کد خبر: ۲۳۱۰۴

ایسنا نوشت:

از سال گذشته که وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد، استفاده از خمیرمرغ در فرآورده‌های گوشتی را ممنوع اعلام کردند، سازمان دامپزشکی به عنوان یکی دیگر از دستگاه‌های نظارتی نظر دیگری در این زمینه داشته و همچنان دارد، اینکه تولیدی که در کارگاه‌های تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی صورت گیرد، هیچ منعی ندارد.

در میان این کشمکش و جنجال میان دستگاه‌های مربوطه، تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی بلاتکلیف هستند و البته به گفته رییس سازمان دامپزشکی ممکن است در این شرایط به سمت و سوی تخلف و استفاده غیر رسمی از خمیر مرغ بروند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، خمیر مرغ که در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه تولید و به مصرف غیر مستقیم در قالب فرآورده های گوشتی می رسد، در ایران یکسالی است که محل اختلاف و کشمکش سه وزارتخانه جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان های تابعه آنها شده است و هنوز هم به هیچ نتیجه منطقی در این زمینه نرسیده‌اند، چراکه یک روز یکی آن را مجاز اعلام می‌کند و می‌گوید این نظر بر اساس نتایج علمی بدست آمده در زمینه خمیرمرغ است و روز بعد مسئول دیگری، قبلی را تکذیب و مصرف خمیر مرغ را ممنوع اعلام می کند.

به عنوان مثال مهدی خلج ، رییس سازمان دامپزشکی به عنوان موافق تولید و مصرف خمیرمرغ تحت نظارت بهداشتی دامپزشکان در این زمینه معتقد است که تولید آن دسته از خمیرمرغی که در داخل کارگاه‌های تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی و در اماکنی با عنوان تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی حرارت‌ دیده صورت گیرد، هیچ منعی ندارد.

به گفته وی از منظر علمی، سازمان دامپزشکی همواره نظر خود را در رابطه با خمیرمرغ تولید شده از طریق مرغ‌های پایان دوره تخم‌گذار که تحت نظارت بهداشتی تولید می‌شوند، اعلام کرده است و براین اساس مصرف این ماده اولیه در صنایع تولید‌کننده فرآورده‌های گوشتی مشکلی ندارد، چراکه در همه کشورهای پیشرفته و کدکس اتحادیه اروپا نیز مورد تایید قرار گرفته و مصرف می‌شود.

خلج معتقد است اگر مجوز مصرف خمیرمرغ تولید شده تحت نظارت سازمان دامپزشکی صادر نشود، ممکن است بستر برای مصرف غیرقانونی این محصول فراهم شود؛ بنابراین باید در این زمینه به یک تفاهم مشترک برسیم.

اما چند روز از این اظهارات نگذشته که مانند یکسال گذشته دوباره جنجال شروع شد و نیره پیروز بخت، رییس سازمان ملی استاندارد نیز وارد این گود شد و بر ممنوعیت مصرف خمیر مرغ در فرآورده های گوشتی صحه گذاشت.

وی در این باره به خبرنگار ایسنا گفت که هیچ‌گونه مجوزی برای استفاده خمیرمرغ در فرآورده‌های گوشتی به ویژه سوسیس و کالباس داده نشده و از هفته آینده جلسات مشترکی با سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشکی برای بررسی این موضوع خواهیم داشت.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر این‌که برای استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی حتما سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو باید مجوز دهند، تصریح کرد که بر کارخانه‌های تولید فرآورده‌های گوشتی نظارت می‌کنیم تا از خمیرمرغ استفاده نکنند.

به گزارش ایسنا، مشخص نیست چرا مسئولان سازمان های سه‌گانه نظارتی که مسلما اظهارنظرهای هر یک از آنها بر اصول علمی خاصی استوار است، چرا یک بار برای همیشه سر میز مذاکره نمی نشینند و و به قائله خمیر مرغ و سردرگمی مردم و تولیدکنندگان فرآورده های گوشتی پایان نمی دهند؟

 

خبر مرتبط:

برگزاری جلسات مشترک سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی در مورد خمیرمرغ

گوشت استخوان‌گیری شده به روش مکانیکی - دکتر آراسب دباغ‌مقدم (دارای امتیاز بازآموزی)

 

 

نظر شما
ادامه