کد خبر: ۲۲۶۹۷

به دنبال سفر رییس دامپزشکی عراق به ایران و بازدید از مراکز تشخیصی، تحقیقاتی، پرورشی، تولید و کشتار، مقرر شد عطف به مفاد موافقت نامه بهداشت دام و دامپزشکی که قبلاً بین دو کشور به امضا رسیده بود، کمیته ای برای گسترش همکاری های دو کشور در زمینه دامپزشکی تشکیل شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «فلاح حسن زیدان‌اللهی» وزیر کشاورزی عراق در راس هیاتی بلندپایه از جمله «دکتر صلاح فاضل عباس» رییس دامپزشکی عراق یکشنبه هفته گذشته (11 مرداد) به دعوت محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی وارد تهران شدند.

سفر هیات عراقی در ایران تا روز پنجشنبه هفته گذشته (14 مرداد) ادامه داشت و رییس دامپزشکی عراق در این مدت از وضعیت پرورش طیور، تولید گوشت مرغ، تخم مرغ و همچنین آزمایشگاه مرکز تشخیص و کشتارگاه دارای کد IR بازدید و با تولید کنندگان و صادرکنندگان داروهای دامی و محصولات طیور ملاقات کرد.

دکتر مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور در دیدار دکتر صلاح فاضل عباس رییس دامپزشکی عراق با تاکید بر اراده سیاسی دو کشور و ارتباط مناسب دو کشور ایران و عراق گفت: قطعاً قابلیت هایی در کشور عراق و ایران وجود دارد که می توانیم برنامه های مشترکی در زمینه استفاده از قابلیت های یکدیگر در ابعاد مختلف من جمله کنترل بیماری ها و تجارت ایمن داشته باشیم.

دکتر صلاح فاضل عباس رییس دامپزشکی عراق نیز در این دیدار ضمن اظهار خرسندی از حضور در ایران و بازدید از مجموعه های تولید و تحقیقاتی مرتبط با حوزه دامپزشکی، بر گسترش رابطه دو کشور در زمینه دامپزشکی تاکید کرد.

وی خواهان ارتباط بیشتری فی مابین دو کشور در زمینه دامپزشکی شد و گفت: روابط دو کشور باید مستند به پایه های محکم باشد که اساس این روابط، موافقتنامه همکاری های دو کشور است که توسط وزرای کشاورزی دو کشور به امضا رسیده است.

رییس دامپزشکی عراق تاکید کرد که باید برای فعال کردن بند بند توافقنامه، کمیته هایی مشترک تشکیل داده شود.

وی با اشاره به بازدید از مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه های مرجع و مطالعات کاربردی و معرفی سیستم جی آی اس و سامانه های الکترونیکی، نسبت به اجرای این سامانه ها در کشور عراق ابراز علاقه مندی کرد.

دکتر عباس افزود: عراق متمایل به استفاده از تجربیات ایران برای آموزش کارشناسان عراقی در زمینه تشخیصی است؛ ضمن این که پروژه مشترک دیگر، راه اندازی سامانه های الکترونیکی است که ما وارد این عرصه شده ایم، ولی به دلایل مسایل مالی و لجستیک این برنامه هم اکنون متوقف شده است و در این زمینه ایران خیلی جلوتر از عراق است.

وی با اشاره به اهمیت سیستم جی آی اس در حوزه دامپزشکی و سلامت جامعه، گفت: این سامانه کمک می کند که سلامت مواد غذایی را از مزرعه تا سفره دنبال کنیم.

رییس دامپزشکی عراق، سلامت مواد غذایی، پایش باقیمانده ها و سموم و ساماندهی داکت های ضد عفونی در مناطق مرزی را از دیکر مواردی عنوان کرد که طرف عراقی متمایل به استفاده از دانش و تجارب متخصصان ایرانی است.

در این نشست مقرر شد کمیته اصلی و کمیته های فرعی همکاری های دو کشور در زمینه دامپزشکی تشکیل شود؛ کمیته اصلی با حضور روسای دامپزشکی دو کشور و سه نفر از نماینده هر کشور و کمیته های فرعی آزمایشگاهی و قرنطینه اطلاع رسانی تشکیل خواهد شد.

همچنین مقرر شد کمیته آزمایشگاهی در سه شاخه کنترل واکسن، تشخیص و باقیمانده سموم فعالیت کند و کمیته اطلاع رسانی هم مسائل مربوط به قرنطینه و جی آی اس را مورد توجه قرار دهد.

 






 

نظر شما
ادامه