کد خبر: ۲۱۲۷

حکیم مهربا توجه به نامگذاری سال 2010 از سوی سازمان ملل متحد به عنوان سال جهانی تنوع زیستی، دبیرخانه پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در نظر دارد نخستین جشنواره رسانه و یوزپلنگ را برگزار کند.

این جشنواره قرار است روز نهم شهریور ماه 1389 همزمان با روز ملی یوزپلنگ و سالروز واقعه کشتار یوزپلنگها در سال 1373 برگزار شود که امسال به دلیل همزمان شدن این روز با ایام شب قدر، به هفته آخر شهریورماه موکول می شود. در این جشنواره به آثار برگزیده رسانه های تصویری و شنیداری، رسانه های مکتوب و خبرگزاریها در دوبخش رسانه های سراسری و رسانه های محلی جوایزی اهدا می شود.

روزنامه نگاران و خبرنگاران برای شرکت در بخش مسابقه این جشنواره می توانند آثار خود را حداکثر تا تاریخ 25 مردادماه سال جاری به دبیرخانه پروژه به آدرس: تهران، اتوبان همت، پارک طبیعت پردیسان، سازمان حفاظت محیط زیست، ساختمان معاونت محیط طبیعی، دبیرخانه پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ارسال کنند.

 

شرایط شرکت در این مسابقه به شرح ذیل است:

1- آثار ارسالی باید مرتبط به یکی از موضوعات زیر باشد:

- یوزپلنگ

- زیستگاههای یوزپلنگ

- طعمه های یوزپلنگ (آهو، جبیر، قوچ و میش، کل و بز و خرگوش)

- عوامل تهدید یوزپلنگ (شکار طعمه های یوز و کاهش شدید جمعیت آنها، تخریب زیستگاه ناشی از چرای بی رویه دام، حضور سگهای گله در زیستگاههای یوز، جاده سازی و تصادفات جاده ای، معدن کاوی، فعالیتهای اکتشاف نفت و گاز، ضعف آگاهی های عمومی، عدم شناخت یوز توسط مردم محلی و کشتار مستقیم آنها)

- راهکارهای کمک به حفظ یوزپلنگ

- نقش تشکلهای مردم نهاد و جوامع محلی در حفظ یوز و زیستگاههای آن

- رقبای یوزپلنگ (پلنگ، کفتار، گرگ و انواع دیگر گوشتخواران موجود در زیستگاههای یوز)

- جاذبه های اکوتوریستی یوز و زیستگاههایش

- محیطبانان زیستگاههای یوزپلنگ

2- حداقل و حداکثر آثار ارسالی برای خبرنگاران رسانه های مکتوب سه تا شش اثر است.

3- حداقل و حداکثر آثار ارسالی برای خبرنگاران خبرگزاریها شش تا 10 اثر است.

4- حداکثر آثار ارسالی برای خبرنگاران صداوسیما و فیلم سازان دو تا سه اثر است.

5- چنانچه نام نویسنده و یا گزارشگر آثار ارسالی بر روی نسخه اصلی وجود ندارد، آثار ارسالی باید به تایید مدیر مسئول و یا سردبیر آن رسانه برسد، در غیر این صورت در بخش مسابقه شرکت داده نمی شوند.

6- تنها آثاری در مسابقه شرکت داده می شوند که در فاصله زمانی 1/6/1388 لغایت 20/5/1388 در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار، روزنامه های محلی، مجلات و یا خبرگزاریها به چاپ رسیده باشد و یا از صداوسیما پخش شده باشد.

7- آثاری که با عکس پلنگ و یا سایر گربه سانان به چاپ رسیده باشد، در مسابقه شرکت داده نمی شود و تنها آثاری می توانند به بخش مسابقه راه یابند که اگر همراه با عکس چاپ و منتشر شدند، حتما عکس یوزپلنگ باشد. لذا چنانچه خبرنگاران ‍CD عکسهای یوزپلنگ ایرانی را در اختیار ندارند، می توانند برای دریافت عکسهای مربوطه در تهران با دبیرخانه پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و در شهرستانها با ادارات کل استانها تماس بگیرند و عکسهای مربوطه را دریافت کنند تا دیگر در چاپ عکس یوز ایرانی اشتباهی رخ ندهد.

8- آثار ارسالی برای رسانه های مکتوب و خبرگزاریها در پنج بخش مصاحبه، مقاله، گزارش، خبر و یادداشت به رقابت گذاشته می شود.

9- هیچ محدودیتی برای شرکت در چند بخش توسط خبرنگاران وجود ندارد و خبرنگاران می توانند به طور همزمان آثار خود را در چند بخش به رقابت بگذارند.

10- آثار خبرنگاران رسانه های محلی اعم از صداوسیما، خبرگزاریها، روزنامه ها و مجلات در بخش رسانه های محلی به رقابت گذاشته می شود.

 

بخش وی‍ژه:

در بخش مسابقه جشنواره رسانه و یوزپلنگ به یکی از روزنامه ها و یا خبرگزاریها که بیشترین خبر و گزارش را درباره یوزپلنگ آسیایی و زیستگاههای آن چاپ و یا منتشر کرده باشد، جایزه ویژه ای اهدا می شود.

همچنین در بخش ویژه جشنواره به یکی از خبرنگاران رسانه ها که بیشترین خبر، گزارش و یا مقاله را (با قید نام نویسنده مطلب) از یوزپلنگ و زیستگاههایش شخصا تولید و منتشر کرده باشد، جایزه ویژه ای اهدا می شود.

نظر شما
ادامه