کد خبر: ۲۲۷۰۹

یک فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: نگهداری حیوانات خانگی بسیار پر هزینه است و بیشتر مردم در خصوص مراقبت از آنها آشنایی ندارند که این خود باعث بروز بیماری های متعددی در افراد می شود.

دکتر مسعود مردانی در گفت و گو با ایرنا افزود: یکسری از بیماری های عفونی و انگلی مشترک بین انسان و حیوان از طریق حیواناتی نظیر سگ و گربه با مصرف انواع سبزی و میوه های آلوده به مدفوع حیوان و مواد خام غذایی نظیر گوشت خام خوب پخته نشده به انسان منتقل می شود.

بیماری توکسوپلاسموز باعث سقط جنین می شود

وی تصریح کرد: توکسوپلاسموز یک بیماری عفونی انگلی است که از طریق تماس با فضولات گربه به انسان منتقل می شود.

مردانی با بیان اینکه این بیماری برای زنان باردار به شدت خطرناک است و ممکن است باعث سقط جنین شود افزود: به خانم های باردار توصیه می شود از تماس مستقیم با گربه خودداری کنند.

علائم بیماری توکسوپلاسموز در افراد مبتلا

این فوق تخصص بیماری های عفونی، علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند ضعف و درد عضلات و بزرگی غدد لنفاوی را از علائم بروز بیماری توکسوپلاسموز در افراد مبتلا عنوان کرد.

دکتر مردانی افزود: گربه های خانگی ممکن است در شرایط غیربهداشتی به انگل های خارجی مانند کک ها، کنه ها و همچنین بروز عفونتهای قارچی مبتلا شوند که بهترین و کارآمدترین راه پیشگیری از وقوع این چنین آلودگی هایی رعایت بهداشت مو و پوست حیوان، شانه کردن مداوم موها و شستن آنها است.

وی تصریح کرد: زیر ناخن گربه یک سری میکروب وجود دارد که در صورت چنگ زدن گربه، این میکروب ها از طریق خراش وارد بدن شده و باعث بروز بیماری در افراد می شود.

دکتر مردانی افزود: عامل بیماری بروتونلاهنسلا که منجر به بروز بیماری (سی اس دی) در افراد می شوند از طریق چنگ زدن گربه در فرد ایجاد می شود که باعث تورم غدد لنفاوی، تب، سردرد، بی اشتهایی، بیماری های کبدی و زخم های پوستی می شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که گربه فردی را گاز گرفت یا او را چنگ زد باید فورا جای خراشیدگی با آب و صابون شسته شود.

ویروس کشنده هاری از سگ به انسان منتقل می شود

این متخصص بیماری های عفونی افزود: ویروس هاری نیز از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن می شود و بیشترین حیوانی که در انتقال این ویروس خطرناک، نقش ایفا می کند سگ است.

دکتر مردانی با بیان اینکه این ویروس به سمت اعصاب انتهایی در ماهیچه ها می رود تکثیر می شود تصریح کرد: متاسفانه باید گفت در صورت ابتلای فرد به ویروس هاری، مرگ او در چند روز پس از شروع اولین علایم آن قطعی می شود.

وی افزود: امروزه با پیشرفت علم و ساخت واکسن بیماری های مختلف، هاری قابل پیشگیری است.
این فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: اگر فردی به ویروس هاری آلوده شد، باید فورا به مراکز درمانی برود و واکسن هاری تزریق کند در این صورت امکان نجات از مرگ افزایش پیدا می کند.

آنفلوانزای پرندگان

دکتر مردانی با بیان اینکه نگهداری پرندگان نیز باعث بروز علائم آنفولانزای پرندگان در افراد می شود افزود: خوشبختانه این بیماری به راحتی از پرندگان به انسان منتقل نمی شود ولی مرغ و جوجه های یک مرغداری اگر به آنفولانزا مبتلا شوند این بیماری به سرعت به دیگر ماکیان منتقل می شود و آنها را می کشد.

وی تصریح کرد: افراد برای محافظت از خود برابر انتشار بیماری های احتمالی از حیوانات باید دست های خود را بعد از تماس با حیوان خانگی حتماً بشویند، جعبه نگهداری بچه گربه ها را روزانه تعویض کنید، به بچه ها اجازه ندهید در مکان هایی که به وسیله مدفوع حیوانات خانگی یا سایر حیوانات آلوده شده بازی کنند، هرگز بچه های کوچک را با گربه خانگی خود تنها نگذارند و حیوانات خود را دور از آشپزخانه و اتاق غذاخوری نگه دارد.

دکتر مردانی افزود: افراد با مراجعه به کلینیک های دامپزشکی باید تمامی واکسن های دوره ای حیوانات را بزنند تا از بروز بیماری های مشترک بین انسان و حیوان جلوگیری شود.

 

 

نظر شما
ادامه