کد خبر: ۲۱۸۴۶

نشست تخصصی ایمنی و سلامت فرآورده های لبنی، با حضور نمایندگان سازمان های دولتی و بخش خصوصی مرتبط در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، در این نشست یک روزه طی سخنرانی های علمی مباحث مرتبط با موضوع ایمنی غذایی مشتمل بر چالش های کنترل کیفیت شیر خام و راهکارهای اجرایی آن، شیر سالم، ایمنی تولید شیر در کشور های صنعتی، وضعیت ایمنی فرآورده های لبنی خراسان رضوی، سلامت فرآورده های لبنی مشهد و استاندارد های فرآورده های لبنی مورد بررسی قرار گرفت.

«دکتر علیرضا تعالی» کارشناس نظارت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: آزمون شمارش کلی میکروب های هوازی در موادغذایی یکی از آزمایش های رایج در بررسی کیفیت شیر به شمار می رود.

وی افزود: متاسفانه بار میکروبی شیر خام ورودی به کارخانجات فرآوری محصولات لبنی کشور، به علت رعایت نکردن استاندارها در بخش جمع آوری از تولید کنندگان روستایی، دامداری های کوچک و همچنین شرایط نامناسب حمل و نگهداری بالا است.

تعالی خواستار تدوین دستور العمل درجه بندی شیر خام مورد استفاده در تولید شد و ادامه داد: متاسفانه هیچگونه بستری برای معدوم سازی شیر­های مرجوعی وجود ندارد.

وی ضمن پیشنهاد تدوین برنامه 5 ساله سالم سازی شیر بیان کرد: طرح بسته بندی شیر بدون توجه به ویژگی های اصولی آن اجرا شده که باید مورد بازنگری قرار گیرد.

کاهش انگیزه تقلب با طرح بیمه شیر خام

در ادامه این نشست رئیس آزمایشگاه یکی از مراکز تولید فرآورده های لبنی خراسان رضوی ضمن ایراد سخنانی خواستار یکسان سازی سیاست های سازمان های نظارتی در خصوص عرضه شیر فله و لبنیات سنتی شد و تصریح کرد: بیمه شیر خام می تواند راهکار مناسبی برای کاهش انگیزه های تقلب توسط دامداران باشد.

«علیرضا شاطری» گفت: تجهیز واحدهای تولیدی برای فرآوری شیرهای نامنطبق با استانداردها و فراهم کردن بسترهای آموزش و آزمایش در مزرعه و دامداری های می تواند کمک موثری به سالم سازی شیر تولیدی نماید.

محصولات فرآوری شده سالم تر از لبنیات سنتی هستند

عضو اتحادیه کارخانجات محصولات لبنی خراسان رضوی نیز در این نشست ضمن انتقاد از نبود نظارت بر عرضه لبنیات سنتی اظهار کرد: علی رغم رعایت استاندارد های تولید محصولات لبنی در کارخانه های کشور نظارت بر تولیدکنندگان صنعتی این محصولات بسیار زیاد است که می بایست این نظارت ها برای دو طرف یکسان شود.

«امیر نعیمی» افزود: سیاست ها در گذشته بر ترغیب مردم به استفاده از محصولات لبنی فرآوری شده در کارخانجات صنعتی استوار بود، اما متاسفانه با اطلاع رسانی ناصحیح اکنون شاهد گرایش بیشتر جامعه به استفاده از لبنیات سنتی هستیم؛ این درحالی است که محصولات فرآوری شده، سالم تر از لبنیات سنتی هستند.

کم توجهی به فاکتورهای ایمنی در تدوین استاندارد محصولات لبنی

در ادامه این نشست وضعیت استاندارد محصولات لبنی مورد بررسی قرار گرفت. «فرحناز قلاسی» که به عنوان کارشناس اداره کل استاندارد خراسان رضوی در این نشست تخصصی سخن می گفت تصریح کرد: حدود 60 استاندارد به بحث ویژگی های محصولات لبنی و همچنین 15 استاندارد به شستشو و ضد عفونی ظروف جمع آوری شیر در کشور اختصاص دارد.

وی بر همکاری تمام ارگان های ذی ربط برای تجدید نظر در استانداردهای موجود تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضراستاندارد کدکس، به منظور تعیین حد مجاز باقی مانده داروهای دامپزشکی و سموم در محصولات لبنی کشور مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به بومی سازی و تجدید نظر متناسب با شرایط داخلی دارد.

وی با بیان اینکه کمتر به فاکتورهای ایمنی در تدوین استانداردها توجه شده است خاطر نشان کرد: موضوع استفاده از روغن گیاهی پالم در محصولات لبنی آن طور که عنوان شد نبود و در حال حاضر استفاده از این ماده در 8 محصول از جمله پنیر پروسس با روغن گیاهی، بستنی، خامه، خامه قنادی، پنیر، خامه طعم دار، شیر خشک و اسپرد های مخلوط حاوی چربی گیاهی مجاز است.

قلاسی به موضوع نگرانی خانوارها در خصوص افزایش ماندگاری شیر پاستوریزه اشاره و بیان کرد: علت این افزایش بهبود شرایط تولید در کارخانجات محصولات لبنی نسبت به دو دهه قبل است و دلیلی بر استفاده از مواد افزودنی و یا تقلب در تولید و عرضه شیر پاستوریزه نیست.

 

 

نظر شما
ادامه