کد خبر: ۲۲۰۰۲

سید احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: هنوز صنایع لبنی به مصوبه دولت مبنی بر خرید شیر خام به قیمت 1440 تومان تمکین نمی‌کنند.

وی افزود: با گذشت حدود یک سال از مصوبه دولت مبنی بر خرید شیرخام به قیمت 1440 تومان، این محصول با قیمتی کمتر از این مبلغ از دامداران خریداری می‌شود و به دنبال این موضوع دامداران متحمل خسارت میلیاردی شده‌اند.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران تصریح کرد: در ماه‌های اخیر دامداران بارها از مسئولان مربوطه خواستار شده‌اند، تا شرایطی را فراهم کنند تا شیر خام به قیمت مصوب خریداری شود.

مقدسی اظهار داشت: دامداران دو بار در ماه اخیر مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند و مسئولان هم قول پیگیری و حل مشکلات دامداران را داده‌اند.

وی افزود: به دنبال درخواست‌های متعدد دامداران برای حل مشکل دامداران، مقرر شد تا طبق ابلاغیه سازمان حمایت در مورخ 24 خرداد با استقرار بازرس از طرف معاونت بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت، در محل خرید شیر خام و صنایع لبنی، صنایع ملزم به خرید شیر خام به قیمت مصوب شوند که علیرغم این امر هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و همچنان شیر با قیمتی کمتر از قیمت مصوب از دامداران خریداری می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: صنایع لبنی معتقدند برای افزارش قیمت خرید شیر خام به 1440 تومان مصوب دولت باید قیمت محصولات لبنی متناظر با آن حدود 16 درصد افزایش یابد ضمن اینکه بدون افزایش قیمت محصولات لبنی صنایع هزار و 200 میلیارد تومان متضرر می‌شوند.

براساس این گزارش: باکری دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی هم پیشتر با اشاره به استقرار بازرسان از طرف معاونت بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از 24 خرداد ماه در ایجاد الزام به خرید مواد اولیه به قیمتی بالاتر از قیمت تعادلی عرضه و تقاضای بازار گفته بود صرف نظر از ایجاد مسائل حقوقی فیمابین واحدهای تولیدی و سازمان حمایت و پیچیده‌‌تر شدن شرایط کسب و کار کارخانجات، تنش‌های حادی نیز فی‌مابین طرفین تجاری یعنی دامدار و کارخانه‌دار را موجب خواهد شد.

باکری همچنین با بیان اینکه صنایع توان خرید شیر به قیمت 1440 تومان را ندارند توصیه کرده که راهکار دیگری برای حل معضل ادعای دامداری‌ها پیش‌بینی و در صورتی که دولت به دلایل مشکلات مالی عدیده قادر به حل موضوع نیست، حداقل با تایید مجدد بند 6 مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور مسئولیت تنظیم بازار شیر خام و فرآورده‌های لبنی را به تشکل‌های صنایع لبنی و دامداران واگذار و دولت را از مسیر تنش‌های اقتصادی اجتماعی طرف‌های تجاری ذینفع خارج نمایند.

 

 

برچسب ها: شیرخام،
نظر شما
ادامه