کد خبر: ۲۲۹۱۹

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان گرمه در استان خراسان شمالی از مهار بیماری لمپی (حساسیت پوستی) در دام سنگین این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی، «دکتر حسن کامکار» اظهار کرد: با مشاهده بیماری لمپی اسکین در یکی از دام های سنگین این شهرستان، گروه های دامپزشکی برای واکسیناسیون و سم پاشی به منطقه اعزام شدند.

وی اضافه کرد: با اطلاع رسانی به موقع به دامداران با ایجاد محدودیت در تردد دام از شیوع و انتقال بیماری به روستاهای اطراف نیز جلوگیری شده و دامداران نیز در جریان کامل شناسایی این بیماری قرار دارند.

به گفته وی هم اکنون هیچ نگرانی برای شیوع این بیماری در منطقه وجود نداشته و بیماری با اقدام به موقع دامپزشکی کنترل و مهار شده است.

دکتر کامکار گفت: این بیماری از زمره بیماری های صرف دامی بوده که کنترل آن نیز با فعالیت دامپزشکی به خصوص سمپاشی و واکسیناسیون در کمترین زمان انجام شد.

تب، ایجاد زخم در ناحیه سر، ران و روی پستان و کاهش شیردهی از نشانه های این بیماری در دام های سنگین است که در صورت ابتلای شدید باعث تلفات در دام می شود.

دامپزشکی استان به دامداران توصیه کرد: پس از دیدن علائم این بیماری آن را به دامپزشکی ارائه دهند تا از شیوع آن جلوگیری شود.

رعایت نکات بهداشتی در نگهداری از دام های سنگین، سم پاشی و ضدعفونی کردن جایگاه های نگهداری دام به ویژه در فصل گرم را از جمله اقدامات پیشگیرانه در برابر این بیماری است که از طریق پشه و مگس خون خوار منتقل می شود.

در استان خراسان شمالی افزون بر دو میلیون راس دام سبک و سنگین وجود دارد که سالانه 17 هزار تن گوشت قرمز و 110 هزار تن شیر خام از این دام ها تولید می شود.

 

 

نظر شما
ادامه