فرهادی نیا مدیر برنامه پلنگ انجمن یوزپلنگ ایرانی، یک پلنگ دیگر زنده گیری و به گردنبند ردیاب ماهواره ای مجهز شد.

گروه از دوم شهریور ماه در منطقه مستقر شده اند و پس از ده شب تله گذاری نهایتاً صبح روز جمعه موفق به زنده گیری یک پلنگ بالغ شدند.

«محمد صادق فرهادی نیا» در این باره گفت: ساعت یک بامداد جمعه تله ای که کار گذاشته شده بود را چک کردیم و متوجه شدیم که یک پلنگ بر روی تله حاضر شده و از لاشه ای که بعنوان طعمه در کنار تله قرار داده بودیم تغذیه کرده، حتی بر اثر تکان دادن لاشه تله فعال شده و عمل کرده اما پلنگ در تله گرفتار نشده است.

مجدداً تا ساعت ۳ بامداد تله را آماده کرده و مجددا به محل کمپ بازگشتیم ولی با توجه به اینکه پلنگ به میزان کافی از طعمه تغذیه کرده بود، احتمال زیادی برای بازگشت پلنگ به سراغ لاشه در نظر نگرفتیم.

پس از ده روز اقامت در پارک خسته و از زنده گیری پلنگ ناامید شده بودیم، بنابراین ساعت ۷ صبح جهت غیرفعال نمودند تله و بازگشت به تهران به سراغ تله رفتیم، اما در عین ناباوری مشاهده نمودیم که یک پلنگ بالغ در تله گرفتار شده است.

دامپزشک گروه بلافاصله با پرتاب دارت جهت بیهوش سازی پلنگ اقدام نموده و این پلنگ نیز به گردنبند ردیاب ماهواره مجهز شد.

پلنگ زنده گیری شده به لحاظ جنسیت نر بوده و حدود ۳ الی ۴ سال سن و ۵۲ کیلوگرم وزن داشت.

این پلنگ دارای بدن و دندان هایی کاملا سالم و مناسب بود و لحظاتی پس از نصب گردنبند و چکاپ دامپزشک، مجددا به هوش آمده و محل را ترک نمود.

محمدصادق فرهادی نیا ضمن تشکر از «دکتر ایمان معماریان» که تجهیزات زنده گیری را در اختیار گروه قرار داده است، گفت: دامپزشک پروژه در این سفر «دکتر ژک کاندورپ» از کشور هلند بود که با ۳۵ سال سابقه کار در زمینه حیات وحش تجربیات ارزشمند خود را در اختیار پروژه گذاشته است.

محمدصادق فرهادی نیا مراتب سپاس خود را از همکاری دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید، دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست، اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان درگز و به خصوص رییس اداره جناب آقای سلحشور و هم چنین محیط بانان منطقه آقایان صمد فیروزی، برات جلالی، عظیم دانشور و ابراهیم شعاعی در جریان این پروژه اعلام داشت.

این پلنگ به پاس تلاش کاوه حبعلی یکی از اعضای پرتلاش تیم، «کاوه» نام گذاری شده است.

تمام مراحل این پروژه از ابتدای آن تا به امروز توسط موسسه تصویر حیات وحش تصویربرداری شده و قرار است مستندی در این رابطه تولید شود.

پیش از این سه پلنگ دیگر در قالب این پروژه به نام های «برنا» ، «بردیا» و «برزو» در پارک ملی تندوره زنده گیری و به گردنبند ردیاب ماهواره ای مجهز شده اند.

خوشبختانه در حال حاضر هر سه پلنگ زنده گیری شده در سال گذشته در شرایط مناسبی بسر می برند و سیگنال ها و نقاط حضور هر سه پلنگ مرتبا از طریق ماهواره دریافت می شود.

چندی قبل نیز یکی از عکاسان حیات وحش از جفتگیری طبیعی یکی از پلنگ های مجهز به گردنبند ردیاب (بردیا) در کنار جفتش تصویربرداری نمود.

نقاط ارسالی نشان می دهد، قلمرو برزو، برنا و بردیا در پارک ملی تندوره کاملاً از یکدیگر جداست و به ندرت وارد مرزهای قلمرو یکدیگر می شوند.

«کاوه» چهارمین پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره، ساعت ۷ صبح روز جمعه ۹۴/۶/۱۳ – عکس ها از نیما عسگری

 

 

خبر مرتبط:

»برزو خان» سومین پلنگ ایرانی که به گردنبند ردیاب ماهواره‌ای مجهز شد (+تصاویر)

 

نظر شما
ادامه