کد خبر: ۲۲۳۸۹

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: قرنطینه منطقه هفتادقله دیر و در زمانی که بیماری گسترش پیدا کرده بود، آغاز شد.

«دکتر حسین آخانی» در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه مرکزی- در پاسخ به دلیل مؤثر واقع نبودن اقدامات انجام شده برای مهار بیماری ppr در منطقه هفتادقله اراک، گفت: از آنجاکه در مناطق حفاظت شده‌ کشور ما، شمار دام‌های اهلی بسیار بالاست، منتقل شدن آسان بیماری‌های آنها به حیات‌وحش کاملاً طبیعی است.

این استاد دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تهران تصریح کرد: اصولاً در بسیاری از نقاط دنیا وقتی مکانی به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام می‌شود، باید حالت طبیعی آن منطقه را کاملاً حفظ کرد و ارتباط آن با جوامع جانوری و انسانی را به حداقل رساند تا شاهد چنین وقایع تلخی در حیات‌وحش نباشیم.

وی اظهار کرد: اتفاقی که در هفتاد قله رخ داد، تجربه‌ کاملاً تلخی برای مسئولین و به خصوص سازمان حفاظت از محیط‌زیست شد تا سعی کنند هرچه سریع‌تر مناطق حفاظت شده را از دام‌های محلی و اهلی پاکسازی کنند.

آخانی ادامه داد: در صورت اقدام نکردن به پاکسازی، این مشکل می‌تواند مجدداً در جای‌جای ایران اتفاق بیفتد، چراکه این امکان وجود ندارد که حیوانات وحشی از جمله کله‌بز یا قوچ‌میش را واکسینه و درمان کرد.

وی تصریح کرد: اگر این اتفاق تکرار شده و به سایر جمعیت‌های حیات‌وحشی در کشور گسترش پیدا کند، می‌تواند خطرات بسیار زیاد و جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

آخانی با بیان اینکه قرنطینه منطقه مذکور دیر و در زمانی که بیماری گسترش پیدا کرد، انجام شد، افزود: باید از تجربه هفتاد قله پند بگیریم و با غنیمت شمردن فرصت سعی کنیم در مناطق حفاظت شده مجاور که امکان تردد این حیوانات آلوده وجود دارد، همه مناطق را قرنطینه کنیم.

به گزارش ایسنا؛ بیش از یک ماه است که از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه هفتادقله اراک می‌گذرد و تاکنون طبق آخرین آمار و پایش میزان تلفات این بیماری به 311 راس رسیده است.

 

 

نظر شما
ادامه