کد خبر: ۲۱۹۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

۹ راس قوچ و میش وحشی بر اثر سقوط به درون یک آب انبار در منطقه کوهستانی لاورشیخ از توابع بخش کوخردهرنگ در شهرستان بستک هرمزگان تلف شدند.

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، روز دوشنبه ۹۴/۳/۲۵ به دنبال دریافت گزارش مردمی مبنی بر تلف شدن تعدادی جانور وحشی به دلیل سقوط در یک آب انبار، نیروهای یگان محیط زیست شهرستان بستک عازم منطقه مورد نظر شده و لاشه ۹ قوچ و میش وحشی را مشاهده نموده و از درون آب انبار بیرون کشیدند.

این حیوانات بر اثر تشنگی مفرط و خشک شدن چشمه های طبیعی برای نوشیدن آب به این آب انبار نزدیک شده و به داخل آن سقوط کرده بودند.

جانوران تلف شده به احتمال فراوان از زیر گونه منحصربفرد و کمیاب قوچ لارستان یا قوچ مینیاتوری هستند که با جمعیتی محدود تنها در این نقطه از کشور زیست می کنند.این گونه کوچکترین نژاد گوسفند وحشی ایران و حتی دنیا به شمار می آید و از این نظر دارای اهمیت فراوانی است.

منطقه کوهستانی لاورشیخ خارج از مناطق تحت مدیریت محیط زیست و جزو مناطق آزاد استان هرمزگان به شمار می رود. منطقه مذکور بسیار کم آب و خشک بوده و به دلیل خشکسالی های چند سال اخیر و علی الخصوص خشکسالی کم سابقه و دمای بسیار بالای هوا در سال جاری حیات وحش این ناحیه به شدت با مشکل تشنگی و کمبود آب مواجه شده اند.

ادامه حیات جانوران وحشی در این منطقه و سایر مناطق جنوب کشور که با کمبود شدید منابع آب و گرمای بی سابقه هوا مواجه هستند، مستلزم احداث آبشخورهای متعدد و تامین منابع آبی در عرصه های طبیعی می باشد.

با شروع فصل گرما طی دو ماه اخیر یک پلنگ در حادثه ای مشابه بر اثر سقوط در یک آب انبار در لارستان فارس (که از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی به منطقه فوق نزدیک است) از بین رفت.

همچنین پلنگ دیگری نیز در شهرستان جاسک هرمزگان بر اثر تشنگی به درون یک گودال عمیق جاوی آب سقوط کرد که با تلاش محیط بانان و همیاران از مرگ حتمی نجات یافت.

روز گذشته نیز یک بزغاله وحشی به درون گودال آبی در ارتفاعات کوه سیاه از توابع شهرستان بندرلنگه هرمزگان سقوط کرده بود.

شواهد نشان می دهد کم آبی حیات وحش مناطق جنوب کشور به خصوص عرصه های طبیعی استان هرمزگان و جنوب استان فارس را با مشکل جدی مواجه ساخته و باعث نزدیک شدن وحوش به جوامع محلی و استفاده از منابع آبی نامتعارف برای رفع تشنگی شده است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عسکر
|
-
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
0
0
آقای عزیر توابع بخش کوخرده.نه کوخرد وهرنگ
نظر شما
ادامه