کد خبر: ۲۳۰۵۵

معاون بیماریهای زئونوز دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی گفت: این سازمان به دلیل محدودیت های اعتباری، تنها قادر به کنترل تعداد کمی از بیماری های قابل انتقال بین دام و انسان است.

به گزارش ایرنا، «دکتر کریم امیری» روز سه شنبه در همایش بیماری های قابل انتقال بین دام و انسان در سالن ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار کرد: در مجموع، از کل اعتباراتی که این سازمان برای مقابله و کنترل بیماریها نیاز دارد، تنها 10 درصد آن تامین می شود.

وی با بیان اینکه اقدام برای مقابله با برخی بیماری های خطر آفرین نظیر تب مالت بدون تامین اعتبار لازم مطلوب نیست، افزود: واکسیناسیون وسیع دام ها و پاکسازی مناطقی که احشام به بیماری تب مالت آلوده شده است، از مراحل مهم پیشگیری از شیوع این بیماری است.

امیری با اشاره به این که میزان شیوع بین گله ای برسلوز حدود 20 درصد است، افزود: چنانچه سیستم بهداشتی ناگزیر به کشتار گله های آلوده شود، باید 70 درصد جمعیت دام بخصوص دام سبک را از بین برد که این امر برای دولت هزینه های اقتصادی بالایی دارد و تا حدی غیر ممکن است.

وی با بیان کاهش میزان واکسیناسیون دام از سال 88 تا اوایل سال 91 علیه بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام اظهار کرد: در سال 88 به دلیل کاهش اعتبارات سازمان دامپزشکی برای سه سال متوالی، واکسیناسون دام سبک بخصوص برای بیماری تب مالت کاهش یافت.

امیری افزود: در این سال ها با کاهش واکسناسیون ابتلای دام، ابتلای افراد به بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان افزایش یافت.

وی بیان داشت: البته از سال 93 به بعد روند مایه کوبی دامها در کشور رو به افزایش است و مایه کوبی برای برخی بیماری ها در پنج ماهه امسال به میزان کل یکسال اقدامات واکسیناسیون انجام گرفته است.

معاون بیماریهای زئونوز دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی، پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام را نیازمند همکاری تمامی دستگاه و ارگانهای دولتی دانست و گفت: کنترل برخی بیماری ها نظیر هاری سگها با وجود اینکه بخوبی در کشور در حال اجراست به کنترل حیات وحش نیاز دارد که این امر خارج از کنترل سازمان دامپزشکی است و همکاری ادارات دیگر را می طلبد.

به گزارش ایرنا، همایش بیماری های قابل انتقال بین دام و انسان به مدت دو روز در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در حال برگزاری است.

 

خبر مرتبط:

آغاز به کار «همایش بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام» در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

معاون بیماری‌های زئونوز دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی: مبارزه با تب مالت بدلیل کمبود اعتبار با مشکل مواجه شده است

 

 

نظر شما
ادامه