کد خبر: ۲۲۲۹۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر با بیان اینکه تحریم‌ها مشکل خاصی برای ما ایجاد نکرده گفت این طور نیست که بعد از رفع تحریم‌ها نیز قرار باشد قیمت‌ نهاده‌های وارداتی دام و طیور کاهش چشمگیری یابد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در پنجمین نشست اتاق گفت‌وگو با خبرنگاران که با حضور مجتبی نوروزی مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر؛ مسعود شریعتی، مدیرعامل شرکت "چینه" و مهدی آل‌ابراهیم، مدیرعامل شرکت خوراک دام "پارس" در محل آن سازمان برگزار شد، به مباحث زنجیره تأمین و فرآوری خوراک دام، طیور و آبزیان پرداخته شد.

در این نشست مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر با بیان این که در هر مزرعه پرورش دام، طیور و آبزیان حدود 80 درصد هزینه‌های یک فارم تولیدی مربوط به خوراک است، گفت: تغذیه، امروز به عنوان یک فاکتور بسیار اساس در کاهش قیمت تمام‌شده محصول حائز اهمیت است.

مجتبی نوروزی با تأکید بر این که تنوع جیره و نهاده‌های تشکیل‌دهنده غذایی در دسترسی به یک ضریب تبدیل مناسب در هر حوزه‌ای بسیار حائز اهمیت است، افزود: با توجه به حجم جوجه‌ریزی در سال در زمینه طیور و مرغ گوشتی و طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی بین یک میلیارد و 200 میلیون تا یک میلیارد و 350 میلیون قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی در سطح کشور توزیع می‌شود و در نتیجه آن تولید یک میلیون و 850 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کمااینکه عوامل تولیدکننده شیرخام برای دامداری نیز ارتباط مستقیم با جیره و بالانس غذایی دام ها دارند.

نوروزی با بیان اینکه در تولید گوشت قرمز و آبزی‌پروری هم جیره غذایی و ضریب تبدیل مؤثر و مطرح است، ادامه داد: سازمان اقتصادی کوثر با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های علمی و فنی و با استفاده از ظرفیت علمی کشور در زمینه تغذیه همواره به‌دنبال ارائه و تولید محصولاتی است که بتواند با ضریب تبدیل مناسب کمک شایانی به تولید کند.

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: این کشور از نظر وضعیت جغرافیایی دارای قابلیت‌هایی است که اگر از آن به درستی استفاده شود، توان تولید 300 میلیون تن محصولات کشاورزی در سال وجود دارد، در حالی که طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر حدود 100 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر یادآور شد: با توجه به زیرساخت‌ تولید مرغ گوشتی در کشور با همین شرایط، توان تولید سه میلیون تن گوشت مرغ در سال وجود دارد، در حالی که هم‌اکنون کمتر از دو میلیون تن در کشور تولید می‌شود.

نوروزی تأکید کرد: اگر برای صادرات برنامه‌ریزی درست انجام شود، هیچ وقت در حالی که قیمت تمام‌شده جوجه یک‌روزه در کشور بین 950 تا یک هزار تومان است، شاهد عرضه جوجه با نرخ های بین 20 تا 700 تومان در کشور نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس و قفقاز سالانه دو میلیون تن گوشت گرم مرغ وارد می‌کنند، اظهار داشت: این در حالی است که سهم ما از این بازار نردیک به صفر است، اگرچه با برنامه‌ریزی و عدم اتخاذ تصمیم‌های خلق‌الساعه مانند ممانعت‌های ناگهانی از صادرات و... امکان صادرات یک میلیون تن گوشت مرغ گرم ایران به کشورهای علاقه‌مند مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد.

نوروزی همچنین گفت: با توجه به تولید گوشت مرغ حلال و شرعی برخی از کشورها اطراف و مسلمان حاضرند تا گوشت مرغ ایران را با قیمت 200 تومان گران‌تر از نرخ سایر کشورها نیز خریداری کنند.

وی با بیان اینکه تولیدکننده در هر کیلوگرم تخم‌مرغ در حال حاضر بین 500 تا 800 تومان متضرر می‌شود، خاطرنشان کرد: دو سال پیش قراردادی را برای صادرات تخم‌مرغ با کشور عراق بستیم که در مرحله محموله سوم صادراتی، قیمت تخم‌مرغ در کشور حدود 200 تومان افزایش یافت و بلافاصله پس از این افزایش قیمت با ابلاغیه یک مدیرکل، جلوی صادرات تخم‌مرغ گرفته شد و محموله‌های شرکت "رام طیور" به کشور بازگشت و تمامی محموله صادراتی در فصل گرما از بین رفت.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر وجود تصمیم‌گیران متعدد در وزارتخانه‌های متعدد را مانع شکل‌گیری صادرات عنوان کرد و افزود: گناه سوءمدیریت‌ها را به گردن تحریم‌ها نیاندازیم، کمااینکه در زمینه واردات نهاده‌های مورد نیاز جمعیت دام و طیور کشور، تحریم‌ها مشکل خاصی برای ما ایجاد نکرده و این‌طور نیست که بعد از رفع تحریم‌ها نیز قرار باشد قیمت‌ نهاده‌های وارداتی کاهش چشمگیری یابد.

نوروزی با اشاره به اینکه تفکر حاکم بر بعضی از مسئولان در بعضی وزارتخانه واردات محور است و این تفکر باید عوض شود، ادامه داد: ما توان و استعداد تولیدی برخی محصولات را در کشور داریم و از توان و استعداد تولید برخی محصولات برخوردار نیستیم، بنابراین می‌توان با تبادل محصولات با کشورهای دیگر این نیازها را برآورده کرد.

وی تصریح کرد: ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است، بنابراین متولیان باید به طور جدی روی کشت فراسرزمینی سرمایه‌گذاری کنند و برخی از نیازهای داخلی را از این طریق تأمین کرد.

نوروزی یادآور شد: ضمن آن که در شمال کشور خودمان نیز وقتی پس از برداشت برنج، امکان کشت سویا وجود دارد، می‌توان بخشی از نیاز به این محصول را از این طریق تأمین کرد.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر تأکید کرد: این امور نیازمند ترویج است و باید به کشاورز این مسائل را آموزش داد.

وی با بیان اینکه بدون در نظر گرفتن گرایش‌های سیاسی باید کارهای مثبت در کشور مورد تقدیر و تشکر واقع شود، اظهار داشت: صادرکننده‌های ما سود مقطعی را به سود دائم ترجیح می‌دهند.

نوروزی خاطرنشان کرد: برای تأمین نیازهای داخلی و کاهش واردات در برخی محصولات مثل گندم می‌توان با افزایش بهره‌وری و به‌کارگیری تجربیات کشاورزان نمونه تولید را افزایش، واردات را کاهش و خودکفا شد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه یکی از موانع صادراتی ما قیمت تمام‌شده بالای محصولات تولیدی است، افزود: برای کاهش هزینه‌ها کشورهای مثل عراق متقاضی مرغ و تخم‌مرغ کشور هستند، بنابراین می‌توان با حمایت از تولید در مناطق مرزی و نزدیک به این قبیل کشورها، هزینه حمل و نقل را کاهش و شرایط صادرات را افزایش داد.

در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت "چینه" گفت: شرکت چینه حدود 40 سال در حال فعالیت مدام به‌عنوان یکی از دو شرکت تولیدکننده خوراک دام در کشور است و یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های خوراک طیور و نخستین تولیدکننده خوراک آبزیان، طیور و کنسانتره‌های طیوری در کشور است.

مسعود شریعتی ادامه داد: ظرفیت اسمی این شرکت 50 هزار تن در سال و تا سقف 100 هزار تن به صورت خوراک پودری ظرفیت دارد و 30 تا 40 هزار تن هم ظرفیت عملی آن در سال است.

وی تصریح کرد: شرکت‌های برند تولیدکننده خوراک برای حفظ بازار خود به سمت اخذ گواهینامه‌های مختلف می‌روند و ما هم کد IR را از سازمان دامپزشکی کسب کرده و دارای مجوز صادرات هستیم.

شریعتی با اشاره به محدودیت منابع آبی کشور یادآور شد: بنابراین نیاز بازار در حوزه آبزیان خوراکی است که آلودگی کمتری برای آب ایجاد کند و در این راستا پروژه خوراک اکسترور را در دستورکار داریم.

وی تأکید کرد: به دلیل رعایت موازین دقیق بهداشتی این شرکت با توجه با ارتباط تجاری با شرکت اجداد "زربال" که بهترین شرکت تولید جوجه یک روزه مرغ مادر است، به طور انحصاری خوراک این شرکت را تأمین می‌کند.

مدیرعامل شرکت چینه اظهار داشت: عدم استفاده از هرگونه مواد افزودنی نظیر آنزیم‌ها و محرک‌های رشد در خوراک طیور شرکت چینه را از سایر شرکت‌های خوراک جدا ساخته است، به طوری که مزارعی که از خوراک طیور استفاده می‌کنند کاملاً محصول ارگانیکی تولید می‌کنند.

شریعتی همچنین گفت: امروز خوراکی که از چینه در مزارع مختلف آبزی‌پروری استفاده می‌شود از لحاظ تقویت ایمنی سیستم بدنی آبزیان بسیار مؤثر است، چنانچه مزارعی که برای پرورش ماهی قزل‌آلا از خوراک تولیدی چینه استفاده کردند کمتر به ویروس VHS درگیر می‌شوند.

وی در ادامه افزود: کنسانتره چینه هم یک کنسانتره ویژه است و تولید آن نتیجه مواد اولیه و مرغوب و به کارگیری‌های فناوری‌های جدید است.

شریعتی خاطرنشان کرد: به رغم تولید کنسانتره طیور در داخل کشور در حال حاضر این محصول با تعرفه چهار درصد وارد کشور می‌شود که با ارسال دو نامه به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن و تجارت از آنها خواسته‌ایم تا این موضوع مورد بازنگری قرار گیرد.

وی ادامه داد: از آنها خواسته‌ایم تا واردات کنسانتره را هم در فهرست اقلام وارداتی که مشمول تعرفه می‌شود، وارد کنند و این موضوع از جانب حجتی برای بررسی به معاون امور تولیدات دامی سپرده شده است.

مدیرعامل شرکت چینه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا وابستگی کشور به واردات خوراک دام و طیور قابل توجه است و هنوز نتوانسته‌ایم به‌طور چشم‌گیری این وابستگی را کاهش دهیم، تصریح کرد: بخشی از خودکفایی در تولید محقق شده است، اما در کنار کارهای انجام شده هنوز هم جا برای تلاش وجود دارد.

شریعتی با‌ اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی یادآور شد: بخش بزرگی از خودکفایی مدیریت درست است و مدیریت درست هم به معنای عدم خام فروشی است، ضمن اینکه تمام دنیا در مباحث مختلف به یکدیگر وابسته است.

وی تأکید کرد: تبدیل نهاده به ارزش افزوده در مناطق محروم یک کار بزرگ است و نظام باید با مدیریت این تولیدات شرایط صادرات را فراهم کند.

مدیرعامل شرکت چینه اظهار داشت: کشوری مثل ترکیه با پاداش‌های صادراتی به تولید‌کنندگان انگیزه تولید و شرایط صادراتی را برای تولید‌کنندگانش فراهم آورده است.

شریعتی با بیان اینکه حمایت مدیریت است و به حتما به معنای پرداخت یارانه نیست، گفت: سیستم نظارت واردات اگر هدفمند نباشد کشاورز نابود می‌شود.

وی همچنین افزود: برای حل معضل صنعت تولید طیور اگر واردات کمتر و تولیدی داخلی با ارزش افزوده همراه شود قطعا مشکلات کمتر خواهد شد.

شریعتی خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاران کلان اقتصادی باید بدانند که مدیریت دوران پس از تحریم سخت‌تر از دوران تحریم است، چرا که در این دوران نقدینگی زیاد می‌شود و شرایط برای واردات افزایش می‌یابد.

تولید خوراک دام و طیور با پودر خون و ضایعات نئوپان

در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت خوراک دام پارس نیز اظهار داشت: شرکت پارس، قدیمی‌ترین شرکت در صنعت خوراک دام و طیور با ظرفیت اسمی 50 هزار تن و ظرفیت عملیاتی 35 هزار تن است.

مهدی آل‌ابراهیم با بیان اینکه شرکت به مسائل بهداشتی اهمیت زیادی می‌دهد، ادامه داد: یکی از معضلات بزرگ تولید خوراک در کشور شرکت‌هایی است که بدون درنظر گرفتن استانداردها اقدام به تولید می‌کنند.

وی تصریح کرد: بیش از 300 کارخانه خوراک دام در ایران و بیش از 60 کارخانه تولید این محصولات در تهران وجود دارد که هرکدام بدون توجه به استانداردها تولید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت خوراک دام پارس یادآور شد: صادرات نیازمند توجه و حمایت از تولیدکنندگان است.

آل‌ابراهیم در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود برخی تولید‌کنندگان خوراک دام، طیور و آبزیان از نهاده‌های اصلی برای تولید استفاده نمی‌کنند، تأکید کرد: امکان تخلف وجود دارد، زیرا همان طور که گفتم تعداد زیادی شرکت تولیدی خوراک دام و طیور وجود دارد که برخی از آنها ممکن است برای کاهش هزینه‌های تولید به جای استفاده از جو از پودر خون و یا حتی ضایعات نئوپان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه از 35 کارخانه بازدید کرده‌ام، گفت: هیچ کدام از این کارخانه‌ها را در حال فعالیت ندیدیم و همه مدعی بودند که به محض ورود شما نهاده ی جو ما تمام شده است، در حالی که باید بگویم این کارخانه‌ها به جای نهاده جو، از پودر خون و از پودر طیور در خوراک طیور استفاده می‌کنند.

آل‌ابراهیم با بیان اینکه حتماً برندهای معتب

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
0
0
آقامیری هم هنوز اونجاست؟ خبری ازش نیست. لطفا خبر ازش تهیه کنید.
بهزاد خزانی
|
-
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
0
0
با سلام خدمت دوستان عزیز; استفاده از پس مانده های صنایع کشاورزی وصنایع کشتار گاهی با رعایت اصول فنی وبهداشتی نتنها عیب نیست بلکه یکی از موثرترین راه های کاهش هزینه های تولید وافزایش بهروری در تولید گوشت وشیر وتخم مرغ می باشد .امروزه در تمام دنیا از این پس مانده ها که به نظر شما وبرخی از دوستان نا آگاه غیر قابل مصرف هستند; در تولید غذای دام وطیور استفاده میکنند وبه همین دلیل نیز قیمت تمام شده محصولات آنها پایین تر از ایران است. جهت اطلاع شما ;استفاده از پودر خون وپودر گوشت مرغی وپودر چوب برای خوراک دام با رعایت موازین بهداشتی ومقدار مجاز مصرف در تولید خوراک دام;کاملا مناسب بوده وهیچ منعی ندارد. ضمنا میتوانید کتاب جناب دکتر وسلی ان ایوینیگ(فوق تخصص تغذیه دام وطیور) را به نام راهنمای مصرف خوراک دام وطیور که به فارسی هم ترجمه شده است را مطالعه فرمایید. دکتر خزانی ( مدیرعامل تنها کارخانه دارای مجوزهای بهداشتی از اداره دامپزشکی در تولید انواع پودر میوه برای مصرف در خوراک دام وطیور در شمال غرب کشور.)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
0
0
سلام. مرغی که مدفوع یا خون می خورد باید حداقل سه روز استبرا شود وگرنه خوردنش از لحاظ بهداشتی مضر و از لحاظ شرعی حرام است چون این مدفوع و خون مرغ را نجس و مضر میکند.بنابر اعتراف این حضرات وقتی پودر خون به مرغ ها میدهند شرعا حرام و مسولیت شرعی و بهداشتی آن به عهده ناظرین محترم میباشد
نظر شما
ادامه