کد خبر: ۲۱۲۰۰

در پی انتشار اخباری مبنی بر شیوع مجدد بیماری وی.اچ.اس در مزارع پرورش ماهی قزل آلا در استان کهگیلویه و بویراحمد، سازمان دامپزشکی شیوع این بیماری را تنها در یک مزرعه پرورشی این استان تائید کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سیدغلامعباس موسوی نژاد مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفته بود؛ ویروس کشنده وی.اچ.اس مزارع ماهی قزل آلای 58 مزرعه پرورش بچه ماهی را در استان کهگیلویه و بویراحمد مورد هدف قرار داده است.

وی افزود: این ویروس خطرناک که از مهر ماه سال 92 وارد مزارع پرورش ماهی قزل آلا شده، تاکنون افزون بر 856 میلیارد ریال به بهره برداران این بخش خسارت وارد کرده است.

وی از کاهش میزان بیش از دو تا چهار هزار تنی تولید ماهی در سال گذشته ناشی از ورود این بیماری خبر داد و گفت: میزان تولید ماهی در سال 93 از حدود 13 هزار و 500 تن به کمتر از11هزار تن کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که در پیش بینی های اولیه و در شرایط عادی میزان تولید ماهی در سال گذشته به حدود 15 هزار تن می رسید.

امرالله قاجاری سرپرست دفتر بهداشت و بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در این خصوص، افزود: تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع مجدد بیماری سی اچ اس قزل آلا به شکل گسترده در استان کهگیلویه و بویراحمد به سازمان دامپزشکی اعلام نشده بلکه از 3 مزرعه مشکوک به این بیماری تنها یک مزرعه در این استان مورد تائید قرار گرفته است.

وی گفت: در سال 93 در استان کهگیلویه و بویراحمد با 7 کانون بیماری وی اچ اس مواجه بوده ایم که خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته از سوی این سازمان مناطق آلوده به این بیماری زون بندی و عملیات خشک کردن و ضد عفونی کردن مزارع انجام شد به طوری که این مزارع به طور مجدد برای سالجاری قابلیت پرورش ماهیان قزل آلا را کسب کردند.

به گفته سرپرست دفتر بهداشت و بیماری های آبزیان، در شش ماهه دوم سال 93، تعداد کانون ها در کل کشور 62 مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال 92نیز حدود 90 درصد کاهش کانون های بحران را نشان می دهد.

قاجاری تاکید کرد: یکی از نکات مورد اهمیت برای از بین بردن این بیماری در مزارع پرورشی، هماهنگی و همزمانی عملیات خشک و ضدعفونی کردن مزارع پرورش ماهی قزل آلا در هر منطقه است تا این بیماری به مزارع دیگر منتقل نشود.

وی تصریح کرد: در صورتی که گزارشی به سازمان دامپزشکی کشور اعلام شود به طور قطع در یک واکنش سریع اقدامات لازم برای کنترل این بیماری از سوی سازمان دامپزشکی کشور انجام خواهد شد تا بیماری به استان های دیگر منتقل نشود.

وی راه اندازی آزمایشگاه های استانی برای ردیابی مولکولی ویروس وی اچ اس را از اقدامات مهم این سازمان برشمرد و افزود: تمام مزارع پرورشی و مراکز تکثیر آبزیان کشور ضمن ارتقای شرایط امنیت زیستی در مزارع خود، باید دستورالعمل های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور را رعایت کنند و جا به جایی ماهیان خود را به طور صرف با اخذ گواهی های بهداشتی و حمل از شبکه های دامپزشکی انجام دهند.

به گزارش ایرنا، بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(
VHS) یک بیماری اخطار دهنده به OIE است که عامل آن ویروسی از جنس NOVIRHABDOVIRUSمی باشد که این بیماری انتشار جهانی دارد و در بیش از 82 گونه ماهی ایجاد بیماری می کند، اما میزبان سنتی آن ماهی قزل آلا است.

این بیماری در تمام سنین دیده می شود، اما سنین 3 تا 0.3 گرم از حساسیت بیشتری برخوردار است بیشترین میزان تلفات این بیماری در دمای 9 تا 12 درجه سانتیگراد اتفاق می افتد و بیماری عمدتا به صورت افقی از طریق وسایل، ابزار، جابه جایی های بین مزارع، پرندگان و غذا منتقل می شود.

سازمان دامپزشکی کشور در مردادماه سال 93 اعلام کرده بود بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(
VHS)قزل آلای رنگین کمان در استان های درگیر با این بیماری کنترل شده است.

از آبان ماه سال 92 طی گزارشاتی مبنی بر تلفات مشکوک ماهیان قزل آلای رنگین کمان به بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(
VHS) در مزارع پرورشی ماهیان استان کهکیلویه و بویراحمد اعلام شد که با انجام آزمایش های تکمیلی سرولوژیکی (الایزا)، ملکولی هیستوپاتولوژیکی و کشت ویروسی وقوع این بیماری به تایید قطعی سازمان دامپزشکی کشور رسید.

بنابر گزارش های سازمان دامپزشکی کشور، بلافاصله اقدامات لازم برای پایش بیماری و اجرای سیستم مراقبت فعال در استان کهکیلویه و بویراحمد و استان های مجاور انجام شد.

عمده تلفات در ماهیان کمتر از 100 گرم تا 70 درصد و بالای وزن 100 گرم کمتر از 20 درصد در مجتمع های پرورشی استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، کردستان، کرمانشاه و اصفهان رخ داده بود.

بنابراین سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی بهداشت بیماری های دام و آبزیان با همکاری سایر مراجع ملی و استانی از جمله سازمان شیلات ایران و ستاد بحران کشور وارد عمل شد و با اجرای قرنطینه در استان های درگیر، شناسایی تعیین زون های آلوده نسبت به این بیماری اقدام به تخلیه و صید ماهیان بازاری در مزارع آلوده و حذف بچه ماهیان غیر بازاری شد.

این درحالیست که سازمان دامپزشکی کشور توصیه کرده بود؛ پرورش دهندگان آبزیان موظفند، علاوه بر گزارش هرگونه تلفات خود را به نزدیکترین اداره دامپزشکی شهرستان و استان ها به طور جدی از خرید تخم های چشم زده، بچه ماهی، غذا و سایر نهاده های غذایی از مراکز غیرمجاز خودداری و نسبت به ارتقای سلامت بهداشتی و اصلاح ساختار بهداشتی مزارع پرورشی خود زیرنظر مراجع ذیصلاح دامپزشکی و سازمان شیلات ایران اقدام کنند.

 

 

نظر شما
ادامه