کد خبر: ۲۱۳۲۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

روزنامه «خراسان» نوشت:

متوسط عمر هر سگ ولگرد: 13 سال

هزینه سالانه نگه‌داری سگ‌ها فقط در مشهد: 66.000.000.000 تومان

سگ‌هایی که سالانه در مشهد جمع‌آوری می‌شوند: 7000 قلاده

هزینه نگه‌داری هر سگ در سال: 2.200.000 تومان

اکثر حامیان حقوق حیوانات با کشتن سگ‌های ولگرد مخالف هستند و روش عقیم‌سازی را جایگزین مناسبی برای معدوم‌سازی می‌دانند... در این بین با زوجی آشنا شدیم که چندین سال از عمر خود را صرف نگهداری از سگ‌های ولگرد کرده‌اند. خانم و آقای مهدوی با همکاری چند فرد دیگر مرکزی را به نام «پناهگاه حیوانات مهر» احداث کرده‌اند که در این مکان به نگهداری و تیمار سگ‌ها می‌پردازند. در ادامه گفت‌وگوی ما با این زوج را می‌خوانید.

- نظر شما در رابطه با فیلمی که چندی پیش در رسانه‌های اجتماعی پخش شد چیست؟

- خانم مهدوی: به نظر من شهرداری این خلاف بزرگ را انجام می‌دهد و پیمانکاران این‌قدر نسبت به این موضوع غیرانسانی بی‌تفاوت و گستاخ شدند که حتی از آن فیلم می‌گیرند و در شبکه‌های مجازی پخش می‌کنند ولی متأسفانه به خاطر این‌که این حیوانات زبان بسته توان دفاع از خود ندارد، هیچ کسی کاری به آن‌ها ندارد.

- به نظر شما آیا واقعاً سگ‌ها را با اسید می‌کشند؟

- آقای مهدوی: اصول معدوم‌سازی توسط سازمان دامپزشکی تصویب شده است و اصلی‌ترین دستور آن هم این است که اگر حیوانی قرار است معدوم شود، هیچ‌گونه درد و زجری را تحمل نکند؛ ولی آیا واقعاً چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ به نظر من نه!

- سازمان دامپزشکی چه نوع مرگی را تصویب کرده است؟

- آقای مهدوی: طرح تصویب شده برای معدوم‌سازی این است که در مرحله اول باید با ماده بی‌هوشی حیوان را کاملاً بی‌هوش کرد و پس از حصول بی‌هوشی کامل توسط تزریق دارویی به رگ یا قلبش، او را کشت، هم‌چنین برای جلوگیری از تخطی پیمان‌کار در انجام کامل و درست این روند، ناظرانی از ادارات و سازمان‌های مختلف باید در محل حضور داشته باشند.

- خانم مهدوی: ما هم مدارکی داریم که اثبات می‌کند پیمانکاران شهرداری خلاف می‌کنند. حیوان بی‌زبان که نمی‌تواند از خودش دفاع کند و بقیه هم کاری به کارشان ندارند.

- خب راه حل شما چیست؟

- خانم مهدوی: چندین سال پیش می‌گفتند دولت سالانه 50 میلیون تومان برای معدوم‌سازی هزینه می‌کند و الان این رقم به 500 میلیون تومان در سال رسیده است. ما اعلام کردیم و به مسئولین گفتیم که اگر شما بودجه ۴-۳ سال این کار را در راستای عقیم‌سازی این حیوانات به کار ببندید، بعد از این مدت شما دیگر سگی نمی‌بینید که بخواهید برای معدوم‌سازی آن هزینه کنید.

- یعنی شما حاضرید با دریافت این بودجه تعهد بدهید بعد از گذشت این مدت دیگر سگ ولگرد نداشته باشیم؟

- خـانم مهدوی: بله، حاضریم و انجام می‌دهیم.

آقای مهدوی: ما قبول داریم که هزینه عقیم‌سازی زیادتر از هزینه معدوم‌سازی است ولی ما باید با این دید به موضوع نگاه کنیم که عقیم‌سازی کاشتی است که تا سال‌ها برای ما برداشت خواهد داشت.

- هزینه نگهداری از سگ‌ها در این مکان چقدر است؟

- خانم مهدوی: هزینه نگهداری هر قلاده سگ چیزی در حدود 6 هزار تومان در روز است.

- با احتساب 300 قلاده سگ موجود، ماهانه 54 میلیون تومان و سالانه 648 میلیون تومان هزینه این مکان است، این هزینه‌ها از چه منبعی تأمین می‌شود؟ با فروش سگ‌ها؟

- خانم مهدوی: ما در این پناهگاه فروش آن‌چنانی نداریم، هر از گاهی افرادی برای نگهبانی از منزل، باغ یا ویلای خود به سگ نیاز دارند یا چوپان‌ها برای گله‌داری به این‌جا مراجعه می‌کنند و حیوان مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند، ما پس از طی مراحل واگذاری با صاحبان جدید سگ درباره هزینه‌های این پناهگاه صحبت می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم هر قدر که تمایل دارند به این پناهگاه کمک کنند ولی قسمت اعظم هزینه‌های اینجا از کمک‌های مردمی تأمین می‌شود.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0
بهتر نبود خانم مهدوی پناهگاهی برای 50 کودک بی خانمان تهییه می کردند؟
دامپزشک
|
-
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
0
0
با سلام
راجب به اظهار نظر دوستمان باید گفت که کودکان بی سرپرست وظیفه ارگانهایی مثل بهزیستی هست که باید رسیدگی کنه در ثانی کسی توی خیابان بی رحمانه به کودکان بی سرپرست شلیک نمیکنه پس کار خانم مهدوی جای تقدیر داره. با سپاس
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
0
0
خدا قوت
دستتون درد نکنه
بیسسسست
نظر شما
ادامه