کد خبر: ۲۲۲۲۲

استاندار استان مرکزی بر هماهنگی بین بخشی، کمک همه دستگاه های اجرایی و به کارگیری نیروهای بیشتر برای مقابله با طاعون نشخوار کنندگان کوچک تاکید کرد.

به گزارش روز یکشنبه اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری مرکزی، محمود زمانی قمی در نشست کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان مرکزی در اراک افزود: برای مقابله با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه هفتاد قله اراک اقدام های خوبی صورت گرفته اما این اقدامات کامل نبوده و به ظاهر وضعیت منطقه مناسب نیست.

وی بیان کرد: تا هر روزی که این بیماری در استان مرکزی و منطقه هفتا قله اراک وجود دارد باید اقدام های لازم برای مبارزه با شیوع آن انجام شود و در این مسیر به شتاب بخشی توجه ویژه شود.

زمانی قمی اظهار کرد: برای مبارزه با این بیماری باید نقشه راه تهیه، تدوین و اجرایی شود و کل اقدام ها و رئوس برنامه ها مشخص و برنامه زمانبندی روزانه، هفتگی و سالانه ارایه شود.

وی گفت: برنامه ها و پیگیری ها باید در قالب کارگروه مخاطرات زیست محیطی و با حضور منظم اعضای اصلی و شخص مدیران دنبال شود.

استاندار مرکزی، با تقدیر از اقدام های سازمان های مردم نهاد به دلیل حساس نمودن مساله و پیگیری و انعکاس آن و همکاری و مساعدت در مبارزه با این بیماری گفت: در ادامه راه باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد بیشتر بهره برد.

زمانی قمی گفت: سازمان های مردم نهاد باید در همه زمینه ها نقش نظارتی و حمایت خود را به درستی ایفا کنند و بدانند نقش آنها در منافع عمومی بسیار حساس و با اهمیت است.

سخت گیری و جدیت برای جلوگیری از ورود دام های اهلی به منطقه، استفاده از مواد قوی ضد عفونی برای آبشخورها، افزایش شعاع قرنطینه از پنج کیلومتر به 10 کیلومتر، واکسیناسیون دام های اهلی توسط دامپزشکی، جلوگیری از ورود گردشگران و انتقال کانکس دامپزشکی به منطقه هفتاد قله با کمک دستگاه های اجرایی، از مهمترین مصوبات نشست این کارگروه بوده است.

از تظاهرات بالینی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (
PPR) می توان به اسهال، بروز ضایعات و تورم در مخاط دهان، ترشحات چرکی در ناحیه چشم و بینی و تلفات سنگین در وحوش و دام های جوان نام برد.

دوره کمون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک دو تا سه روز است و پس از آن با تب شدید و ناگهانی در دام و وحوش ظهور کرده و میزان تلفات آن در جمعیت دام اهلی جوان 50 تا 60 درصد و در وحوش تا 80 درصد برآورد شده است.

منشاء این بیماری ویروسی است و شایع ترین راه انتقال آن از طریق آبشخور و تماس مشترک دام و وحوش ، غذای آلوده به مدفوع وحوش بیمار و جا به جایی جمعیت دام و وحوش است.

منطقه حفاظت شده هفتاد قله به مساحت 97 هزار و 407 هکتار در 25 کیلومتری شمال شرقی اراک و بین شهرستانهای اراک، محلات و خمین واقع شده است.

کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، کفتار، شغال، گرگ،گورکن، خرگوش، تشی و روباه از پستانداران این منطقه محسوب می شوند و چند نوع افعی، مارآبی و لاک پشت نیز در این منطقه دیده شده است.

کبک، تیهو، بلدرچین، باقرقره، کبوتر چاهی، کبوتر کوهی، عقاب طلایی، سارگپه، هما، کرکس، دال، شاهین، بحری، لیل، بوتیمار و حواصیل از پرندگان این منطقه هستند.

استان مرکزی دارای 363 گونه جانوری شامل 222 گونه پرنده، 65 گونه پستاندار، 55 گونه خزنده، چهار گونه دوزیست، 17 گونه ماهی و یکهزار و 336 گونه گیاهی است که از این تعداد 33 گونه از پرندگان، 14 گونه از پستانداران و دو گونه از خزندگان این استان در معرض تهدید هستند.

 

 

نظر شما
ادامه