کد خبر: ۲۲۶۵۹

کیت دارو

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه ۴۰ درصد از دارو و واکسن‌های دامی کشور در استان البرز تولید می‌شود، گفت: به دلیل وجود این مراکز باید به استان البرز توجه ویژه داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، «دکتر علی‌اصغر شریفی» در نشست خبری که امروز در محل اداره کل دامپزشکی استان البرز برگزار شد، اظهار داشت: دامپزشکی به دنبال دو هدف اصلی است که یکی از اساسی‌ترین اهداف ما حفظ بهداشت جمعیت دامی است.

وی افزود: با توجه به اینکه بیماری‌های مشترک بین دام وانسان‌ وجود دارد، مراقبت‌های ویژه‌ای را در این زمینه انجام می‌دهیم.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه هدف دیگری که در استان البرز اهمیت بیشتری برای دامپزشکی دارد نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و تامین غذای سالم است، بیان کرد: ادارات مختلفی این دو هدف اصلی دامپزشکی را پوشش می‌دهند.

شریفی با بیان اینکه اداره بهداشت عمومی دامپزشکی البرز کار نظارت بر مراحل را در تمام مراکز تولید، توزیع و عرضه بر عهده دارد، متذکر شد: بیش از 1800 مرکز عرضه فرآورده دامی خام در شهرستان کرج وجود دارد که در این زمینه استان البرز یکی از استان‌هایی است که تعداد زیادی مراکز عرضه در کشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه اداره قرنطیه دامپزشکی وظیفه کنترل جابجایی داخلی و خارجی دام‌های زنده را برعهده دارد، گفت: در فرودگاه بین‌المللی پیام البرز کنترل ورود و خروج بر جابجایی دام‌های زنده انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور جزو اولین سازمان‌های ایران بوده که مجهز به سیستم GIS شده است، اظهار داشت: دامپزشکی با این سیستم تمامی فعالیت‌های روزانه خود را در زمینه جمعیت دامی به ثبت می‌رساند.

شریفی با اشاره به اینکه با قابلیت نقشه‌یابی که بر روی سیستم GIS وجود دارد کنترل و مراقبت از جمعیت دامی کشور انجام می‌شود، بیان کرد: خوشبختانه در حال مجهز شدن به این سیستم در زمینه فرآورده‌های خام دامی هستیم و جابجایی‌های فرآورده‌های دامی از مبدا تا مقصد را کنترل می‌کنیم تا از سوءاستفاده افراد جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه موضوع نظارت بر ذبح شرعی در حیطه اختیارات دامپزشکی است، متذکر شد: این نظارت‌ها برفرآورده‌های خام دامی در کشتارگاه‌ها، مراکز عرضه و بسته‌بندی انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه استان البرز از نظر نظارت بر مراکز تولید و بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: استان البرز یکی از بزرگترین استان‌های کشور در زمینه تولید محصولات طیور است.

شریفی با اشاره به اینکه 11 درصد از تخم‌ مرغ کشور در استان البرز تولید می‌شود، اظهار داشت: 40 درصد از دارو و واکسن دامی کشور در استان البرز تولید می‌شود به همین جهت باید به استان البرز توجه ویژه‌ای داشت.

وی با بیان اینکه در استان البرز 2 کشتارگاه صنعتی دام فعال هستند، بیان کرد: 5 کشتارگاه طیور نیز در استان البرز فعال هستند و تمام اقدامات و ذبح‌ها در این کشتارگاه‌ها به صورت کاملا شرعی انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه در استان البرز سامانه 1512 به صورت شبانه روزی آمادگی دارد تا گزارش‌‌های مردمی از افراد سودجو را پیگیری کند، متذکر شد: با این گونه افراد به همراه تعزیرات حکومتی و دادستانی‌های استان البرز قاطعانه برخورد می‌کنیم.

شریفی با بیان اینکه نظارت بر فرآورده‌های دامی تا زمانی که پخته نشده است بر عهده دامپزشکی است، خاطرنشان کرد: نظارت بر فرآورده‌های دامی پس از پخته شدن، توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود.

وی به بازدید رئیس سرویس دامپزشکی عراق از شرکت‌های بسته‌بندی و تولید تخم‌مرغ البرز اشاره کرد و گفت: به واسطه اینکه 11 درصد از تخم مرغ کشور در البرز تولید می‌شود افراد زیادی مایل هستند که از این مراکز بازدید کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه رئیس دامپزشکی عراق بسیار مایل بود که صادارت تخم مرغ به کشور عراق انجام شود، اظهار داشت: استان البرز در حوزه صنعت گاوداری نیز وضعیت مطلوبی دارد.

شریفی با اشاره به اینکه 110 هزار گاو و گوساله در استان البرز وجود دارد که حدود 70 هزار از این تعداد گاو و گوساله در مراکز صنعتی از نژادهای اصیل هستند، بیان کرد: یکی از بزرگترین گاوداری‌های شیری نیز در استان البرز وجود دارد.

وی با بیان اینکه تب مالت در سال‌های اخیر روبه افزایش بوده است، متذکر شد: از مسئولان استان البرز تقاضای افزایش اعتبار داشته‌ایم تا دام‌ها را از نظر ابتلا به بیماری تب مالت تست کنیم که اگر این گونه شود، می‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم.

مدیرکل دامپزشکی البرز با بیان اینکه اختلاف قیمت میان لبنیات سنتی و پاستوریزه زیاد شده است، گفت: شاید همین موضوع باعث شده است که ذائقه مردم تغییر کند و روبه محصولات سنتی برود.

 

 

نظر شما
ادامه