کد خبر: ۲۲۳۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: بیماری 'میازیس' در این استان مهار شده و بروز آن فعلا منتفی است.

«دکتر مصطفی کنارکوهی» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از سال 1373 که بیماری میازیس برای نخستین بار در خوزستان اتفاق افتاد و پس از آن که در سال 92 باعث تلفات گوزن های زرد در منطقه حفاظت شده کرخه شد، این بیماری به نوعی بومی (اندیمک) خوزستان شده و به صورت دوره ای در این استان شاهد وقوع آن هستیم.

وی افزود: 'مگس میاز' به عنوان عامل این بیماری همیشه در طبیعت وجود دارد اما در صورت فراهم شدن شرایط محیطی از قبیل گرما و رطوبت احتمال شیوع آن افزایش می یابد.

به گفته وی، شرایط تکثیر و رشد این حشره در تابستان با توجه به گرم شدن بیش از حد هوا تقریبا از بین می رود.

وی با تاکید بر استمرار اقدامات مقابله ای با این بیماری گفت: محل نیش 'کنه' روی بدن دام و یا گوزن جای مناسبی برای تکثیر و تغذیه لارو مگس میاز و ازدیاد این حشره است به همین دلیل امسال و پارسال سم پاشی محل نگهداری دام و سایت های مناطق حفاظت شده کرخه و دز برای مقابله با کنه انجام شد.

وی از راهکارهای کنترل و پایش مگس میاز را در طبیعت، نوعی تله گذاری عنوان کرد و افزود: تله گذاری نیز پارسال و امسال با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان انجام شد که نتایج خوبی داشته است.

وی افزود: در صورت تامین به موقع اعتبارات اقدامات مقابله با این بیماری ادامه خواهد یافت.

خرداد سال 92 گوزن های زرد منطقه حفاظت شده کرخه به بیماری میاز دچار شدند که این بیماری باعث اتلاف بیش از 50 گوزن این سایت و تهدید این گونه منحصربفرد به انقراض شد. اکنون حدود 10 راس گوزن زرد در سایت کرخه باقی مانده است.

جنگل های کرخه زیستگاه اصلی گوزن زرد است.

مگس میاز با تخم گذاری روی بافت های نرم، میلیون ها 'لارو' را وارد بدن حیوان می کند و کرم ها در مدتی کوتاه به تمام بدن حیوان سرایت می کنند و آن را ازپا درمی آورند و در صورتی که لاشه از بین نرود از بدن حیوان خارج و وارد خاک می شوند و تا زمان فراهم شدن شرایط مناسب باقی می مانند.

'مگس میاز' و عامل بیماری 'میازیس' پیشتر در آمریکا و آفریقا فاجعه آفریده و تنها با یک عزم بین المللی کنترل شده است. 'اتم مسالمت آمیز' تعبیری است که سازمان فائو (سازمان کشاورزی و خواروبار سازمان ملل متحد) از این آفت مهلک دارد و ٢٠سال پیش در گزارش خطاب به خاورمیانه نسبت به آن هشدار داده است.

 

 

برچسب ها: میازیس، خوزستان،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
0
0
جناب دکتر کنارکوهی، از استدلال علمی وکارشناسی شما درخصوص علت بروزوکنترل میاسیس لذت بردم.مثل همیشه محکم و بی نقص. ای کاش مدیران دیگر بجای آسمان وریسمان بافتن اظهار نظر کارشناسی میکردند. سبکرو. بندرعباس.
نظر شما
ادامه