کد خبر: ۲۱۴۸۷

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی فعال‌سازی خانه‌ بهداشت دام را از اولویت‌های این اداره در سال جاری برشمرد.

دکتر علی رضایی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: ایجاد و فعال‌سازی خانه‌های بهداشت دام از اهمیت بسزایی برخوردار است که این مهم در سال جاری به عنوان یکی از اولویت‌های اداره کل دامپزشکی استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر راه‌اندازی خانه بهداشت دام در منطقه میلاجرد در دست اقدام است که با تامین نیرو و امکانات مورد نیاز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

*فعالیت سه خانه بهداشت دام در استان مرکزی

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان داشت: هم‌اکنون سه خانه بهداشت دام در روستاهای اناج، ابراهیم‌آباد و داودآباد راه‌اندازی شده که خدمات بهداشتی و درمانی مربوط به واکسیناسیون بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان از جمله هاری و مشمشه را به صورت رایگان به دامداران ارائه می‌دهند.

*ایجاد آزمایشگاه مرجع ماهیان تزئینی

رضایی‌پور در ادامه از اخذ مصوبه ایجاد آزمایشگاه مرجع ماهیان تزئینی طی سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به اینکه استان مرکزی یکی از قطب‌های مهم تولید و پرورش ماهیان تزئینی است، سال گذشته مصوبه ایجاد آزمایشگاه مرجع ماهیان تزئینی در دامپزشکی استان اخذ شد و مورد موافقت قرار گرفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر راه‌اندازی این آزمایشگاه در مرحله خرید امکانات و تجهیزات با استفاده از اعتبارات داخلی است.

به گفته وی اعتبار لازم برای خرید تجهیزات این آزمایشگاه 400 میلیون تومان است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با تاکید بر اینکه محلات جزء پنج شهر برتر کشور در زمینه صادرات و پرورش ماهیان تزئینی است، بیان کرد: با ایجاد آزمایشگاه مرجع ماهیان تزئینی در استان مرکزی استان‌های همجوار نیز می‌توانند از این آزمایشگاه استفاده کنند.

*راه‌اندازی کلینیک مرجع در ساوه

رضایی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی کلینیک مرجع در شهرستان ساوه تا پایان سال جاری خبر داد و خاطر نشان کرد: کلینیک مرجع دامپزشکی شهرستان اراک سال گذشته با جذب سه نیروی متخصص تاسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد که تلاش داریم امسال کلینیک شهرستان ساوه را نیز راه‌اندازی کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اکثر شهرستان‌ها فاقد امکانات تشخیصی بیماری‌های دام و طیور و آبزیان هستند، تاسیس این کلینیک‌ها می‌تواند در تشخیص قطعی بیماری‌های دامی و درمان به موقع آن نقش بسزایی ایفا کند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: بعد از راه‌اندازی کلینیک شهرستان ساوه، ایجاد این مرکز در شهرهای خمین، دلیجان و محلات نیز در دستور کار قرار دارد.

*اجرای طرح پایلوت شهر سالم از منظر غذا

رضایی‌پور همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح پایلوت شهر سالم از منظر غذا گفت: در سال گذشته شهر اراک به عنوان پایلوت کشوری طرح شهر سالم از منظر غذا انتخاب شد که برنامه‌‌ریزی‌های لازم به منظور اجرای هر چه بهتر این طرح در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: هماهنگی با اصناف، اتحادیه‌های مرغداران و گاوداران و دیگر ارگان‌های ذی‌ربط به منظور اجرای هر چه بهتر این طرح، پایش فرآورده‌های خام دامی از مزرعه تا سفره، الزام مرغداری‌ها به پرورش مرغ با وزن کمتر از یک‌هزار و 800 گرم، رعایت دوره پرورش 42 روزه، نظارت بر کشتارگاه‌ها، ملزم کردن تولید کنندگان تخم مرغ به نصب کد ردیابی بر روی تخم مرغ، ثبت کد حلال و... از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در راستای اجرای این طرح به شمار می‌رود.

*افزایش صادرات محصولات پروتئینی از استان مرکزی

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان داشت: هم‌اکنون از 270 کشتارگاه طیور موجود در کشور پنج کشتارگاه موفق به دریافت مجوز صادرات به فدراسیون روسیه شدند که از این تعداد یک کشتارگاه در استان مرکزی است که تلاش داریم با اخذ این مجوز نسبت به تقویت صادرات محصولات پروتئینی اقدام کنیم.

 

 

نظر شما
ادامه