کد خبر: ۲۲۳۷۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، ششمین نشست اتاق گفتگو با خبرنگاران با موضوع زنجیره تأمین شیر و فراورده‌های لبنی در سازمان اقتصادی کوثر با حضور خلیل جوهرچی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد قزوین، حسینعلی چهره‌ساز تهرانی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت اشراق و مجتبی نوروزی، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر برگزار شد.

در این نشست مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کمک‌های دولت برای حمایت از تولید شیرخام و دامدار از طریق یارانه و خرید تضمینی شیر را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: به‌طور کلی کمک‌های دولت طی سال‌های گذشته صنایع لبنی و دام را به مرحله کنونی که امروز مشاهده می‌کنیم، رسانده است، به‌گونه‌ای که امروز شاهد تولیدات خوب و حتی صادرات به کشورهای خاورمیانه هستیم.

خلیل جوهرچی افزود: اما پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی برای حمایت از صنعت شیر همواره با فساد همراه بوده و پرداخت این یارانه‌ها منجر به افزایش صنایع لبنی کوچک شد.

وی درباره اثرات طرح خرید تضمینی شیرخام که از سال گذشته در راستای حمایت از دامدار آغاز شد، در پاسخ به خبرنگار فارس خاطرنشان کرد: اجرای طرح منجر به جمع‌آوری مازاد شیر از بازار شد و به اعتقاد من کار مؤثری در راستای حمایت از دامدار بود.

جوهرچی با بیان اینکه در سه ماه ابتدایی اجرای طرح خرید تضمینی کار به خوبی انجام می‌شد و پرداخت‌ها به‌موقع بود، ادامه داد: اگرچه از ابتدای امسال طرح به خوبی سال گذشته اجرا نشد و دامداران از دولت طلبکارند، اما با وجود این امر اگر این طرح اجرا نمی‌شد قیمت شیرخام به حدود یک‌هزار تومان می‌رسید.

وی تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی ایران شیرخام را با قیمت یک‌هزار و 440 تومان از دامداران خریداری و حتی با جوایزی که برای شیرهای با کیفیت و چربی‌دار در نظر می‌گرفت، حدود یک‌هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم شیرخام به دامدار پرداخت می‌کند.

جوهرچی یادآور شد: اما در مجموع بهتر است، دولت نه از طریق یارانه و نه از طریق طرح‌های دیگر به مقوله صنعت شیر ورود نکند و اجازه دهد کار براساس عرضه و تقاضا پیش رود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه وقتی صنایع لبنی سود حاصل از تولید را سه درصد عنوان می‌کنند سود دامداران چقدر است، تأکید کرد: صنایع لبنی در سال‌های 80 تا 90 سودی بیش از 50 درصد از تولید کسب می‌کردند، اما در سال گذشته با توجه به نتایج بورس، سود آنها بیشتر از سه درصد نبوده است.

سود صنعت شیر نصیب عوامل پخش می‌شود

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد اظهار داشت: عمده سود حاصل از صنعت شیر نصیب عوامل پخش و مغازه‌ها می‌شود و علی‌رغم هزینه‌های تولید و صنایع سود کمتری به آنها می‌رسد.

جوهرچی با انتقاد از عدم اجرای مصوبه تیرماه 93 درمورد قیمت خرید شیرخام گفت: مصوبه یک‌هزار و 440 تومانی خرید شیرخام با گذشت یک سال توسط صنایع لبنی هنوز اجرایی نشده و به طور متوسط شیرخام با قیمت یک‌هزار و 250 تومان از دامداران خریداری می‌شود.

وی همچنین افزود: عدم اجرای مصوبه و قیمت پایین خرید شیرخام نسبت به قیمت تمام‌شده مشکلات اقتصادی زیادی را برای دامداران ایجاد کرده، به‌ط‌وری‌که دامداران برای کاهش هزینه ناچار به کشتار دام‌هایشان می‌شوند.

جوهرچی با اشاره به کمبود آب خاطرنشان کرد: کم‌آبی منجر به افزایش قیمت علوفه و ذرت شده و همین موضوع هزینه تولید را افزایش می‌دهد.

وی درباره سود حاصل از تولید شیرخام دامداران ادامه داد: تولیدکنندگان این ماده سودی نمی‌برند و تقریباً از اواسط سال 93 تولید با زیان همراه بوده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد با بیان اینکه 100 رأس از گاوهای شیرده شرکت برای کاهش هزینه‌ها ماه گذشته راهی کشتارگاه شده است، تصریح کرد: برای کاهش هزینه‌ها بسیاری از دامداری‌ها چنین روشی را اتخاذ کرده‌اند.

جوهرچی با اشاره به افزایش تعرفه 150 تومانی واردات جو یادآور شد: این موضوع هم هزینه‌های تولید شیرخام را افزایش می‌دهد.

وی با انتقاد از مطرح شدن مسائلی از قبیل ریختن مایع سفیدکننده (وایتکس) و روغن پالم در شیر که توسط دولت‌های پیشین و کنونی مطرح شد، تأکید کرد: جامعه ما از فرهنگ مصرف شیر برخوردار نیست و این قبیل مسائل هم کاهش مصرف و بی‌اعتمادی مردم به صنایع را به دنبال داشته است.

جوهرچی اظهار داشت: بی‌اعتمادی مردم به صنایع لبنی در اثر مطرح شدن مسائلی از این دست منجر به روی آوردن به شیرهای فله‌ای و رشد فزاینده ماست‌بندی‌ها شده که آن هم مشکلاتی نظیر بروز و افزایش بیماری‌هایی از قبیل تب مالت را به دنبال دارد.

 

مصرف نوشابه چهار برابر شیر

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد با بیان اینکه مصرف نوشابه چهار برابر مصرف شیر در کشور است، گفت: از نظر فرهنگی مصرف شیر در خانواده‌ها نهادینه نشده و این موضوع منجر به افزایش روزافزون پوکی استخوان در کشور شده است.

وی همچنین افزود: به‌رغم قول‌هایی که وزیر بهداشت برای فرهنگ‌‌سازی و تبلیغ مصرف شیر داده بودند، در این راستا تاکنون اقدامی نشده است.

جوهرچی خاطرنشان کرد: شرکت مذکور دارای 900 هکتار اراضی قابل کشت است و با این اراضی تقریباً 50 درصد نهاده‌های مورد نیاز دام‌هایمان را تأمین می‌کردیم، اما به‌علت خشکسالی این میزان به حدود 35 درصد کاهش یافته و بیم آن می‌رود که تولید نهاده‌ها به کم‌تر از این مقدار هم برسد.

وی ادامه داد: طرح 21 هکتاری آبیاری قطره‌ای یکی از طرح‌های این شرکت برای کاهش مصرف آب است.

در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت اشراق اظهار داشت: این شرکت روزانه 31 تن شیر با سرانه حدود 36 کیلو تولید می‌کند.

حسینعلی چهره‌ساز تهرانی تصریح کرد: یکی از طرح‌های شرکت خرید هزار رأس گاو سمینتال دو منظوره (شیری - گوشتی) از آلمان در راستای صرفه‌جویی در خوراک دام و افزایش عمر اقتصادی دام است.

نهاده‌ها؛ 80 درصد قیمت تمام‌شده شیرخام

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت اشراق با انتقاد از اینکه قیمت خرید شیرخام نسبت به قیمت تمام‌شده پایین‌تر است، یادآور شد: نهاده‌ها و مواد اولیه 80 درصد دستمزد هفت درصد و 13 درصد هزینه‌های سربار قیمت تمام‌شده شیر را تشکیل می‌دهد.

وی با اظهار امیدواری از پایان تحریم‌ها تأکید کرد: هم‌اکنون بخش عمده‌ای از نهاده‌های مورد نیاز از قبیل سویا و ذرت از طریق واردات تأمین می‌شود که امیدواریم با پایان یافتن مذاکرات و پرداخت هزینه‌ها از طریق LCها هزینه واردات این محصولات کاهش یابد.

چهره‌ساز تهرانی افزود: صنایع سال گذشته 26 درصد قیمت محصولات تولیدی را افزایش دادند، اما همچنان قیمت شیر ثابت است و در سه سال گذشته قیمت شیر هیچ افزایشی نداشته است.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری کوثر در ادامه این نشست گفت: امروزه رشد و بالندگی کشورها بر اساس مصرف سرانه شیر سنجیده می‌شود و براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید سالانه شیر کشور حدود هشت میلیون و 800 هزار تن است.

مجتبی نوروزی ظرفیت کارخانه‌های لبنی را تولید حدود 15 تا 16 میلیون تن عنوان کرد و ادامه داد: این در حالی است که کارخانه‌های صنایع لبنی با ظرفیت 50 درصد و برخی هم با ظرفیت حدود 30 درصد کار می‌کنند.

وی با انتقاد از اینکه روی صادرات محصولات لبنی کار نشده است، خاطرنشان کرد: قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم شیرخام حدود یک‌هزار و 560 تومان است در حالی که صنایع بطور متوسط شیرخام را با قیمت یک‌هزار و 250 تومان خریداری می‌کنند، اما اگر بر روی صادرات محصولات لبنی برنامه‌ریزی شود قطعا قیمت خرید شیرخام نیز افزایش می‌یابد.

برای تولید هر لیتر شیر 200 لیتر آب مصرف می‌شود

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری کوثر با بیان اینکه بر هیچ کس پوشیده نیست که آب ماده‌ای ارزشمند است، تصریح کرد: برای تولید هر لیتر شیر 200 لیتر آب مصرف می‌شود، ضمن اینکه برای تولید این محصول ارزشمند باید 80 لیتر خون از غده پستانی گاو فیلد شود.

نوروزی با اشاره به کمبود آب در کشور، یادآور شد: باید با کشت فراسرزمینی و سرمایه‌گذاری در خارج از مرزها نهاده‌های مورد نیاز صنایع مختلف ازجمله صنعت تولید مواد لبنی و شیر را فراهم کنیم.

 

 

نظر شما
ادامه