کد خبر: ۲۱۳۴۱

شیوع آنفلوانزای پرندگان در کشورهای مختلف آمریکایی، اروپایی، ترکیه و شناسایی سه کانون در روسیه زنگ خطری است که باید مسئولان کشور آن را جدی بگیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آنفلوانزای پرندگان بیماری ویروسی است که از طریق ترشحات بدن پرنده آلوده به ویروس این بیماری منتقل می‌شود و برخی از انواع آن از قبیل H5N1 قابل انتقال به انسان است، بنابراین ساده‌ترین اقدام برای پیشگیری از انتقال و شیوع این بیماری که هنوز واکسن آن کشف نشده، خودداری از دست زدن به بدن پرنده آلوده به این بیماری است.

آنفلوانزای پرندگان یک بیماری شغلی محسوب می‌شود که بیشتر شکارچیان و افرادی که در مرغداری‌ها کار می‌کنند، به آن مبتلا می‌شوند، بنابراین این افراد باید هنگام دست زدن به یک پرنده حتما از دست‌کش و ماسک استفاده کنند، ضمن اینکه نباید هیچ‌گاه بدون رعایت موارد ایمنی به پرندگان مرده دست زد.

در حال حاضر علیرغم اینکه برخی از کشورهای آمریکایی و اروپایی درگیر این بیماری شده‌اند و حتی 3 کانون این بیماری در روسیه شناسایی شده است، اما در ایران خوشبختانه هیچ اثری از این بیماری یافت نشده است و سازمان‌های مربوطه از قبیل محیط زیست و دامپزشکی مداوم در حال رصد و نمونه‌گیری در مناطق مختلف هستند تا به محض مشاهده یک کانون آلوده اقدامات لازم انجام شود.

این گزارش می‌افزاید: اگرچه این بیماری در حال حاضر در کشور مشاهده نشده اما از آنجا که بیماری مذکور یک بیماری ویروسی است خطر انتقال آن به داخل کشور از راه‌های مختلف از جمله مهاجرت پرندگان وحشی و حتی تردد مسافران وجود دارد بنابراین لازم است که اقدامات هوشمندانه‌ای در راستای پیشگیری از انتقال این بیماری به کشور اتخاذ شود.

براساس این گزارش به نقل از رویترز در حال حاضر 14 ایالت آمریکا در شیوع آنفلوانزای پرندگان درگیر شده‌اند و براساس گزارشات موجود تاکنون 21 میلیون قطعه مرغ و بوقلمون در این کشور کشته و یا در حال معدوم شدن هستند.

همچنین به نقل از رویترز، سازمان جهانی بهداشت حیوانات اعلام کرد: اولین مورد ابتلای طیور به ویروس مهلک آنفلوانزای پرندگان پس از حدود هفت سال طی روزهای گذشته در ترکیه رویت شده است.

این ویروس تعدادی از پرندگان را در یک مرکز پرورشی در استان شمالی کاستامونو این کشور مبتلا کرده که همه این پرندگان بر اثر ابتلا به این بیماری از بین رفته‌اند و از سوی دیگر همه پرندگان در شعاع 3 کیلومتری این محل توسط عوامل مقابله با شیوع بیماری نابود شد‌ه‌ا‌ند.

این گزارش می‌افزاید: علیرغم اعلام شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان توسط رسانه‌های مثل رویترز، دکتر فرشاد تهرانی مدیرکل بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبور عسل و دام مرجع مورد استناد برای اطلاع از وضعیت شیوع این بیماری را سایت بهداشت جهانی دام OIE عنوان می‌کند و می‌گوید: آمریکا به طور مداوم اقداماتش را در ردیابی ویروس آنفلوانزا انجام و نتایج آن را بر روی این سایت منتشر می‌کند و خوشبختانه تاکنون مورد جدیدی گزارش نشده است.

وی افزود: کشورهای مختلف دنیا بیماری‌هایی را که در بین واحدهای دام و طیورشان به وقوع می‌پیوندد، به همراه شرح کاملی از تعداد درگیر، تعداد معدوم شده و اقدامات انجام شده را در این سایت منتشر می‌کنند.

تهرانی تصریح کرد: در گذشته آنفلوانزا تحت تیپ H5N1 شیوع داشت، اما امسال در اروپا و آمریکا تحت تیپ H5N8 است و نگرانی ما از لحاظ جدید بودن این تیپ از آنفلوانزا بود که خوشبختانه علیرغم گسترش آن در مناطق مختلف خسارت زیادی را ایجاد نکرده است.

وی افزود: پاییز سال گذشته در یکی، دو واحد پرورش بوقلمون در اروپا ویروس آنفلوانزا گزارش شد، اما بلافاصله با کنترل آن واحدها از شیوع این ویروس جلوگیری به عمل آمد و فقط برخی کشورهای اروپایی مثل سوئد، رومانی، مجارستان مواردی را در بین پرندگان وحشی گزارش کرده‌اند.

مدیرکل بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبور عسل و دام اظهار داشت: امسال در 8 کشور اروپایی انگلستان، آلمان، هلند و ایتالیا این بیماری در برندگان وحشی گزارش شده است.

تهرانی تصریح کرد: بروز چنین اتفاقاتی برای ما تذکر به شمار می‌رود و اینکه همیشه باید برنامه‌های مراقبت و کنترل از شیوع بیماری‌ها را انجام دهیم

وی افزود: برنامه‌های مقابله با آنفلوانزا را سالانه اجرا می‌کنیم و در مورد هر گزارشی مشکوک به ویروس آنفلوانزا بلافاصله نمونه برداری انجام می‌شود.

تهرانی با بیان اینکه هیچ موردی از بروز آنفلوانزای پرندگان در بین طیور کشور گزارش نشده، تصریح کرد: روسیه 3 کانون مبتلا به ویروس آنفلوانزا را در حیات وحش کشورش معرفی کرده که یکی از آن کانون‌ها در دریای خزر و در مجاورت کشورمان قرار دارد.

 

 

نظر شما
ادامه