کد خبر: ۲۲۶۰

حکیم مهر -  عضو کارگروه دامداران استان تهران با توجه به فرارسیدن یازدهم خرداد - روز جهانی شیر - تاکید کرد: توجه به افزایش سرانه مصرف شیر در کشور نه تنها یک ضرورت اقتصادی، بلکه یک واجب بهداشتی و اورژانسی است.

دکتر امید فلاحیبا بیان اینکه هم اکنون در کشورمان طبق آمارهای رسمی و غیر رسمی سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های آن در سال 90 لیتر است، ادامه داد: این در حالی است که سرانه مصرف شیر و فراورده‌های آن در اروپا 320 و در آمریکا 280 لیتر است.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های تحمیل شده بر سیستم بهداشتی و درمانی کشور، ناشی از کمبود املاح و کلسیم در بدن انسان‌ها سالیانه بالغ بر صدها میلیون دلار است،‌ گفت:‌ این رقم شامل هزینه‌های تشخیص، درمان و نگهداری بیماران مبتلا به استئوپورز یا پوکی استخوان، نرمی استخوان و شکستگی‌های خود به خودی و یا ضربه‌ای و نیز طیف وسیعی از بیماری های دهان و دندان ناشی از مصرف نکردن فرآورده‌های حاوی کلسیم از جمله لبنیات است.

فلاحی تصریح کرد: حال اگر به این رقم هزینه‌های ناشی از واردات مکمل‌های کلسیمی و داروهای حاوی املاح کلسیم و فسفر و ...، اضافه شود به رقمی حیرت‌آور می‌رسیم که باید اذعان داشت پرداخت این هزینه هنگفت ناشی از سوء مدیریت در بخش تعذیه و صنایع غذایی و بهداشت و درمان و مدیریت پیشگیری از بیماری‌هاست.

این دامدار صنعتی خاطرنشان کرد: پایین بودن سرانه مصرف لبنیات همزان با بالا بودن هزینه‌های درمانی بیماری‌های استخوانی و دندان زمانی تامل و نیز افسوس هر فرد دلسوزی را بر می‌انگیزد که بدانیم کارخانجات فرآورده‌های لبنی هر روز به بهانه‌ها و دلایل واهی از جذب بخشی از شیر سالم و بهداشتی تولید شده در دامداری‌های کشور خودداری می‌کنند و متاسفانه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بازرگانی و بهداشت و درمان هیچ گونه نظارتی را در این خصوص اعمال نمی کنند.

فلاحی تاکید کرد: با محاسبه‌ای بسیار ساده و پیش پا افتاده می‌توان دریافت چنانچه تنها درصد بسیار اندکی از هزینه‌های درمانی و نیز ارز مصرف شده برای واردات مکمل‌های دارویی را صرف ارتقا فرهنگ مصرف شیر و لبنیات در کشور کنند دیگر شاهد اعداد و ارقام نجومی تحمیل شده به بخش بهداشت و درمان نخواهیم بود بلکه فرزندان و جامعه‌ای سالم و شاداب و کارآمدتر خواهیم داشت.

عضو کارگروه دامداران استان تهران ادامه داد: با فرهنگسازی مصرف شیر و لبنیات صنعت عظیم دامپروری کشور نیز که سال‌هاست در ورطه نابودی قرار گرفته است جانی تازه خواهد یافت که این امر باید مدنظر مسئولان وزارتخانه های بهداشت، جهاد کشاورزی، بازرگانی و نهادهایی نظیر صدا و سیما قرار گیرد.

به گفته فلاحی همان کشورها و همان فرهنگ‌هایی که نوشابه‌های گازدار شیمیایی را به سفره‌های ما وارد کرده‌اند هم اکنون در کنار هر وعده غذایی خود از شیر، دوغ و نوشابه‌های مفید طبیعی به عنوان نوشیدنی استفاده می‌کنند.

 

نظر شما
ادامه