کد خبر: ۲۲۱۲۹

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: منطقه هفتاد قله اراک در راستای مقابله با شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان از روز سه شنبه قرنطینه شد.

دکتر محسن شانقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک موجب تلف شدن چند راس بز کوهی در این منطقه شده است.

وی ادامه داد: عملیات واکسیناسیون دام های اهلی روستاهای همجوار منطقه حفاظت شده هفتاد قله نیز برای مقابله با شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان از 25 خرداد ماه سال جاری آغاز شده و تا کنون 28 هزار دام کوچک و بزرگ واکسینه شده اند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: از تظاهرات بالینی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک می توان به اسهال، بروز ضایعات و تورم در مخاط دهان، ترشحات چرکی در ناحیه چشم و بینی و تلفات سنگین در وحوش و دام های جوان نام برد.

وی توضیح داد: دوره کمون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک دو تا سه روز است و پس از آن با تب شدید و ناگهانی در دام و وحوش ظهور کرده و میزان تلفات آن در جمعیت دام اهلی جوان 50 تا 60 درصد و در وحوش تا 80 درصد برآورد شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: منشاء این بیماری ویروسی است و شایع ترین راه انتقال آن از طریق تماس مستقیم دام سالم با بیمار، جابه جایی و تردد دام های آلوده ،استفاده از آبشخورهای مشترک دام های اهلی و حیات وحش و غذای آلوده به مدفوع دام بیمار است.

وی ادامه داد: با مشاهده تلفات حیات وحش به سرعت هشت روستای حاشیه ای منطقه حفاظت شده هفتاد قله در حوزه شهرستان های محلات، دلیجان و اراک شناسایی شد و اقدامات آموزشی و هشدارهای لازم به دامداران داده شد.

هفتاد قله و ارتفاعات آن با داشتن هزاران گونه جانوری از دیدنی های بکر و حفاظت شده استان مرکزی است که سالانه پذیرای هزاران طبیعت گرد است.

ارتفاعات هفتاد قله مانند زنجیری از شمال اراک شروع شده و با 81 هزار هکتار وسعت در شمال اراک، 30 کیلومتری خمین، 15 کیلومتری شمال غربی محلات، 35 کیلومتری دلیجان، 25 کیلومتری شرق اراک واقع شده است.

کوه هفتاد قله با دو هزار و 686 متر، بلندترین قله و دشت شمالی با یک هزار و 677 متر ارتفاع از سطح دریا، پست ترین نقطه این منطقه است.

 

خبر مرتبط:

نخستین تصاویر از مرگ و میر گسترده حیات‌وحش منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک بر اثر ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR)

تلفات حیات وحش منطقه هفتاد قله اراک در اثر ابتلا به PPR به 100 راس رسید

احتمال ابتلای دام‌های اهلی استان مرکزی به PPR

رئیس شبکه دامپزشکی اراک: تلفات حیات‌وحش هفتاد قله را به حداقل می‌رسانیم

طاعون نشخوارکنندگان کوچک 19 راس کل و بز را در استان مرکزی تلف کرد

 

 

نظر شما
ادامه