کد خبر: ۲۱۵۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

نشان حلال تنها به دارندگان گواهی IR اعطا می‌شود

در حالی که نشان حلال به دارندگان گواهی بهداشتی IR و واحدهایی که دارای پروانه هستند باید اعطا شود، شاهد آن هستیم که برخی واحدها فاقد گواهی‌های فوق هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، چندی است که نشان حلال توسط نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور قرار است به محصولات دارای کد بهداشتی IR اعطا شود تا صادرات محصولات پروتئینی رونق یابد.

در اقدامی نمادین که توسط اداره کل دامپزشکی استان تهران انجام شد، از نشان جدید حلال رونمایی شد و به چند کشتارگاه صنعتی نیز چنین نشانی اعطا شد، در حالی که عده‌ای از آنها هنوز کد بهداشتی فوق را دریافت نکرده‌اند که بخواهند نشان حلال بگیرند.

در گفتگو با مدیرعامل کشتارگاه "دان‌بورچین" عنوان شده است که برخی مشکلات بهداشتی وجود دارد که باید رفع شود تا این کشتارگاه بتواند کد IR را دریافت کند.

فرهاد قربان‌زاده می‌گوید: استفاده از کد حلال برای تولیدات این واحد در داخل کشور مطرح نیست، بلکه این نشان برای صادرات مؤثر است.

وی می‌افزاید: امیدواریم که تا دو ماه آینده بتوانیم کد IR را کسب کنیم و اواخر خردادماه شاهد صادرات بیشتر محصولات باشیم.

قربان‌زاده خاطرنشان می‌کند: این کد توسط نمایندگی ولی فقیه به‌صورت رایگان در اختیار کشتارگاه‌های مرغ قرار می‌گیرد.

در حالی که باید تمامی کشتارگاه‌ها ملزومات بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانند به گواهی‌های مدنظر سازمان دامپزشکی دست پیدا کنند، اما هنوز در پاره‌ای موارد با آن روبه‌رو هستیم که باید اصلاحاتی در واحدها انجام گیرد و مثال بارز آن در صادرات محصولات پروتئینی از قبیل مرغ به روسیه است که کشور فوق رفع یک‌سری نواقص را در دستور کار قرار داده است.

در این بین، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان دامپزشکی معتقد است: دارا بودن پروانه بهداشتی و کد IR برای اخذ نشان حلال ضروری است و در این راستا جلسات مکرری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی و واحدهای قرنطینه‌ای دیگر برگزار شده است و باید برای محصولاتی که فرآوری می‌شود نیز به تفاهم‌هایی با وزارت مربوطه برسیم.

حجت‌الاسلام حمزه کلانتری ادامه می‌دهد: حدود 100 گزینه برای آنکه محصولی بتواند نشان حلال را دریافت کند، لازم و ضروری است که در این راستا باید بخش‌ها و ارگان‌های مربوطه همکاری‌های بیشتری داشته باشند.

وی تصریح می‌کند: تاکنون شش کشتارگاه در تهران، یکی در استان مرکزی و دو کشتارگاه دیگر موفق شدند که نشان حلال را دریافت کنند.

حمزه‌کلانتری یادآور می‌شود: رعایت ضوابط بهداشتی در حضور ناظران شرعی حداقل مؤلفه‌ای است که باید دریافت‌کنندگان نشان حلال داشته باشند.

وی تأکید می‌کند: امیدواریم که جلسات مکررمان با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی و سایر ارگان‌های ذی‌ربط به‌زودی به نتیجه برسد و بتوانیم تمامی محصولات تولیدی کشورمان را با نشان حلال عرضه کنیم.

در حالی که نشان حلال رونمایی شده است، هنوز زیرساخت‌های لازم در برخی کشتارگاه‌ها فراهم نشده است و بدین‌ترتیب نواقصی در واحدهای فوق وجود دارد که تا رفع نشود، نمی‌توان این نشان را بر محصولات تولیدی آنها الصاق کرد.

 

 

برچسب ها: نشان حلال،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
0
0
مدير عامل اين كشتارگاه آقاى مهندس سيروس قربان زاده مى باشد ، تعجب ميكنم شما بى اطلاع ايد
نظر شما
ادامه