کد خبر: ۲۲۰۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: کالاهایی که سلامت جامعه را به مخاطره میاندازد شناسایی شدند.

به گزارش ایسنا، دکتر «رضا سپهوند» در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان با بیان این‌که ایمنی فرآوردههای گوشتی قابل قبول نیست، اظهار کرد: در ایمنی و امنیت غذایی مشکلاتی وجود دارد که باید دانشگاه علوم پزشکی، دامپزشکی و جهاد کشاورزی آنها را برطرف کنند.

وی با بیان این‌که در ماده‌ی ۳۷ برنامه‌ی پنجم توسعه هر سال کالاهایی که سلامت جامعه را به مخاطره میاندازد شناسایی میشوند، یادآور شد: مردم کالاهای آسیبرسان نظیر انواع سوسیس، کالباس، ژامبون و انواع همبرگر و کباب صنعتی و صنفی که درصد چربی آنها بیش از ۲۰ درصد باشد را استفاده نکنند.

سپهوند یادآور شد: مردم از مصرف انواع ساندویچ و پیتزاهایی که شامل سوسیس، کالباس و ژامبون بوده، سالاد الویه صنعتی و صنفی، سمبوسه و فلافل که با روش غوطهوری در روغن ایجاد میشود، کنسرو و کله‏پاچه، انواع پنیرهای خامهای پرچرب و با چربی بیش از ۲۸ درصد، انواع پنیرهای چرب با چربی بیش از ۴۵ درصد در ماده خشک خودداری کنند.

وی اظهار کرد: انواع کره و خامه، فرآوردههای یخی خوراکی، انواع نکتار و نوشیدنیهای میوهای گازدار و بدون گاز با محتوای آب میوه کمتر از ۵۰ درصد، انواع شربت و نوشیدنیهای غیرمیوهای، انواع آجیلهای شور و شورهای سبزیجات با نمک بیش از ۵ درصد، انواع طعمدهنده مصنوعی، انواع سنگهای مصنوعی در مواد غذایی، انواع رنگهای حاوی سرب، روغنهای جامد و مایع نباتی با میزان اسید چرب اشباع بالاتر از ۳۰ درصد و یا میزان اسیدهای چرب ترانس بالاتر از ۲ درصد، انواع سسهای چرب با چربی بیش از ۳۰ درصد، انواع فرآوردههای حجیم شده بر پایه ذرت(انواع پفک) و انواع شیرینیجات و بامیه از جمله کالاهایی است که سلامت فرد را به مخاطره میاندازد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: داروهایی که پتانسیل سوءمصرف دارند نظیر ترامادول، دیفنوکسیلات، کدئین، الکل طبی اتیلیک، کتامین(توهمزا) سلامت فرد را به مخاطره میاندازد.

وی خاطرنشان کرد: ارائه قلیان در چایخانه و سفرهخانهها، تولید و پخش فیلم و سریال و محصولات فرهنگی مروج خشونت، عرضه و فروش لباس و کفش دست دوم، ارائه خدمات رژیمهای سریع لاغری و چاقی و مداخله افزایش قد از اقدامات آسیبرسان به سلامت هستند.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
0
0
پروانه کارخانجات سوسیس و کالباس را سازمان غذا و دارو داده و ناظرین بهداشتی را هم ایشان منصوب کردن . حالا خودشون را کنار کشیدن و به مردم میگن مصرف نکنید !!!!!! حالا جهاد کشاورزی و دامپزشکی را هم مقصر میدونن.
نظر شما
ادامه