کد خبر: ۲۲۷۵

حکیم مهر -  بر اثر هار شدن یک قلاده سگ در روستای گراب شهرستان شوشتر این روستا به عنوان کانون هاری شناخته شد.

روستای گراب در نزدیکی شهر شوشتر به دلیل دارا بودن احشام بسیار زیاد و عدم نظارت بر بهداشت موجود در حاشیه روستا از روزهای گذشته به دلیل هار شدن یک قلاده سگ کانون هاری مثبت شناخته شده و تدابیر برای رفع این مشکل در این شهرستان اندیشیده شده است.
رئیس اداره دامپزشکی شوشتر در این باره گفت: روستای گراب شهرستان شوشتر از روزهای گذشته با این مشکل خطرناک مواجه شده و برای حل آن اقدامات بسیار زیادی از طرف اداره دامپزشکی انجام شده است.
احمدعلی معینی با اشاره به مشکل به وجود آمده در این روستا گفت: هار شدن یک قلاده سگ در این روستا و گزش سه انسان و دو قلاده حیوان اهلی باعث شده است تا این روستا در کانون هاری مثبت شناخته و برای رفع این مشکل اقداماتی انجام شود.
وی با اشاره به اینکه هنوز خطر در این روستا از بین نرفته است، افزود: در این روستا هنوز خطر هاری از بین نرفته، زیرا هنوز این سگ هار پیدا نشده و متواری است، به این دلیل باید همراه اقدامات بهداشتی برای افرادی که مورد گزش قرار گرفته‌اند اقداماتی را برای شناسایی و نابودی سگ‌ها انجام داد.
معینی گفت: وجود حیوانات سرگردان و ولگرد در سطح شهرستان باعث می‌شود تا احتمال گزش از طرف حیوانات بیمار افزایش یابد و به این دلیل باید با وجود این حیوانات مبارزه و ستاد اتلاف سگ‌های ولگرد را در سطح شهرستان فعال کرد.
این مقام مسئول با اشاره به اقداماتی که برای جلوگیری از شیوع این بیماری در روستاهای شهرستان شوشتر انجام شده است، خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی در سطح شهرستان باعث شده تا سطح آگاهی مردم در برابر این بیماری افزایش یابد و مراجعه به بیمارستان برای مقابله با این بیماری نیز افزایش چشمگیری داشته است.
معینی با اشاره به اقدامات مورد نیاز پس از مشخص شدن نخستین علائم در کانون‌های هاری مثبت گفت: در ابتدا باید حیوان و یا انسانی که مورد گزش قرار گرفته است، درمان و حیوان مشکوک به هاری شناسایی و کشته شود که این اقدام همیشه در کمترین زمان ممکن با همکاری نیروی انتظامی انجام می‌شود.
این مقام مسئول تاکید کرد: شست‌وشوی محل گزش در انسان می‌تواند بیشترین تاثیر را برای مقابله با این بیماری داشته باشد ولی نمی‌تواند جایگزین واکسیناسیون باشد.
وی خاطر نشان کرد: بیماری هاری بیماری ویروسی است که از طریق گزش و انتشار بزاق دهان حیوان و انسان هار انتقال می‌یابد و جزو بیماری‌های فوق حاد محسوب می‌شود.

 

نظر شما
ادامه