کد خبر: ۲۱۴۹۹

حسن رکنی روز چهارشنبه در سومین همایش اصلاح نژاد ژنتیک دام که در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صعنت نفت برگزار شده بود، افزود: سال 93 در 3 ماهه اول سال در جهت حمایت از دامداران به آنها یارانه پرداخت شد اما دامداران حاضر به استمرار یارانه نیستند بلکه می‌خواهند تا شیر با قیمت منطقی از آنها خریداری شود.

بهه گزارش فودنما، حسن رکنی در سومین همایش اصلاح نژاد ژنتیک دام که در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صعنت نفت برگزار شده بود، افزود: در حال حاضر جمعیت دامی کشور ما بیشتر از میزان مراکز و مواد غذایی مورد نیاز است، بنابراین باید به سمت جمعیت دامی اصلاح نژاد شده و ژنومیک گام برداریم زیرا جمعیت اصلاح نژاد شده دامی چند برابر جمعیت دامی فعلی می تواند تولید داشته باشد.

وی افزود : باید در مجموعه فعالیت‌های کشور از جمله کشاورزی و دامپروری تغییر نگاه داشته باشیم و برای ماندگاری کارها باید به سمت علمی شدن آن پیش رویم.

معاون وزیر جهادکشاورزی در خصوص صادرات محصولات دامی نیز گفت: سال گذشته از مجموع بیش از 2 میلیون تن تولید گوشت مرغ حدود هفت هزار تن آن صادر شد که این میزان نسبت به سال 92 معادل 48 درصد افزایش نشان می دهد.

.وی با بیان اینکه باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد گفت: هر کشوری در زمینه‌ای دارای ویژگی‌های خاصی است به عنوان مثال برخی کشورها دارای آب فراوان و برخی کشورهای از جمله کشور ما دارای انرژی خورشیدی مناسبی است بنابر این طبق شرایط باید تولید را رونق بخشید و از شرایط موجود حداکثر استفاده را ببریم.

رکنی اظهار داشت: سال 92، تراز تجاری در بخش کشاورزی منفی 8 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 93، به منفی 5.5 میلیارد دلار کاهش یافت.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر شرایط تغذیه ای جمعیت دامی کشور ما مناسب نیست و باید طبق برنامه ریزی در درازمدت شاهد کاهش جمعیت دامی باشیم تا مواد غذایی موجود متناسب با این جمعیت باشد.

وی در زمینه واردات گوشت بوفالوی هندی نیز گفت: همواره واردات نسبت به صادرات راحت‌تر است و کشورهایی که محصول مازاد دارند، برای صادرات محصولات خود برنامه‌ریزی می‌کنند و کشور ایران را هم به عنوان صادرات مواد پروتئینی به عنوان یکی از بازارهای هدف خود به شمار می‌آورند.

وی درباره تولید دام های دو منظوره نیز گفت: تاکنون اتفاق چشمگیری دراین زمینه نیافته اما استفاده از دام های دو منظوره می تواند در زمینه افزایش تولید گوشت قرمز و شیر مفید واقع شود که این امر نیز در برنامه های شرکت نهاده های دامی جهاد قرار دارد.

وی در مورد قیمت شیر اظهار داشت: سال 93، در ستاد تنظیم بازار قیمت 1440 تومان برای شیر مصوب شد که این رقم هیچ وقت اجرایی نشد.

وی افزود: امسال دامداران در هفته گذشته نسبت به این موضوع اعتراض داشتند که اعتراضشان به حق بود و دولت هم عکس‌العمل خوبی نسبت به این مسئله داشته و امیدواریم با جلسات مختلفی که با تولید‌کنندگان و سازمان حمایت گذاشته‌ایم خبر خوبی را در این زمینه داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: شرکت جاهد و دیگر شرکت‌های فعال در زمینه اصلاح نژاد دام نقش موثری در پیشرفت‌های ژنتیکی جمعیت دامی کشور داشته است، استفاده از دام‌های انتخاب شده با روش ژنومی سرعت این پیشرفت را افزایش داده به نحوی که جمعیت گاو هُلشتاین ایران با گاوهای آمریکایی و اروپایی قابل مقایسه و حتی رقابت است.

وی در مورد تولید خمیر مرغ نیز بیان داشت: ما معتقدیم که اگر محصولی براساس استانداردها تولید می‌شود باید تولید آن ادامه یابد، در زمینه خمیر مرغ هم بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای پیشرفته، این محصول را تولید می‌کنند بنابراین اگر این محصول براساس استانداردهای لازم تولید شود نباید از تولید آن جلوگیری شود.

 

 

نظر شما
ادامه