کد خبر: ۲۱۳۲۶

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: هم اکنون در سطح استان اصفهان بیماری دام و طیور وجود ندارد و در حال حاضر مشکلی در این راستا نیست.

شهرام موحدی در حاشیه بازدید از کشتارگاه در حال ساخت صنعتی دام و طیور گلپایگان که ظهر امروز صورت گرفت، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان گلپایگان به عنوان قطب صنعت دامپروری و لبنیات نه تنها در استان بلکه در کشور محسوب می شود، لذا نیاز توجه ویژه به خصوص در حوزه دامپزشکی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه هایی که دست اندرکاران دامپزشکی در بحث سلامت آن نگران هستند، کشتارگاه هاست، افزود: یکی از اهداف دامپزشکی، صنعتی کردن کشتارگاه های دام و طیور از حالت نیمه صنعتی و سنتی است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه گلپایگان یکی از شهرستان هایی است که پتانسیل ایجاد و تأسیس کشتارگاه های صنعتی را به لحاظ دارابودن شرایط ویژه منابع طبیعی و دامداری دارد، تصریح کرد: کشتارگاه صنعتی گلپایگان که در حال ساخت است، پیشرفت فیزیکی خوبی داشته که امیدواریم با اقداماتی که انجام خواهد گرفت در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده شاهد بهره برداری از آن که می تواند نقش مؤثری در بحث بهداشت تولید گوشت برای مصرف کنندگان نه تنها در گلپایگان بلکه در غرب استان ایفا کند، باشیم.

وی با اذعان به اینکه کشتارگاه های صنعتی با وضعیت بهداشتی مناسب می تواند با دریافت کد IR در بحث صادرات گوشت به خارج از کشور جایگاهی داشته باشند، افزود: فعالیت کشتارگاه های صنعتی می تواند در راستای ایجاد فرصت های شغلی بهتر، ارزش افزوده، ارزآوری برای کشور و شکوفایی اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی ایفا کند.

موحدی افزود: یکی از اهداف بازدید کشتارگاه در حال ساخت صنعتی گلپایگان برآورد هزینه های تکمیل آن و انتقال آن به مسئولین در استانداری و جهاد کشاورزی است تا نسبت به اعطای تسهیلات با بهره مناسب اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه امروز نیز از کشتارگاه طیور شهرستان که در حال فعالیت است، بازدید صورت گرفت، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه باید نظرات دامپزشکی در این کشتارگاه در حوزه های بهداشتی و سلامت تأمین شود، نیاز به بازسازی اساسی داشته تا پتانسیل تبدیل شدن به یکی از قطب های کشتار طیور برای صادرات را پیدا کند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تأکید بر اینکه در صورت آماده سازی کشتارگاه دام و طیور صنعتی، گلپایگان می تواند غرب استان اصفهان را از لحاظ مواد پروتئینی تأمین و بی نیاز کند، افزود: یکی از اهداف صنعتی شدن کشتارگاه های دام و طیور شهرستان گلپایگان کمک به اشتغال خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه کشتارگاه های دام و طیور در استان اصفهان به طور عمده صنعتی و سنتی بوده اند، اظهار کرد: طی سال ها تلاش، حمایت ها و مشاوره های فنی در راستای تأمین تسهیلات بانکی موجب فعالیت کشتارگاه های صنعتی دام و طیور به منظور تضمین سلامت مردم شد.

موحدی با اشاره به اینکه یک بیماری ویروسی مربوط به آبزیان در استان پیگیری و کنترل شد، افزود: هم اکنون در سطح استان بیماری دام و طیور وجود ندارد و در حال حاضر مشکلی در این راستا نیست.

وی با بیان اینکه در تولید طیور در هیچ منطقه کشور از هورمون استفاده نمی شود، افزود: به دلیل عدم صرفه اقتصادی و حساسیتی که به لحاظ شرایط سلامت مردم در راستای استفاده از هورمون وجود دارد، در تولید طیور استفاده از هورمون در کل کشور تکذیب می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: به منظور کاهش استفاده از آنتی بیوتیک نیز دامپزشکی کشور در حال اقدام بوده و در راستای تولید گوشت مرغ سالم اقدامات ویژه ای از سوی مراکز دامپزشکی در جهت خوراک دام و طیور در حال پیگیری است.

وی در پایان یادآور شد: فعالیت آزمایشگاه دام و طیور و آبزیان در شهرستان گلپایگان از ضروریات بود که با فعالیت این مرکز از سال گذشته شاهد اقدامات بسیار خوب آن در رفع مشکلات دامداران، مرغداران و آبزیان بودیم.

 

 

نظر شما
ادامه