کد خبر: ۲۲۹۱

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی خوزستان ، فریدونشهر و آذربایجان شرقی

 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان:
بهداشت گوشت را تضمین می‌کنیم


مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با وجود نامطلوب بودن وضعیت کشتارگاه‌های استان بهداشت گوشت را تضمین می‌کنیم.

دکتر محمدرضا حزبئی با اشاره به فرسودگی و قدمت کشتارگاه‌های موجود در استان، تامین بهداشت گوشت را شامل دو بخش اولیه و ثانویه عنوان کرد و افزود: نظارت بر آلودگی اولیه از لحاظ بیماری دام توسط بازرسان دامپزشکی انجام و حذف گوشت آلوده و جلوگیری از ورود آن به گردونه مصرف تضمین می‌شود.
وی افزود: بخش دوم نیز تلاش برای بهبود وضعیت فیزیکی کشتارگاه‌ها به منظور جلوگیری از آلودگی احتمالی ثانویه است که بهبود آن در حال انجام و حداقل کاری که می‌توان انجام داد، ساماندهی کشتارگاه‌ها برای کسب حداقل استاندارد است.
حزبئی با بیان اینکه چند سال به امید راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی به وضعیت کشتارگاه‌ها بی‌توجهی و فرسودگی آنها بیشتر و تبدیل به مخروبه شده‌اند، اظهار امیدواری کرد: با اعتبارات خوبی که در سال‌های اخیر به این بخش اختصاص یافت، همچنین اولویت‌بندی در اجرای عملیات ساماندهی، کشتارگاه‌ها وضعیت بهتری پیدا کرده و طی چند سال آینده از لحاظ فیزیکی به حداقل استانداردهای لازم برسند.
وی همچنین در مورد نصب تصفیه‌خانه در کشتارگاه‌ها اظهار داشت: نصب تصفیه‌خانه برای کشتارگاه‌هایی که حدود 20 سال قدمت دارند به صرفه نیست و هزینه بالایی دارد، اما با اجرای سیستم‌های دیگر به صورت سیستم سپتیک و جذبی و ضدعفونی پساب آخر، می‌توان آلودگی را کنترل و از بروز آن به رودخانه جلوگیری کرد.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان در ادامه با اشاره به اینکه مقرر شده کشتارگاه‌های با کشتار پایین و زیر 10 راس در استان تعطیل شوند، گفت: پس از تعطیلی کشتار این شهرها با اختصاص خودروهای حمل گوشت از شهرهای مجاور تامین می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر هزینه 10 خودروی حمل گوشت از وزارت کشور تخصیص شده که پس از خرید خودرو، در نشستی کشتارگاه‌های کوچک زیر 10 راس مشخص و تعطیل می‌شوند.
حزبئی در مورد مشکل کشتارگاه‌های باغملک و شوشتر نیز اظهار داشت: در باغملک اختلاف نظر در مدیریت بین شهردار و قصاب‌ها و افراد ذی‌نفع وجود دارد و امیدواریم در جلساتی با فرماندار حل شود؛ و در شوشتر با وجود احداث کشتارگاه، قصاب‌ها به بهانه نبود امنیت و عدم آموزش کافی به آنجا نمی‌روند که جلساتی با فرماندار برای حل مشکل و هماهنگی در حال برگزاری است.

-------------------------------

 

معاون شبکه دامپزشکی فریدونشهر:
سالانه 460 تن قزل‌آلا در فریدونشهر تولید می‌شود


معاون شبکه دامپزشکی فریدونشهر گفت: سالانه 460 تن ماهی قزل‌آلا در این شهرستان تولید و روانه بازارهای مصرفی اصفهان می‌شود.

محمد اونیکازیاظهار داشت: 14 واحد پرورش ماهی در این شهرستان فعال است و تعدادی نیز در مراحل ساخت و اخذ مجوز هستند که سبب کسب رتبه نخست فریدونشهر در تولید ماهی قزل‌آلا در استان شده است.
وی ادامه داد: فریدونشهر دارای حدود 450 هزار رأس دام سبک از جمله گوسفند و بز، 15 هزار رأس دام سنگین شامل گاو و گوساله بوده و همچنین 4 هزار و 500 رأس تکسومی است که همگی واکسینه شده‌اند.
معاون شبکه دامپزشکی فریدونشهر اضافه کرد: شش واحد مرغ گوشتی که شامل 45 هزار قطعه بوده و یک واحد مرغ تخم‌گذار 12 هزار قطعه‌ای و همچنین یک واحد بوقلمون گوشتی 7 هزار قطعه‌ای است که زیر نظر اداره دامپزشکی و سرکشی مکرر بازرسان این اداره فعالیت می‌کنند.
اونیکازی افزود: دو ایستگاه جمع آوری شیر در فریدونشهر فعال است که شرکت تعاونی دامداران پنج تن شیر در روز جمع‌آوری کرده و شرکت فلاحت زاگرس 10 تن در روز که این ایستگاه‌ها به صورت مرتب زیر نظر بازرسان اداره دامپزشکی این شهرستان فعالیت می‌کنند.
معاون شبکه دامپزشکی فریدونشهر با اشاره به ظرفیت‌های بالای این شهرستان از نظر مراتع و پوشش گیاهی غنی خاطر نشان کرد: 10 هزار و 500 کلنی زنبور عسل در فریدونشهر مستقر است که اداره دامپزشکی این شهرستان با بازدید و سرکشی از زنبورستان‌ها در شهر فریدونشهر و دهستان‌های پشتکوه و پیشکوه بیش از 70 درصد از داروهای اختصاصی کنه و اروا بین زنورداران این مناطق توزیع شده است.
وی گفت: در حدود 300 لیتر مواد ضد عفونی کننده ویروس‌کش و همچنین سم کنه به مقدار 214 لیتر بین دامداران صورت رایگان توزیع شده است.

------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی:
تب برفکی در آذربایجان شرقی مهار شد


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: تب برفکی در بین دام‌های آذربایجان شرقی مهار شده و تلفات چندانی نداشت.

دکتر بهداد زندیه در حاشیه جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان هشترود  افزود: بیماری تب برفکی که از طریق دام‌های وارداتی مرزهای شرقی کشور وارد کشورمان شده بود خوشبختانه در سایه اقدامات سریع دامپزشکی استان مهار شد.
وی اضافه کرد: فاز بیست و یکم واکسیناسیون دام‌های استان همزمان با سراسر کشور در استان نیز آغاز شده است که تمام پرسنل دامپزشکی استان برای مبارزه با این بیماری فعال شده‌اند.
زندیه تاکید کرد: کمبود نیروی انسان و کاهش اعتبارات مانع اجرای این طرح وسیع در استان نشد تا جایی که حتی دامپزشکان استان نیز برای امر واکسیناسیون اعزام شدند.
وی با ابراز خرسندی از پایین بودن تلفات این بیماری در استان اظهار داشت: تمان دام‌های سنگین شهرستان هشترود نیز همانند سایر شهرستان‌ها استان واکسینه شده‌اند و در خصوص دام‌های سبک نیز هنوز خوشبختانه موردی یافت نشده است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی اضافه کرد: در مقایسه با سایر استان‌ها در حال حاضر وضعیت تلفات در آذربایجان شرقی نگران کننده نیست ولی تمام اکیپ‌ها و شبکه‌های دامپزشکی استان به طور 24 ساعته آماده ارائه خدمات هستند.
این گزارش حاکی است، بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به شدت واگیردار است که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.
این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام شده و نقش اساسی در کاهش تجارت دام و فرآورده‌های خام دامی دارد.

 

 

نظر شما
ادامه