کد خبر: ۲۲۵۴۲

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: به منظور تامین غذای سالم، سیستم کدینگ و ردیابی فرآورده‌های خام دامی در استان مرکزی اجرائی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «دکترعلی رضائی‌پور» با اشاره به ترویج و حمایت از تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک اظهار داشت: با اتحادیه مرغداران‌و میادین شهرداری تهران مذاکراتی انجام شده تا بتوانیم مرغ بدون آنتی‌بیوتیک 3 واحد تولیدی استان را در بازار مصرف عرضه کنیم که بدون شک زمینه تشویق را برای دیگر واحدهای تولیدی فراهم می‌سازد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: مرغ ارگانیک تعریف متفاوتی با مرغ بدون آنتی‌بیوتیک دارد چراکه مرغ ارگانیگ مستلزم عدم هرگونه دخالت در بخش فرآوری، مصرف دارو، نبود باقی‌مانده فلزات و اینکه ذرت مصرفی نباید طعم گرفته باشد.

رضائی‌پور با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی درباره مصرف مرغ بدون آنتی‌بیوتیک گفت: جزو استان‌هایی هستیم که تجربه مرغ بدون آنتی‌بیوتیک را داریم ولی متاسفانه فرهنگ‌سازی لازم برای مصرف این نوع از تولید انجام نشده و با وجود فراهم بودن امکانات در برخی از واحدهای تولید مرغ به سبب بی رغبتی مصرف‌کنندگان از مرغ بدون آنتی‌بیوتیک تولیدکنندگان رغبت چندانی برای این کار نشان نمی‌دهند.

وی افزود: عدم مصرف دارو، استفاده از جوجه کیفی‌تر سبب شده تا دوره نگهداری مرغ بدون آنتی‌بیوتیک کمتر از دیگر تولیدات باشد و از سوی دیگر قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده نیز بالاتر بوده و از این‌رو مرغ بدون آنتی‌بیوتیک از استقبال لازم در بازار مصرف برخوردار نیست که این امر نیازمند فرهنگ‌سازی و اعتمادسازی جامعه مخاطب است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: فرهنگ سازی نیازمند همکاری و اقدامات دستگاه‌های مرتبط مانند علوم پزشکی، جهادکشاورزی، دامپزشکی و استانداری بوده که در بحث طرح"شهر سالم از منظر غذا" به دنبال تکمیل پایش‌ها و تقویت نظارت‌ها هستیم و در این راستا توافقاتی با اتحادیه‌ها و اصناف انجام شده تا با مشارکت خودشان این نظارت‌ها را افزایش دهیم.

رضائی‌پور با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت گفت: توافقاتی را با سازمان‌های مردم نهاد انجام داده‌ایم که ما را در بازرسی‌ها و نظارت‌ها یاری رسانند و در حوزه سلامت و تکنولوزی با دامپزشکی مشارکت داشته باشند چرا که تعداد بازرسان دامپزشکی کافی نبوده و در سرکشی از واحدها و مراکز عرضه نمی‌توان نظارت قوی را اعمال داشت از این‌رو از طریق NGOها و تشکل‌های مردمی اخبار واقعی به ما منتقل و وضعیت‌عرضه و سلامت‌در حوزه کاری دامپزشکی مشخص و اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی افزود: در حوزه سلامت آنچه که حائز اهمیت است این که هر محصولی برای صادرات نیازمند"کد حلال" بوده که از سوی نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی این کُد صادر می‌شود و الزام صدور آن نیز تأئیدیه بهداشتی واحد تولید است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: سیاست و برنامه برای سال آینده این سازمان این است که هر واحد تولید بتواند از کد حلال را داشته باشد، بیشتر کشورهای صادر کننده محصولات که بازارهای مسلمانان را به عنوان بازار هدف در نظر گرفته‌اند این کد را برای محصولات صادراتی خود دریافت کرده‌اند و در ایران نیز با استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌توانیم در این حوزه موفق عمل کنیم.

رضائی‌پور با اشاره به پیشرو بودن مالزی در صادرات محصولات حلال گفت: این کشور توانسته با عنوان حلال صادرات و تولیدات فراوانی را داشته باشد و ما نیز در کشور به دنبال تولید محصل با برند حلال و تقویت صادرات هستیم.

وی افزود: بسیاری از محصولات از چرخه قانونی وارد بازار مصرف نمی‌شود، یکی از وظایف سازمان دامپزشکی کنترل ورود این نوع از محصولات به بازار عرضه بوده که در این راستا در استان کُد "ردیابی" یا "کدینگ" را در برنامه داریم که در تمامی محصولات بایستی اجرا شود، با دریافت این کد مشخص می‌شود محصولات بسته‌بندی شده در چه واحدی پرورش، کشتار و بسته‌بندی شده است.

 

 

نظر شما
ادامه