کد خبر: ۲۱۳۰

حکیم مهر -  خبرهایی از دامپزشکی بوئین زهرا،تیران و کرون و خراسان جنوبی

 

معرفی متخلفین در عرصه بهداشت عمومی به دادگاه توسط دامپزشکی بوئین زهرا

 

در راستای برخورد با واحدهای پرورشی که از مقررات بهداشتی دامپزشکی تخطی می‌کنند، شبکه دامپزشکی شهرستان بوئین زهرا نسبت به پیگیری قضایی تخلف یک واحد پرورشی نیمچه گوشتی که بدون اخذ مجوزهای لازم نسبت به پرورش طیور تخمگذار و تولید تخم مرغ مبادرت کرده بود، اقدام نمود.

برابر رأی صادره از سوی مقام قضایی ،علاوه بر جمع آوری طیور تخمگذار از واحد مربوطه، هر یک از دو متهم پرونده به پرداخت مبلغ ده میلیون ریال جریمه نقدی محکوم گردیدند. 
--------------------------------------

 

ضدعفونی 650 هزار متربع جایگاه دام آلوده در تیران و کرون


مدیر شبکه دامپزشکی تیران و کرون گفت: 650 هزار متر مربع جایگاه دام آلوده به تب برفکی در این شهرستان ضد عفونی شده است.

فضل‌الله صالحیبا اشاره به اقدامات شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون در راستای کنترل تب برفکی، اظهار داشت: از اواخر سال گذشته تاکنون 650 هزار مترمربع جایگاه دام آلوده به تب برفکی در این شهرستان ضدعفونی شده است.
وی با بیان اینکه در راستای کنترل این بیماری، طرح واکسیناسیون دام نیز انجام شده است، افزود: از اواخر سال گذشته تاکنون 35 هزار گوسفند و بز و 7 هزار و 500 گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی در شهرستان تیران و کرون واکسینه شده‌اند.
مدیر شبکه شهرستان دامپزشکی تیران و کرون بیان داشت: بیماری تب برفکی در ایران به دلیل آن که ویروس آن همیشه وجود دارد یک بیماری بومی محسوب می‌شود که همه ساله گاو و گوساله سه مرتبه و گوسفند و بز یک مرتبه در سال توسط اکیپ‌های دامپزشکی و با دستور العمل‌ها و طرح‌های ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور، علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.
وی از آموزش دامداران این شهرستان در مورد بیماری تب برفکی خبر داد و گفت: به منظور افزایش آگاهی دامداران نسبت به این بیماری حدود 200 دامدار آموزش دیدند.
صالحی، توزیع برشورهای آموزشی را از دیگر فعالیت‌های دامپزشکی شهرستان تیران و کرون در زمینه کنترل بیماری تب برفکی عنوان کرد و افزود: 30 مورد نمونه برداری از دام‌های تلف شده انجام و برای تشخیص سویه بیماری به سازمان دامپزشکی ارسال شده است.
وی با تأکید بر اینکه دامداران باید دام‌های خود را علیه این بیماری ایمن‌سازی کنند، خاطرنشان کرد: لازم است دامداران اقدامات پیشگیرانه را در این زمینه در دستور کار خود قرار دهند.

------------------------------------

 

رئیس اداره دارو و درمان دامپزشکی خراسان جنوبی:
ظرفیت 4 شهرستان خراسان جنوبی برای داروخانه دامی خالی است


رئیس اداره دارو و درمان دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در شهرستان‌های سربیشه، درمیان، نهبندان و سرایان ظرفیت خالی برای داروخانه، درمانگاه و مراکز مایه‌کوبی دامی وجود دارد.

ایرج مقیمی اظهار داشت: در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و حمایت از بخش خصوصی، امسال نیز بخشی از فعالیت‌های غیرحاکمیتی دامپزشکی به این بخش واگذار شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون تعداد 32 مرکز خدمات‌رسانی بخش خصوصی دام و طیور در شهرهای مختلف استان فعالیت دارند که این مراکز شامل داروخانه، کلنیک و مرکز مایه‌کوبی دامپزشکی است که در این راستا برای تعداد 31 نفر کاردان و تعداد 12 نفر کارشناس در استان اشتغال‌زایی شده است.
رئیس اداره دارو و درمان دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به همکاری مطلوب بخش خصوصی در اجرای برنامه‌های دامپزشکی طی سال گذشته گفت: عملیات واکسیناسیون طیور و بخشی از مایه‌کوبی دام‌های سبک و سنگین در سال جاری توسط مراکز مایه‌کوبی بخش خصوصی انجام می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز به بازدید کارشناس دفتر بررسی مبارزه و مراقبت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور از خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این بازدید چهار روزه از برخی شهرستان‌های استان از جمله نهبندان، سربیشه و بیرجند بود و از نزدیک عملکرد دامپزشکی استان در برخورد با پدیده حمل و نقل غیرمجاز دام بررسی شد.
محمد رضایی از بررسی وضعیت بیماری‌های واگیر دامی به ویژه بیماری تب برفکی و بازدید از پست قرنطینه دوکوهانه نهبندان که به تازگی راه‌اندازی شده است خبر داد و افزود: در بازدید کارشناس دفتر بررسی مبارزه و مراقبت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور از خراسان جنوبی همچنین اقدامات دامپزشکی در مدت زمان قرنطینه دام‌ها در این پست مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی تاکید کرد: با بررسی‌های صورت گرفته از پرونده‌های مرتبط با حمل و نقل غیر مجاز دام مشخص شد با همکاری خوب مسئولان استان و همچنین تعامل دستگاه‌های ذی‌ربط، با متخلفان نقل و انتقال دام برخورد قاطع شده است.

 

نظر شما
ادامه