کد خبر: ۲۳۱۱۵

جلسه هم اندیشی و بررسی وضعیت زنبورستان های استان با حضور مسئولین اداره کل دامپزشکی و اتحادیه شرکت تعاونی زنبورداران خراسان رضوی برگزار گردید.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ارتباط مستقیم و تنگاتنگ بین تولیدکنندگان عسل و فرآورده های آن با دامپزشکی استان از مهمترین هدف های برگزاری این جلسه است.

«دکتر رشتی باف» افزود: ارتقاء کمی، کیفی و بهداشتی عسل و محصولات آن، فراهم سازی زمینه مساعد برای صادرات درون مرزی و برون مرزی این فرآورده دامی، حذف افراد سود جو از بازار تولید و ممانعت از تولید عسل تقلبی و غیر بهداشتی را از دیگر اهداف برگزاری این هم اندیشی بر شمرد.

کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل، کرم ابریشم با بیان اینکه براساس تحقیقات بیش از 90 درصد گرده افشانی گیاهان توسط زنبور عسل انجام می شود؛ خاطر نشان کرد: 1900 زنبوردار با 201 هزار کلنی در سطح استان فعال هستند. که تمرکز بیشتر این کلنی ها در شهرستان های چناران، مشهد، نیشابور و قوچان می باشد.

دکتر محمدرضا شریعتی با بیان اینکه پایش بیماری های زنبور عسل به صورت مستمر انجام می گیرد و در سامانه GIS ثبت می شود، اظهار داشت: با نمونه برداری های انجام شده از زنبورستان ها در سال جاری، شاهد دو بیماری واروا و نوزما در شهرستان های مشهد، چناران، تربت حیدریه و قوچان بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه حمل و کوچ زنبور عسل و جابجایی و صادرات عسل فقط در صورت صدور گواهی بهداشتی توسط اداره کل دامپزشکی امکان پذیر است؛ گفت:بسیاری از بیماری های زنبورستان ها وابسته به بحث مدیریتی، رعایت نکات بهداشتی و ضدعفونی کندوها می باشد.

دکتر شریعتی استفاده فوماژلین را توسط زنبورداران ممنوع و سرکه سیب را جایگزین مناسبی برای آن عنوان کرد و افزود: جشنواره عسل، آبان ماه سال جاری در مکان پارک کوهسنگی برای نخستین بار در استان برگزار خواهد شد.

جمشیدعلیزاده، مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی زنبورداران استان تصریح کرد: وجود عسل تقلبی، داروهای چینی تقلبی،نبود متولی مناسب جهت نظارت بر مراکز توزیع عسل و فروشگاه های تولید عسل، وجود لیبل های تقلبی و نبود مراکز عرضه مشخص را از جمله مواردی عنوان کرد که موجب کاهش انگیزه و رغبت تولیدکنندگان برای تولید و عرضه کالاهای خود به صورت مستقیم شده است.

مسئول اتحادیه زنبورداران مشهد با اشاره به داروهای تقلبی چینی در بازار افزود: داروهای چینی از کردستان عراق به کردستان ایران و بازارهای داخلی به صورت قاچاق وارد می شود که دارای تاثیرات دارویی کاذب هستند و این داروها موجب خسارت به خیلی از زنبورستان ها شده است.

مهندس علی پور به نمایندگی از زنبورداران خواستار صدور شناسه نظارت برای تولیدات عسل زیر نظر اداره کل دامپزشکی استان شد و خاطر نشان کرد: نمایشگاه بین المللی خصوصی است و غرفه ها زیر نظر آن می باشد لذا زنبورداران تمایل به حضور فعال دامپزشکی در نمایشگاه های عرضه محصولات خود هستند.

 

 

نظر شما
ادامه