کد خبر: ۲۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱۱ نظر

صحن مجلس

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از پیشنهاد ادغام دامپزشکی در وزارت‌بهداشت به دلیل نبود امکانات کافی از جمله آزمایشگاه مرجع، عدم کارشناسان در سازمان دامپزشکی، واردات گوشت بوفالو و ضعف در نظارت‌ها خبر داد.

محمد حسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به اینکه اخیراً با واردات بی‌رویه گوشت از جمله اینکه در سال 93، بالغ بر 65 هزار تُن گوشت از جمله گوشت بوفالو و ... بوده است و شایعات این بوده است که بسیاری از این گوشت‌ها استاندارد نبوده است.

قربانی گفت: از طرفی دیگر با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مواجه هستیم که این عوامل همه مزید بر علت است که پیشنهاد می‌شود بحث نظارت اصلی را باید سازمان غذا و دارو و وزارت جهاد کشاورزی به اتفاق انجام دهند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: پیشنهاد این است که سازمان دامپزشکی ادغام شود و زیر نظر وزارت بهداشت باشد و این نظر غیر کارشناسی نیست.

قربانی عنوان کرد: متاسفانه به دلیل نبود امکانات کافی از جمله آزمایشگاه مرجع و نبود کارشناسان در سازمان دامپزشکی؛ این سازمان نمی‌تواند رسالت خود را به درستی انجام دهد و این پیشنهاد ما است و نیازمند کار کارشناسی است و ما آمادگی داریم تا پاسخگوی این پیشنهادها هم باشیم.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر سازمان دامپزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت قرار بگیرد نظارت‌ها و فعالیت‌ها بهتر خواهد شد.

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
دوستان سینه چاک الحاق سازمان دامپزشکی کشور به وزارت بهداشت به این سطور توجه داشته باشند که این نماینده ....... مجلس سازمان دامپزشکی کشور رو فاقد کارشناس دانست، یعنی ایشان هیچکدام از دامپزشکان رو کارشناس نمی دانند، به نظر بنده تحقیر از این بالاتر وجود ندارد.
دکتر دامپزشک
|
-
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
از نظر اینجانب الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت تنها راه برون رفت اون از گوشه گیری و پسرفت هست.
بنظر بنده هم سازمان ما کارشناس کم داره که اگر داشت وضعمان اینگونه نبود. امیدوارم هرچه زودتر این ادغام صورت بگیره.
قاسم
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
منظور از عدم کارشناس در سازمان کمبود کارشناس هست که صحیح هم هست چون سازمان فاقد اعتبار و اختیارات لازمه هست.
سید شهرام میرزمانی
|
-
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
با سلام و احترام

به همه دلسوزان کشور به ویژه نمایندگان محترم مجلس در ارتباط با موضوع می توان فقط گفت که
1-پیشنهادات گفته شده غیر کارشناسی، بدون انجام بررسی ها و مطالعات تطبیقی و نیاز سنجی و در یک کلام احساسی و ناشی از انگیزان ها و محرک های روزمره و در نهایت تصمیمی اقتضای برای رفع مشکلات سطحی حوزه دامپزشکی (طب حیوانات) و پزشکی(طب انسان ها) و کشاورزی(طب گیاهان) و محیط زیست(طب محیطی) می باشد.
2- تاکنون وزارت جهاد کشاورزی ، علوم و بهداشت و سازمان های نظام دامپزشکی و دامپزشکی و غیره در این ارتباط واکنشی نشان نداده اند! چرا؟
3- وظایف دامپزشکی بسیار گسترده است و اگر ادغام یا انسجام یکپارچگی باید انجام بگیرد تنها در وظایف مشترک بین حوزه های طب حیوانات و طب انسان باید صورت گیرد آن هم نه با ادغام وظیفه یکی در دیگری بلکه ادغام وظایف یکدیگر در یک سازمان جدید و مستقل . برای مثال برای رفع مشکلات و اختلاف نظر ها و ایجاد یکپارچگی در تصمیم ها در صنعت غذا و دارو بهتر است وظایف سازمان های درگیر در سازمان جدیدی زیر مجموعه معاونت ریاست جمهوری ادغام و تشکیل شود.
4-تدوین منشور یا قانون جامع و یکپارچه برای حوزه غذا و دارو برای جلوگیری از اظهار نظرهای علمی(غیرکارشناسی) و غیر علمی قبل از تشکیل سازمان جدید حائز اهمیت است.
5-استقلال دامپزشکی در زیر مجموعه ریاست جمهوری ویا تشکیل وزارت جدید نیز بهتر از ادغام دامپزشکی در وزارت بهداشت است.
6- مرکز پژوهش های مجلس ویا دانشگاه ها خوب است با برگزار کرسی های آزاد اندیشی یا نظریه پردازی و یا اجرای طرح ها و مطالعات تطبیقی و نیاز سنجی در این باره پژوهش های منصفانه و نقادانه و مبتنی بر شواهد علمی را در دستور کار خود قرار دهند.
میلاد
|
-
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
واقعا راست میگه... سازمان کارشناس نداره چون همه دکتر هستن. خخخخخ. انشاله که زودتر ادغام بشه تا خودکامگی دامپزشکان پایان پیدا کنه...
کارشناس ارشد
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
این نماینده که چیزی از پزشکی و علم وسیع دامپزشکی سرش نمیشه.اصلا از دامپزشکی و امکانات آزمایشگاهی آن خبر نداره و بررسی نکرده حرق میزنه.بهتره بجای پاک کردن صورت مسئله ،دامپزشکی رو قویع تر کنن.تا حالا کدام ادغام نتیجه مثبت داشته پون هیچکدام اصولی نبوده.آقای به اصطلاح نماینده،دامپزشکی بجز بیماری های مشترک و بهداشت مواد غذایی(که آنهم تفکیک شده و هر کدام وظایف خودشون رو انجام میدن)چه سنخیتی با بهداشت داره که ادغام بشه و در سایر حوزه ها اصلانمیتونن اظهار نظر کنن. دامپزشک
ناشناس
|
-
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
تنها دامپزشکانی با این ادغام مبارک و میمون مخالفت خواهند کرد که به شدت نگران میز و صندلی خود میباشند. همین!
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
آقا میلاد یک سر به بیمارستان ها و سایر مراکز تحت کنترل وزارت بهداشت بزنید تا اختلاف بین یک پزشک و پرستار و یا سایر رده ها رو ببندید بعد ادعا کنید که دامپزشکان خود کامه هستند.
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0

با سلام و احترام
در خصوص بیانات این نماینده محترم و نظرات برخی از دوستان در بخش پایینی این گزارش موارد زیر را به دور از هرگونه نگاه سیاسی ،جناحی و صنفی و منطبق بر واقعیات موجود به عرض می رسانم :
1- دوستان محترم در هیچ یک از عرصه ها نمیتوان ادعا نمود که همه امور بر وفق برنامه ها و استاندارد کامل صورت می گیرد و در همه جا نقصان و کمبود بدلایل مختلف وجود دارد.
2- هر گونه تغییر و تصمیم گیری می بایست با مطالعات گسترده ،تخصصی و با در نظر گرفتن همه جوانب و آینده نگری و همچنین در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف و اینکه پیامد های مثبت آن چقدر است و پیامد های منفی آن چقدر.
3 - اینجانب بعنوان دامپزشکی و متخصص علوم پایه پزشکی و شاغل در مجموععه وزارت بهداشت و آشنا به امور مرتبط با حوزه بهداشت به عرض می رسانم که دوستان محترم دامپزشک چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی این ذهنیت رو که در صورت ملحق شدن به وزارت بهداشت وضعین دگرگون مثبتی خواهند داشت را فراموش کنند. نقاط ضعف حوزه بهداشت در تمام زمینه ها آنقدر زیاد است که با توجه به گستردگی این وزارت خانه در آن گم شده است .صدای يبل و دهل از دور خوش است . و دامپزشکی در مجموعه وزارت بهداشت حل خواهد شد . دوستان بخش خصوصی همچنین انتظار کسب جایگاه حرفای در ارائه خدمات درمانی و بهداشتی دامپزشکی را نداشته باشند چراکه بنده و امثال اینجانب پس از سالها هنوز تحت استثمار غالبیت صنف پزشکی در حوزه بهداشت قرار داریم .
4- این نماینده محترم عضو کمسیون بهداشت عناوین و دلایلی را جهت انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشت جهت ارتقای سطح کمی و کیفی حوزه سلامت مطرح کردن .بنده بعنوان دامپزشک و متخصص حوزه علوم پایه پزشکی جند سوال عرض می نمایم و پاسخش رو از خود نماینده محترم یا رسانه ها و صاحبنظران جستجو نمایید .قضاوت با عموم فرهیختگان متخصصان و صاحبنظران حوزه دامپزشکی و بهداشت.
a) چقدر از آزمایشگاههای مرجع سازمان دامپزشکی بازدید فرمودید و چه اطلاعاتی از این حوزه دارید ؟ ضمنا مزایا نقاط قوت آزمایشگاههای وزارت بهداشت رو بفرمایید .ضمنا نقاط ضعف آزمایشگاههای دامپزشکی رو در حوزه بهداشت مواد غذایی با منشا دامی بفرمایید. جهت تنویر افکار عمومی لطفا مستندات و دلایل مشهود ارائه گردد.
b) جناب نماینده جنابعالی با حفظ احترام به جامعه دندانپزشکان یک دندانپزشک هستید واصلا هیچ تجربه علمی و عملی در این حوزه ندارید .امروزه همه علوم تخصصی شده است و اظهار نظر کار بسیا تخصصی و علمی است . چقدر در حوزه دامپزشکی و بهداشت مواد غذایی ،پیشگیری و کنترل بیماریها اعم از واگیر و غیر واگیر اطلاع دارید ؟
c) جناب نماینده محترم حفهای شما آنقدر کارشناسانه و واقع بنظر می رسد که انگار دامپزشکان و سایر رده های حرفه ای دامپزشکی در بدنه دامپزشکی اصلا کارشناس نیستند یا اصلا چیزی بلد نیستند حداقل می توانم بگویم که اطلاعات علمی دامپزشکان و کارشناسان علوم آزمایشگاهی دامپزشکی و حتی مقاطع کارشناسی ارشد این گرایش ها در حوزه بهداشت عمومی ،بیماریهای مشترک و حتی علوم پایه (میکرو بیولوژی ،ایمونولوژی ،انگل شناسی ، میکروب شناسی و غیره) در سطح بسیار بالایی است و این بی حرمتی به جامعه دامپزشکی و سازمان دامپزشکی است که انگار اصلا همه این متخصصان در مقاطع تحصیلی فوق الذکر بی سوادند یا چوب خشک .
E) جناب نماینده محترم چند سوال از جنابعالی در حوزه انتخابیه شما و حوزه بهداشت دارم :
1- جنابعالی فاقد سابقه کار اجرایی و مدیریتی می باشید
2- صرفا بعنوان دندانپزشک در محل مطب خویش در آستانه اشرفیه ارائه خدمت می نمایید
3- در خصوص چای قاچاق و غیر استاندارد که تحت نظارت بهداشت قرار دارد چه اقدامی کرده اید ؟ به گفته رئیس سازمان چای کشور در چند روز گذشته که اعلام کردند که چای غیر بهداشتی و غیر استاندارد حتی با برند های مشهور در بازار مصرف بسیار است . نتایج بررسی ها و مطالعات آزمایشگاهی را مستندا اعلام بفرمایید که نشان دهد هم نظارت صورت گرفته و هم مشکلی در این حوزه وجود ندارد .
4- در خصوص بادام های زمینی موجود در بازار مصرف و علی الخصوص در شهرستان حوزه انتخابیه خود بفرمایید چقدر از آنها تولید داخل هستند ؟ چقدر بادام زمینی قاچاق وارد این شهرستان شده است وچقدر آزمایشات لازم کنترلی و نظارت صورت گرفته است ؟ ضمنا بفرمایید اگر بادام زمینی قاچاق کشف شود کدام دستگاه بهداشتی در لابراتوارهای مجهز خود آزمایش می نماید یا کرده است ؟ گزارش آماری و مستندات را جهت تنویر افکار عمومی ارائه بفرمایید .
5- در مورد روغن پالم چه کاری انجام شده است ؟ مگر صنایع تبدیلی یا لبنی تحت نظر وزارت بهداشت نیست ؟ چطور چندین سال روغن مذکور را در مقیاس وسیع توسط مردم مصرف شده است آن وقت تازه مشخص شدهاست که برای سلامت انسان مشکل دارد .مگر نماینده وزارت بهداشت آنجا نیست ؟مگر وزارت بهداشت به گفته جنابعالی با بدنه کارشناسی قوی اطلاعی از این موضوع نداشتند .نتایج بررسی های جنابعالی و کمیسیون بهداشت چه بوده است مستندا اعلام بفرمایید.مگر نه این است که بدلایل نا معلوم نظارت های بهداشتی ضعیف بوده است ؟
5- در مورد داروی قاچاق که مورد مصرف بیماران دیابتی بوده است چطور بدنه کارشناسی قوی و آزمایشگاههای مجهز بهداشت قادر به تشخیص زود هنگام و کشف آن نبودند ؟ خدای ناکرده نکند که بیماران بعنوان آزمایشگاه محسوب گشته اند ؟
سوال : مگر می شود که در تمام حوزه ای نظارتی خلا وجود نداشته باشد و طبیعتا در تمام حوزه ها مشکلات وجود دارد . هدف از بیان موضوعات بالا به چالش کشیدن حوزه بهداشت نیست .هدف این است که مشکلات متعدد حوزه های بهداشت را بررسی نماییم و دنبال راه حل منطقی ،کارشناسی باشیم نه اینه در بسیاری از موارد آزمون خطا صورت می گیرد در حوزه بهداشت و سلامت هم صورت گیرد در این حالت تبعات منفی آینده را نمی توان جبران کرد .
دوستان حوزه دامپزشکی به این موضوع توجه داشته باشند که هر وقت به موضوعات گفته شده در بالا و مشابه آن پاسخ شفاف ،مستند داده شد می توان دامپزشکی را به مدینه فاضله ای که در حوزه بهداشت وجود دارد متصل دانست.
دکتر دامپزشک
|
-
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
0
0
با سلام. جناب اقای دکتر دامپزشک و متخصص علوم پایه پزشکی. آوازه دهل شنیدن از دور خوش است ولی نه در عصری که مجهز به رسانه های مختلف هست.
اینجانب بعنوان دانشجوی تخصص علوم پایه پزشکی که چندین سال سابقه کار در بخش خصوصی دامپزشکی (بهمراه گذراندن طرح دوساله خود در اداره دامپزشکی) دارم شاهد تفاوت فاحش بین محیطها و وزارتها می باشم. شما نیز اگر تجربه کار دامپزشکی داشتید و فریاد و گلایه های این بخش را شنیده بودید می توانستید بهتر قضاوت کنید.
کسی منکر این نیست که وزارت بهداشت فاقد مشکل هست ولی مهمترین تفاوت در این است که اینجا کار را به بهترینها می سپارند. امیدوارم کاری که صورت میگیره کارشناسی شده و با رعایت حقوق دامپزشکی صورت بگیره و در آینده ای نچندان دور دوستان،همکاران و دانشجویان دامپزشک شاهد تفاوت بدیهی دو ارگان باشند.
از تمامی دوستان و همکاران دامپزشک تقاضا دارم تا حد امکان و توان محیط و جو لازمه را برای انجام این امر میسر سازند.
قاسم - ر
|
-
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
0
0
دوستان بنظر اینجانب حقیقت این است که برخی از همکاران تصور جامعی از اینکه دامپزشکی زیرمجمووعه وزارت بهداشت فعالیت کنه ندارند.
ما فعالان و شاغلان بخش دامپزشکی به دلایل بسیاری از این ادغام و انتقال استقبال میکنیم:
1) بخش نظارت در وزارت بهداشت قوی تر است(نه به این معنی که کامل است بلکه ما فقط مقایسه میکنیم) و این امر زمینه را برای تسهیم عدالت در قشر را فراهم میکند.
2) وزارت بهداشت همواره طلبکار بوده از دولت و مجلس، با وجود گستره عظیمی از فعالیتها و اختصاص بودجه ها، این در حالی ایست که وزارت جهاد و بخصوص سازمان دامپزشکی همواره اعلام خودکفایی، پیشرفت و عدم نیاز به حمایتهای ویژه کرده اند.
3) سالهاست که سازمان با کمبود نیرو بخصوص نیروی کارآمد دست و پنجه نرم میکند! و تا بحال هیچ فعالیت قابل توجهی از سوی سازمان یا وزارت جهاد صورت نگرفته است.
4) رانت خواری در دامپزشکی نیز همانند پزشکی وجود دارد ولی متسفانه در اینجا دست افرادی هست که بیس دامپزشکی ندارند و به عبارتی تاجر می باشند و آزادانه بدون در نظر گرفتن وقاهت عمل، بخش دامپزشکی را آلوده کرده اند.
5) همواره شاهد آن بوده ایم که گروههای علوم پزشکی اعتراضات خود را به گوش مسئولین خود و بالاخص شخص وزیر رسانده اند. ان امر در اعتراض علوم آزمایشگاهیان، فیزیوتراپها، و اخیرا پرستاران دیده شده هست که به نتایج قابل قبولی نیز رسیدهاند. حال آنکه این امکان نه تنها در موقعیت کنونی دامپزشکی فراهم نیست بلکه در صورت امکان نیز شخص وزیر جهاد کشاورزی هیچ علم و گاها اعتقادی به دامپزشکی ندارد.
6) بخش آموزش دامپزشکی متاسفانه روز به روز اوضاعش داغونتر می شود و با این حال تعداد فارغ التحصیلان بصورت تصاعدی در حال افزایش هست! این درحالی هست که وضعیت اساتید دامپزشکی نیز با اساتید پزشکی از لحاظ حقوق و مزایا قابل مقایسه نیست.
7) امکانات سازمان دامپزشکی از لحاظ آزمایشگاهی و کلا کاربردی نسبت به وزارت بهداشت ضعیف است چون وزارت جهاد کشاورزی توجهی به این امر ندارد. برای مثال با مقایسه موسسه رازی با موسسه پاستور میتوانید به این امر پی ببرید.
8) از طرفی دوستانی که پیشنهاد استقلال دامپزشکی را میدهند گویا از شرایط موجود اطلاعات کافی ندارند. تنها بخشی که تا حدودی به عملکرد سازمان دامپزشکی توجه می کند و یا منتقد آن است کمسیون بهداشت مجلس و اخیرا سازمان غذا و دارو است. در شرایط فعلی که سازمان دامپزشکی حتی در وزارت جهاد کشاورزی اهمیت چندانی ندارد و شناخته شده نیست، چطور می توان طرح استقلال آن را داد؟؟ و چه کسانی قرار است این طرح را مطرح کنند و پیگیر ان باشند؟؟
9) سازمان دامپزشکی و کلا قشر دامپزشکی به اندازه کافی در دل ارگانهای جهادی آزرده شده است. امیدوارم این بار با انتقال آن به وزارت بهداشت امید و انگیزه این قشر فزونی یافته و پیکر زخمی آن ترمیم یابد.
وجود نقص در هر ارگانی طبیعی است لیکن زمینه رفع این نقصان از نظر ما شاغلان بخش دامپزشکی به هیچ عنوان در شرایط فعلی دامپزشکی و وزارت جهاد وجود ندارد. و این حرکت و تغییر متولی سازمان دامپزشکی تنها امید ما می باشد.
نظر شما
ادامه