کد خبر: ۲۲۵۰۰

مدیرکل دفترحیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کارشناسان سازمان های دامپزشکی و محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مکان جدید قرنطینه ببر سیبری بازدید و آن را تایید کردند.

مجید خرازی مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تعیین مکانی برای قرنطینه ببر سیبری به سازمان محیط زیست واگذار شده بود و این سازمان ابتدا منطقه باراجین را معرفی کرد اما مورد موافقت کارشناسان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار نگرفت.

باراجین منطقه ای در شمال شهر قزوین است که از ابتدای آزاد راه قزوین زنجان شروع شده و تا دامنه های البرز غربی امتداد می یابد.

وی ادامه داد: بنابراین مکان دیگری در منطقه پناهگاه حیات وحش سمسکنده در استان مازندران معرفی و مورد تایید کارشناسان سازمان دامپزشکی قرار گرفت و قرار است تمام زوایای نگهداری و انتقال ببر سیبری به آن مکان در جلسه ای به احتمال زیاد در هفته جاری بررسی شود.

خرازی مقدم گفت: این منطقه برای نگهداری ببر سیبری مورد موافقت قرار گرفت اما قبل از انتقال باید برخی اقدامات شامل تامین اعتبار و بهسازی فیزیکی منطقه انجام شود تا برای حضور ببر آماده باشد.

وی افزود: برآوردها نشان می دهد بعد از انتقال، هزینه نگهداری ببر ماهانه هشت تا 9 میلیون تومان است و فقط تامین غذای این حیوان در ماه حدود چهار میلیون تومان خواهد بود بنابراین رقم بالایی است و نیاز به تامین اعتبار دارد.

خرازی مقدم تاکید کرد: در این جلسه که با حضور معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی، دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرکل محیط زیست استان مازندران برگزار می شود تمام این زوایا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: نکته قابل توجه در انتقال ببر سیبری، موافقت اداره کل محیط زیست استان مازندران است زیرا بعد از انتقال مسوولیت نگهداری از این گربه سان ارزشمند برعهده این اداره کل خواهد بود بنابراین نیاز به بررسی بیشتری دارد.

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در این پروژه فقط مساله انتقال حیوان مطرح نیست بلکه باید تمام مسایل مربوط به نحوه نگهداری و تامین اعتبار آن مورد بررسی قرار گیرد که این مساله نیازمند یک مدیریت واحد است.

وی گفت: اگر تمام این مسایل روشن شود پایان تابستان که هوا خنک تر و برای انتقال ببر مساعد تر می شود این کار را انجام خواهیم داد.

چهار سال پیش مدیریت وقت سازمان حفاظت محیط زیست 2 قلاده ببر را در مقابل 2 قلاده پلنگ از سیبری وارد ایران کرد اما به دلیل آماده نبودن محل زندگی، این حیوانات به باغ وحش ارم منتقل شدند که بعد از مدتی به علت تغذیه نادرست به بیماری مشمشه مبتلا شدند. بر اثر آن یکی از ببرها تلف شد و به علت مشکوک بودن ببر دوم به این ویروس، در قرنطینه قرار گرفت که همچنان بعد از چهار سال همچنان بلاتکلیف است.

مشمشه بیماری باکتریایی واگیردار و خطرناکی است که بیشتر در تک سمی ها مشاهده می شود این بیماری بسیار کشنده در اسب ها بیشتر دیده شده و از بیماری های مشترک انسان و دام است.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده

پناهگاه حیات وحش سمسکنده در اطراف استان مازندران و شهرستان ساری واقع شده است. مساحت آن در حدود 990 هکتار است و بلوط، انجیلی و ممرز پوشش گیاهی و گوزن زرد ایرانی، قرقاول، شغال، گربه جنگلی، سنجاب، سمور جنگلی و گراز پستانداران این منطقه و عقاب جنگلی، جغد و کبوتر جنگلی از پرندگان شاخص این منطقه هستند.

این منطقه که از سال 1352 تحت حفاظت بود در سال 1354 به عنوان پناهگاه حیات وحش تعیین شد.

این منطقه با هزار هکتار مساحت در 10 کیلومتری جنوب شرق ساری واقع شده و مسیر دسترسی آن از ساری تا سمسکنده است و در ادامه با یک جاده روستایی به داخل محوطه راه می یابد.

این پناهگاه از معدود جنگل های جلگه ای بازمانده از جنگل های خزری به شمار می آید.

 

 

نظر شما
ادامه