کد خبر: ۲۱۲۷۴

Image result for ‫طیور‬‎

مدیرکل بهداشت و بیماری‌های طیور زنبورعسل و بهداشت دام با بیان اینکه روسیه 3 کانون مبتلا به ویروس آنفلوانزای پرندگان در حیات وحش کشورش را معرفی کرده است، گفت: یکی از این کانون‌ها در دریای خزر و در مجاورت کشورمان قرار دارد.


به گزارش فارس، فرشاد تهرانی مدیرکل بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبور عسل و دام در مورد شیوع بیماری آنفلوانزا در آمریکا گفت: شیوع این بیماری در آمریکا گسترده نیست و در 7 ماه گذشته وجود این ویروس در بین پرندگان وحشی و فقط در 3 کانون از حیات وحش این کشور گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در واحدهای پرورش مرغ و مرغداری‌های صنعتی آمریکا هیچ تیپی از آنفلوانزا گزارش نشده است، افزود: در کانادا هم چند مورد محدود ابتلا به ویروس آنفلوانزا در بین پرندگان وحشی گزارش شده است.

مدیرکل بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبور عسل و دام با بیان اینکه مرجع ما برای اطلاع از بیماری‌ها سایت بهداشت جهانی دام OIE است، اظهار داشت: آمریکا به طور مداوم اقداماتش را در ردیابی ویروس آنفلوانزا انجام و نتایج آن را بر روی این سایت منتشر می‌کند و خوشبختانه تاکنون مورد جدیدی گزارش نشده است.

وی افزود: کشورهای مختلف دنیا بیماری‌های را که در بین واحدهای دام و طیورشان به وقوع می‌پیوندد، به همراه شرح کاملی از تعداد درگیر، تعداد معدوم شده و اقدامات انجام شده را در این سایت منتشر می‌کنند.

تهرانی تصریح کرد: در گذشته آنفلوانزا تحت تیپ H5N1 شیوع داشت، اما امسال در اروپا و آمریکا تحت تیپ H5N8 است و نگرانی ما از لحاظ جدید بودن این تیپ از آنفلوانزا بود که خوشبختانه علیرغم گسترش آن در مناطق مختلف خسارات زیادی را ایجاد نکرده است.

وی افزود: پاییز سال گذشته در یکی، دو واحد پرورش بوقلمون در اروپا ویروس آنفلوانزا گزارش شد، اما بلافاصله با کنترل آن واحدها از شیوع این ویروس جلوگیری به عمل آمد و فقط برخی کشورهای اروپایی مثل سوئد، رومانی، مجارستان مواردی را در بین پرندگان وحشی گزارش کرده‌اند.

مدیرکل بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبور عسل و دام اظهار داشت: امسال در 8 کشور اروپایی انگلستان، آلمان، هلند و ایتالیا این بیماری در پرندگان وحشی گزارش شده است.

تهرانی تصریح کرد: بروز چنین اتفاقاتی برای ما تذکر به شمار می‌رود و اینکه همیشه باید برنامه‌های مراقبت و کنترل از شیوع بیماری‌ها را انجام دهیم.

وی افزود: برنامه‌های مقابله با آنفلوانزا را سالانه اجرا می‌کنیم و در مورد هر گزارشی مشکوک به ویروس آنفلوانزا بلافاصله نمونه‌برداری انجام می‌شود.

مدیرکل بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبور عسل و بهداشت دام تصریح کرد: سه تحت تیپ آنفلوانزا از جمله H5N1، H5N2 و H5N8 در بین پرندگان وحشی آمریکا گزارش شده و هیچ‌گونه گزارش مبنی بر آلودگی واحدهای صنعتی، روستایی گزارش نشده است.

تهرانی با بیان اینکه کنترل ویروس در بین پرندگان وحشی سخت‌تر از واحدهای صنعتی است، گفت: شناسایی اول کانون و عکس‌العمل مجموعه دامپزشکی و صنعت طیور هر کشوری در کنترل و مهار بیماری بسیار مهم و تأثیرگذار است.

مدیرکل بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبورعسل و بهداشت دام با بیان اینکه روسیه 3 کانون مبتلا به ویروس آنفلوانزا در حیات وحش کشورش را معرفی کرده است، گفت: یکی از آن کانون‌ها در دریای‌خزر و در مجاورت کشورمان قرار دارد.

وی افزود: نزدیکی این کانون به کشورمان نگرانی از خطر انتقال ویروس را

نظر شما
ادامه