کد خبر: ۲۲۶۹۴

معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر گفت: با حضور به موقع کارشناسان دامپزشکی و دیگر دست اندرکاران بیماری دامی لمپی اسکین، که درروستای پوزگاه گناوه مشاهده شده بود کنترل و از شیوع آن جلوگیری شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری بوشهر، محمدحسن پرآور در نشست ستاد مدیریت بحران بیماری دامی با بیان اینکه بیماری ویروسی لمپی اسکین که در دام‌های بزرگ مانند گاو، شتر شیوع پیدا می‌کند اظهار کرد: این ویروس که در دام‌های یکی از دامداران روستای پوزگاه شهرستان گناوه دیده شد، با تلاش به موقع دست اندرکاران مهار و کانون این بیماری کنترل شد.

وی با بیان اینکه اکنون کانون این بیماری تحت کنترل دامپزشکی استان بوشهر است تصریح کرد: برای افزایش ضریب اطمینان و پیشگیری از انتقال این ویروس به استان لازم است از ورود دام به استان بوشهر جلوگیری شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر با بیان اینکه بیماری دامی لمپی اسکین مشترک انسان و دام نیست، گفت: برای پیشگیری از شیوع مجدد این بیماری باید تمامی دستگاههای اجرایی و انتظامی وارد عرصه شوند.

پرآور بر استقرار نیروی کارشناس دامپزشکی در مبادی‌های ورودی استان بوشهرتاکید کرد و افزود: انتقال دام زنده بدون مجوز بهداشتی و دامپزشکی به استان بوشهر ممنوع است.

وی با بیان اینکه شعاع انتشار ویروس بیماری دامی لمپی اسکین
10 کیلومتر است تاکید کرد: سم‌پاشی و ضدعفونی در تمامی دامداری‌ها باید در اسرع وقت انجام تا کانون بیماری نابود شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر بر توجه به آگاه سازی دامداران و آموزش آنها تاکید کرد و گفت: در آگاه سازی دامداران لازم است ضمن توزیع بروشور برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی استان بوشهر بیشتر به مبحت این ویروس بپردازد.

پرآوربا اشاره به اینکه گوشت قرمز در قصابی‌ها عاری از هرگونه ویروس است افزود: مردم استان بوشهر هیچ نگرانی در خرید گوشت قرمز نداشته باشند.

وی بر توجه به بیمه دام‌ها تاکید کرد و گفت: باید زمینه لازم برای بیمه شدن دام‌های استان بوشهر فراهم شود تا در صورت هرگونه بحران ومشکل، دامداران نگرانی جبران خسارت نباشند.

معاون استاندار بوشهر از راه‌اندازی ستاد کنترل بیماری دامی لمپی اسکین در استان بوشهر خبرداد و گفت: این ستاد تا ریشه کن شدن ویروس بیماری فعال است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: ستاد کنترل بیماری دامی لمپی اسکین در استان بوشهرتا ریشه کن شدن ویروس بیماری فعال است و اکیپ‌های دامپزشکی شبانه‌روز در ریشه‌کنی این بیماری فعال هستند.

مرتضی بحرانی با بیان اینکه کانون بیماری لمپی اسکین در یکی از روستاهای گناوه بود گفت: با تلاش شبانه‌روزی و سم پاشی و ضدعفونی کردن مناطق دامی مختلف اکنون کانون بیماری یاد شده تحت کنترل دامپزشکی استان بوشهر درآمده است.

وی با اشاره به اینکه شش اکیپ دامپزشکی در سم‌پاشی و ضدعفونی مناطق مختلف استان بوشهر در تلاش هستند تصریح کرد: برای نابودی کانون بیماری لمپی اسکین تاکنون 11هزار و
565 متر مربع از دامداری استان بوشهر سم‌پاشی و ضدعفونی شده است و 339 راس دام نیز علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با بیان اینکه تاکنون سه هزار و
390 دوز واکسن مصرف شده است گفت: در استان بوشهر 40 هزار راس گاو وگوساله وجود دارد که تمامی آنها تحت کنترل کارشناسان دامپزشکی هستند.

 

 

نظر شما
ادامه