کد خبر: ۲۲۷۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

خبرگزاری فارس: خطر بروز بیماری اسیدوز دام در فصل برداشت خرما

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم از خطر بروز بیماری اسیدوز دام در فصل برداشت خرما خبر داد.

«دکتر مسعود اسدی‌پور» در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به بیماری اسیدوز با توجه به فصل برداشت خرما در این شهرستان اظهار داشت: اسیدوز یک بیماری متابولیکی در نشخوارکنندگان است که به دنبال پرخوری با مواد کربوهیدراته با قابلیت تخمیر بالا بروز می‌کند.

وی عنوان کرد: این بیماری با بی‌اشتهایی، کم‌آبی، زمین‌گیری و مرگ در دام ظاهر می‌شود و مواد غذایی قندی از قبیل کشمش، گندم، جو، ذرت و خرما در ایجاد این سندروم موثر است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم بیان داشت: با توجه به اینکه مصرف یکباره خرما و دیگر مواد قندی موجب یک عدم توازن مواد مغذی می‌شود، لذا از دامداران شهرستان درخواست می‌شود از پرورش و چراندن دام‌های خود در باغات خرما اجتناب کنند.

وی خاطرنشان کرد: خرما با داشتن مواد قندی زمینه رشد و تکثیر باکتری‌ها شده و در نتیجه اسید لاکتیک تولید می‌کند که این اسید علاوه بر آسیب رساندن به دستگاه گوارش دام، جذب خون شده و موجب افسردگی دام شده و مخاطات دستگاه گوارش دام که بر اثر اسید آسیب‌دیده، عفونی می‌شود.
اسدی‌پور تصریح کرد: در صورت مبتلا شدن دام به بیماری اسیدوز، دامداران حتما دام را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی دامپزشکی ارجاع دهند.

وی با اشاره به اینکه بیماری در دو حالت حاد و مزمن در دام‌ها رخ می‌دهد، عنوان کرد: شکل مزمن بیماری بر اثر خوردن تدریجی مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ایجاد می‌شود که عفونت قارچی دستگاه گوارش، اختلالات دستگاه عصبی، لنگش، کاهش تولید و کاهش چربی شیر را به همراه دارد.

 

 

برچسب ها: اسیدوز، خرما،
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
0
0
تخمیر
مدیر مسئول حکیم مهر
|
-
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
0
0
با سلام و احترام،
ضمن تشکر، اصلاح شد.
نظر شما
ادامه