کد خبر: ۲۳۰۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات شیلات کشوربا اعلام اینکه در حال حاضر 200 طرح پژوهشی در موسسه تحقیقاتی شیلات در حال انجام است، گفت: یکی از مهمترین این پروژه ها در رابطه با تولید ماهیان عاری از بیماری در حوزه آبزیان سردابی است.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، «همایون حسین زاده» در نشستی خبری، گفت: گونه تیلاپیا از 8 سال گذشته در دستور کار موسسه تحقیقاتی شیلات کشور قرار دارد و مطالعات بسیاری برای بومی سازی و تامین بیوتکنیک و میزان رشد در استخرهای پرورشی و مطالعات اقتصادی انجام شده است.

وی اظهار کرد: تنوع گونه آبزیان پرورشی به لحاظ مدیریت تولید و سبد مصرف کنندگان مورد توجه بوده و تنوع گونه‌ای همواره در دستور کار است.

حسین زاده با بیان اینکه میگو یکی از گونه های مورد توجه در منابع زیستی کشور است، اظهار کرد: این منابع توجه مسئولین و تحقیقات را در چند سال اخیر به خود جلب کرده و و خوشبختانه دانش فنی تکثیر و مولد سازی این گونه بومی سازی شده است.

وی افزود: 250 تن شاه میگو به کشورهای فرانسه، ترکیه ، آلمان و بلژیک به ارزش 15 دلار به ازای هر کیلو صادر می شود.

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات شیلات کشور دغدغه ها در حوزه پژوهش را مشکل تامین منابع مالی عنوان کرد و گفت: با حمایت مسئولین و بخش خصوصی و تامین اعتبارات قطعا نتایج حاصل از پژوهش‌ها می تواند در خدمت تولید در بازار قرار گیرد.

وی به مهم ترین دستاورد موسسه تحقیقاتی شیلات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 200 طرح پژوهشی در موسسه تحقیقاتی شیلات در حال انجام است که یکی از مهمترین این پروژه ها در رابطه با تولید ماهیان عاری از بیماری در حوزه آبزیان سردابی است و درمرحله اجرا این طرح در اختیار بهره‌برداران و مراکز تکثیر قرار می گیرد.

حسین زاده گفت: در دنیا محدودیت های مواد غذایی سبب شده جهت گیری تولید به سمت آبزیان و پرورش آبزیان منجر شود و در دنیا 158 میلیون تن آبزیان تولید که سهم قابل توجه این آبزیان را آبزیان پرورشی به خود اختصاص داده و این مهم نیز در کشور ما نیز اتفاق افتاده و تولید 350 هزار تن انواع محصولات پرورشی و آبزیان پرورشی در دستور کار قرار دارد.

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات شیلات کشور با بیان اینکه آنچه که در حوزه پژوهش مورد توجه است پرداختن با دغدغه موجود در تولید، نهاده های تولید و اقتصاد تولید و فرآوری محصول تولیدی است، اظهار کرد: در این راستا 13 پژوهشکده در حوزه علوم شیلات زیر نظر معاونت علوم تحقیقاتی کشور در حال فعالیتند.

وی ادامه داد: این 13 پژوهشکده در قالب 6 بخش تخصصی سازماندهی شده است و مرکز پژوهشی آرتمیا به عنوان یکی از اثربخش ترین این مراکز در آذربایجان غربی فعالیت دارد.

وی افزود: تولید آرتمیا در مزارع پرورشی این مرکز یکی از اهداف این مرکز در راستای تامین بخشی از نیازهای غذایی کشور است.

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات شیلات کشور گفت: مجموعه ای از پژوهش‌ها در دو دهه گذشته در راستای احیا و بهره برداری پایدار از آرتمیا به نحوی که هم جنبه زیست محیطی و هم اقتصادی مدنظر باشد با وجود شرایط حاکم بر دریاچه ارومیه تعریف شده و با مشارکت دستگاه های اجرایی امید است الگوی خوبی برای بازسازی از این ذخیره باشد.

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات شیلات کشور گفت: عمده پژوهش‌های متمرکز در حوزه آبزی پروری به روند تکثیر، مولد سازی، تغذیه آبزیان و بهداشت، تدوین مدل های رشد آبزیان در مزارع و نحوه برداشت از مزارع و فرآوری و بازاریابی مربوط است.

وی ادامه داد: در کنار این فرآیندها به دنبال کنترل محیط های اکولوژیک و مزارع در منابع آبی و پتانسیل‌های توسعه برای کشور هستیم.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشك
|
-
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
0
0
الان مى شه بفرماييد كدوم پاراگراف اشاره به توليد ماهى سردآبى عارى از بيمارى داشته ، چه راه كارى ارائه شده براى جلوگيرى از مصرف زياد انتى بيوتيك در ماهيان سردابى ! چه كارى تا به حال براى جلوگيرى از مصرف مالاشيت گرين انجام داده !
نظر شما
ادامه