کد خبر: ۲۳۰۷۱

از آنجا که شتر دوکوهانه مغولستان جزو گونه‌های برتر دنیا محسوب می‌شود، پس از امضای پروتکل‌های قرنطینه دامپزشکی، رایزنی‌ها برای واردات شتر دوکوهانه برای ایستگاه‌های تحقیقاتی ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، توسعه روابط در بخش کشاورزی با کشورهای همسایه و منطقه از سیاست‌های وزیر جهاد کشاورزی محسوب می‌شود و امروز طی ملاقاتی، سفیر مغولستان در دفتر مدیرکل امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی حاضر شد و زمینه‌های همکاری بخش کشاورزی بین دو کشور بررسی شد.

سفیر مغولستان وجود تولیدات دامی از قبیل پشم و کشمیر را از مرغوب‌ترین محصولات این کشور برشمرد و گفت: کشمیر و پشم تولیدشده در کشور مغولستان به کشورهای اروپایی و چین صادر می‌شود.

اتگان دامبین‌یام افزود: ارتقاء روابط آموزشی در بخش کشاورزی و اعزام کارشناسان مغولی برای آموزش در ایران از اولویت‌های ما محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مغولستان تمایل دارد که کمیسیون‌های مشترک اقتصادی با ایران تشکیل شده و پتانسیل‌های بخش کشاورزی در زمینه‌های مختلف تحت بررسی قرار گیرد.

دامبین‌یام ادامه داد: امیدواریم که کارشناسان ایرانی همکاری‌های مشترکی را برای توسعه و مدیریت جنگل با کشور مغولستان داشته باشد.

وی کشت فراسرزمینی در مغولستان و ایجاد مجتمع‌های مشترک تولیدی را از دیگر درخواست‌های این کشور برشمرد و تصریح کرد: مغولستان قوانین و مقررات خاصی برای سرمایه‌گذاری مشترک در نظر گرفته که امید می‌رود هیئت‌های ایرانی هرچه سریع‌تر برای بررسی پتانسیل‌های دو کشور وارد عمل شود.

برگزاری همایش اقتصادی مشترک بین سرمایه‌گذاران ایرانی و مغولی، به‌زودی

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در این دیدار از توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران برای صادرات محصولات کشاورزی سخن گفت و اظهار داشت: محصولاتی چون تولید طیور، تخم‌مرغ، انواع میوه‌های تازه و خشکبار، سبزیجات، ماهی و میگو، رب گوجه‌فرنگی، کشمش، زعفران و سایر محصولات می‌توانند به کشور مغولستان صادر شوند و امیدواریم با استقبال خوبی روبه‌رو شود.

هومن فتحی یادآور شد: در آینده‌ای نزدیک مقرر شده است که فعالان اقتصادی دو کشور در همایشی اقتصادی شرکت کرده و مسائل مختلف کشاورزی و سرمایه‌گذاری‌هایی که پیش رو است را بررسی کنند.

وی تأکید کرد: امیدواریم زیرساخت‌های قانونی ازجمله موافقت‌نامه‌های قرنطینه دامی و نباتی به‌زودی منعقد شود تا بتوانیم تبادل محصولات کشاورزی و دامی با کشور مغولستان داشته باشیم.

فتحی همچنین گفت: در دولت جدید قصد داریم در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی از وجود شتر دوکوهانه کشور مغولستان که از لحاظ ژنتیکی دارای خصوصیات منحصر به فردی است و می‌تواند در کارهای اصلاح نژادی در کشور مورد استفاده قرار گرفته و در تولید گوشت مؤثر باشد، پس از بررسی هیئت دامپزشکی، واردات را در دستور کار قرار دهیم.

وی در ادامه افزود: درخواست همکاری ایران در زمینه واردات شتر توسط سفیر و وزیر کشاورزی مغولستان تحت بررسی قرار گرفته و امیدواریم به‌زودی هیئت دامپزشکی ایران راهی کشور دوست شده و بتوانیم پروژه‌های مشترکی در این زمینه مبادله کنیم.

مدیرکل امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: مغولستان وضعیت بسیار مناسبی در تولید انواع دام داشته و از آنجا که در ایران مشکلاتی در کاهش جمعیت نژادهای اصیل در زمینه شتر وجود دارد، بتوانیم از این پتانسیل برای واردات و انجام فعالیت‌های اصلاح نژادی و دورگ‌گیری شتر دوکوهانه این کشور استفاده کنیم.

گفتنی است، معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیازمند 50 نفر شتر دوکوهانه از نژاد "گوبی" برای ایستگاه‌های تحقیقاتی است که نماینده این معاونت که در بازدید امروز حضور داشت، اظهار امیدواری کرد که با مساعدت‌های سازمان دامپزشکی کشور برای تهیه پروتکل قرنطینه دامپزشکی با کشور مغولستان بتوانیم این نژاد را وارد کرده و برای انجام فعالیت‌های اصلاح نژادی در کشور و افزایش جمعیت نژاد گوشتی شتر مورد استفاده قرار دهیم.

 

 

نظر شما
ادامه