کد خبر: ۲۱۲۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

Image result for ‫سگ‌های ولگرد‬‎

افزایش شمار سگ‌های ولگرد در سنندج مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، افزایش شمار سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و محلات مختلف و روستاهای حاشیه شهر سنندج مشکلاتی را به وجود آورده است.

علاوه بر مزاحمت این حیوانات در آرامش مردم این مناطق، گاهی حمله سگ‌ها به شهروندان نگرانی و ترسی را در دل مردم ایجاد می کند.

در چند سال اخیر اتفاقات متعددی ناشی از حمله سگ‌ها به مردم در شهر و روستاهای اطراف آن موجب آسیب رسانی به بسیاری از شهروندان شده است.

از جمله این اتفاقات 11 فروردین ماه، حمله یک قلاده سگ به شهرک بهاران و گریزه سنندج موجب زخمی شدن 18 نفر از شهروندان سنندجی شد.

احتمال ابتلای این سگ به بیماری هاری و افزایش بی شمار سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و محلات شهر سنندج و روستاهای اطراف آن موجب ایجاد نگرانی شهروندان شده است.

آرش رخزادی، معاون خدمات شهری شهرداری سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در ساعات پایانی سه‌ شنبه‌ شب(11 فروردین) به نیروهای شهرداری سنندج اطلاع داده شد یک قلاده سگ بیمار در شهرک بهاران به رهگذران حمله کرده است.

وی افزود: حمله این سگ وحشی موجب زخمی شدن 18 نفر از شهروندان در مناطق بهاران و گریزه شد.

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج عنوان کرد: پس از اطلاع از این حادثه نیروهای اتلاف شهرداری متشکل از شش اکیپ پنج نفره با هماهنگی مرکز بهداشت سنندج، محیط زیست کردستان و سایر ادارات مربوطه با حضور در مسیرهای گزارش شده تعقیب و گریز خود را آغاز کردند.

وی تصریح کرد: با اطلاعاتی که شهروندان آسیب دیده در رابطه با سگی که به شهروندان حمله کرده بود، مشخص شد که تنها یک قلاده سگ موجب آسیب رسانی به این 18بوده است.

رخزادی ادامه داد: اکیپ اتلاف شهرداری سنندج پس از 11 ساعت تلاش، موفق شدند که این سگ را در ورودی روستای دوشان تلف و حادثه را مدیریت کنند.

وی با اشاره به اینکه نیروهای دامپزشکی نیز نمونه گیری‌های لازم را از این قلاده سگ انجام دادند، ذکر کرد: چنین اتفاقی در شهرستان سنندج اتفاقی نادر و در نوع خود بی سابقه بوده است.

وی رفتار وحشیانه سگ بیمار را تنها دلیل زخمی و مجروح شدن شهروندان عنوان کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج بیان کرد: دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، که بهمن ماه ۸۷ در ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به تصویب رسید، جهت اجرا از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور‌ به استانداری‌ها ابلاغ شده است.

عملیات اتلاف سگ در سنندج هر شب انجام می شود

وی با اشاره به اینکه شهرداری سنندج پس از ابلاغ این دستورالعمل به طور مداوم کار اتلاف سگ‌ها را با همکاری مرکز بهداشت، دامپزشکی و فرمانداری انجام داده است، اعلام کرد: شهرداری تنها وظیفه اتلاف سگ های ولگرد را بر عهده دارد و تشخیص تاثیر آن بر محیط زیست و ایجاد تغییر در اکوسیستم بر عهده شهرداری نمی باشد.

رخزادی با اشاره به اینکه در سال گذشته یک هزار و 268 قلاده سگ در سنندج معدوم شده است، ذکر کرد: کار اتلاف سگ‌های ولگرد در خیابان‌های شهر سنندج هر شب به صورت مستمر توسط اکیپ ویژه این کار صورت می گیرد.

وی ذکر کرد: با وجود تلاش دائمی اکیپ‌های شهرداری در خصوص اتلاف سگ‌های ولگرد، تضمینی برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقی وجود ندارد و شهرداری نمی تواند چنین وضعیتی را پیش بینی کند.

وی خاطرنشان کرد: دلایل زیادی در رابطه با افزایش شمار سگ‌های ولگرد وجود دارد که شهروندان نیز تا حدودی در آن دخیل هستند که از آن جمله می توان به این امر مهم که شهروندان زباله‌های منازل خود را خارج از ساعات برداشت شهرداری بیرون می گذارند اشاره کرد که یکی از مهم ترین دلایل افزایش شمار سگ‌های ولگرد در شهر است.

رخزادی با اشاره به اینکه فردی که بیشترین آسیب را در این حادثه دیده بود، نگهبان پروژه مسکن مهر بوده است، ذکر کرد: دست اندر کاران اجرای این پروژه‌ها در محل پروژه اقدام به نگهداری سگ می کنند که وجود آنها موجب هجوم سایر سگ‌ها و افزایش شمار آنها می شود.

وی افزود: ورود نیروهای شهرداری به چنین مکان‌هایی به دلیل محصور بودن ممنوع می باشد و در نهایت افزایش شمار سگ‌ها تهدیدی جدی برای نگهبانان پروژه‌ها خواهد بود.

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج بی توجهی دهیاری ها برای اتلاف سگ‌های ولگرد را نیز یکی دیگر از دلایل افزایش شمار سگ‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: به دلیل بی توجهی دهیاران روستاهای نزدیک به شهر در اتلاف سگ ها، هر روز شمار آنها بیشتر و موجب سرازیر شدن آنان به داخل شهرها می شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه پس از این حادثه تا کنون 65 قلاده سگ در سنندج معدوم شده‌اند، یادآور شد: معدوم کردن سگ‌ها با نظارت مرکز بهداشت سنندج صورت گرفته و پس از معدوم کردن در محل دفن زباله شهرداری دفن شده اند.

معدوم کردن سگ‌ها به صورت بهداشتی صورت می‌گیرد

فرهاد کریمی، کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت سنندج در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، اظهارکرد: کار اتلاف سگ های ولگرد هر شب توسط اکیپ اتلاف شهرداری متشکل از کارشناسان نیروهای بهداشت محیط و نظارت آنان بر بهداشت فردی، نحوه اتلاف و جمع آوری سگ ها و ... صورت می گیرد.

وی افزود: پس از اتلاف، لاشه سگ ها به محل دفن زباله های شهرداری انتقال داده می شود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
-
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
0
0
این حرفهای چرت و پرت دیگه چیه؟
در بالا نوشته شده که «توانایی با اشاره به اینکه این طرح به صورتی علمی انجام می شود، بیان کرد: پس از پلاک گذاری، این سگ‌ها حالت وحشیانه خود را از دست داده و هیچگونه خطری برای انسان ندارد»
از کی تا حالا پلاک گذاری توانسته روی اخلاق سگها تاثیر بذاره؟
اغلب این طرح ها برای تیغ زدن شهرداری هست.
ایشون عجله هم دارن و دستور هم دادن که «طرح نوشته شده طرحی جامع و کامل است که باید در مدت زمان کوتاهی توسط مسئولان بررسی و اصلاح شود» !!!!!!!
نظر شما
ادامه