کد خبر: ۲۲۳۳۳

پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) نوشت:

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نامه انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور در ارتباط با مشکلات مرغداران درگیر با آنفلوانزا خواستار حل این مشکل از وزارت جهاد کشاورزی شد و آمادگی مجلس را برای حمایت از طرح پیشنهادی وزارتخانه اعلام نمود.

علی لاریجانی در پاسخ به درخواست انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور و هشدار ورشکستگی گستره تولیدکنندگان صنعت طیور خواستار رسیدگی وزارت جهاد کشاورزی شد و اعلام نمود: مجلس آماده حمایت از طرح پیشنهادی وزارتخانه است.

انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور در تاریخ 94.4.6 در نامه ای خطاب به علی لاریجانی وضع کلی صنعت طیور را بسیار ناگوار توصیف کرده بود و اعلام داشت تولیدکنندگان صنعت طیور کشور روزانه متحمل مبلغ140 میلیارد ریال خسارت می شوند.

در نامه فوق، حسن مهربانی یگانه دبیر انجمن با اعلام ورشکستگی گسترده تولید کنندگان در صورت ادامه وضعیت فعلی خواستار تشکیل ستاد بحران آنفولانزا در ریاست جمهوری و تخصیص بودجه جهت پرداخت غرامت معدوم سازی گله های آلوده به مرغداران شد.

بنا به گفته دبیر انجمن، کتمان نمودن وجود بیماری توسط پرورش دهندگان موجب گسترش بیماری و همه گیر شدن آن و پرداخت به موقع غرامت حداقل به میزان قیمت تمام مانع گسترش بیماری خواهد شد .

رییس مجلس در جواب به درخواست فوق خطاب به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی عنوان داشت: موضوع مهمی است، وزارتخانه چه تدبیری کرده؟ چه کمکی برای اجرای این پیشنهاد ها دارید، مجلس آماده حمایت از طرح پیشنهادی است.


بر اساس گزارش اگنا، هنوز پیشنهادی از سوی دفتر وزیر در این خصوص صادر نشده است.

متن نامه انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور به رییس مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر لاریجانی

رییس محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام

احتراماً، به استحضار می رساند که وضع کلی صنعت طیور بسیار ناگوار شده است. در حال حاضر روزانه مجموعاً تولید کنندگان صنعت (مرغ،تخم مرغ وجوجه یکروزه گوشتی) 140 میلیارد ریال زیان متحمل می شوند.
بدون تردید ادامه این وضعیت موجب ورشکستگی گسترده تولید کنندگان خواهد شد.

از طرف دیگر، در حال حاضر صنعت طیور با بیماری آنفولانزای فوق حاد دست و پنجه نرم می کند. با توجه به اینکه روش مبارزه با این بیماری در ایران روش ریشه کنی است، لذا سازمان دامپزشکی کشور و سایر دستگاه هایی که در این زمینه موظف به حمایت هستند(نظیر نیروی انتظامی) نیاز به بودجه کافی خواهند داشت.

عدم مبارزه و برخورد جدی با این بیماری عواقب بسیار ناگواری برای صنعت طیور و متعاقب آن برای آحاد کشور خواهد داشت.برای نمونه، درگیری با آنفولانزای سال 1389 زیانی حدود 300 میلیارد تومان به تولید کنندگان تحمیل و باعث بیکاری حدود 10 هزار نفر شد.

لذا، پیشنهاد می نماید که با حمایت جنابعالی که همواره حامی تولید کنندگان این صنعت بوده اید، ستاد بحران آنفولانزا در ریاست جمهوری تشکیل گردد و بودجه ای مکفی در اختیار ستاد قرار گرفته تا هنگام معدوم کردن گله های آلوده، بلافاصله نسبت به پرداخت غرامت اقدام گردد. در صورتی که پرداخت غرامت به موقع و حداقل به میزان قیمت تمام شده صورت نگیرد، پرورش دهندگان وجود بیماری را کتمان نموده وموجب گسترش بیماری و همه گیر شدن آن خواهند شد.

دکتر حسن مهربانی یگانه
دبیر

 

 

نظر شما
ادامه