کد خبر: ۲۱۱۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

خبرگزاری فارس: مردم شهد عسل تقلبی مصرف نکنند

مدیر مسئول آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی استان اردبیل گفت: تقلب در شهد بعد از شهدگیری از عسل موم‌دار تقلب بسیار مشهود به شمار می‌رود و بهتر است مردم به جای شهد عسل از عسل‌های موم‌دار استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، افشین زرخواه عصر امروز در نشست با جمعی از خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: البته در این زمینه باید چند موضوع را مورد توجه قرار دهیم که نکته اول صداقت فروشنده که واقعاً مطابق استاندارد اقدام به شهدگیری از موم کرده و یا جهت تسریع در کار خود با شرایطی نامناسب و غیر استاندارد نظیر حرارت دادن اقدام به شهدگیری کرده است

وی تصریح کرد: پس عامل اول عامل حرارت است با در نظر گرفتن اینکه عسل موم‌دار ما طبیعی است در فرآیند شهدگیری حرارت سبب از بین رفتن آنزیم‌های موجود در عسل به طور مثال دیاستاز و افزایش عامل هیدروکسی متیل فورفوران که برای بدن مضر است، می‌شود.

مدیر مسئول آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی استان گفت: تقلب در شهد بعد از شهدگیری از عسل موم‌دار و افزودن قندهای مصنوعی از جمله گلوکز تجارتی و افزودن برخی اسیدها و برخی اسانس‌ها و... عامل تقلب بسیار مشهود است.

زرخواه در پاسخ به این سئوال که تقلب در شهد عسل مشهودتر است یا عسل موم‌دار افزود: تقلب در شهد عسل بیشتر است که البته ناگفته نماند که عامل تقلب هر چند کمتر ولی در عسل موم‌دار نیز مشاهده می‌شود به خاطر همین در بازار قیمت عسل موم‌دار از 10 هزار تومان تا 100 هزار تومان طبقه‌بندی می‌شود که در مورد عسل موم‌دار نیز تقلب به دوره پرورش زنبور عسل بر می‌گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: زنبوردار به دلیل عدم پوشش گیاهی مناسب زنبورستان و یا فرصت‌طلبی جهت برداشت بیشتر عسل اقدام به حل کردن شکر داخل آب کرده و جهت تغذیه زنبور به جای تغذیه از شهد گل‌ها در اختیار زنبور می‌گذارد که سبب افزایش درصد ساکارز و کاهش کیفیت عسل می‌شود.

زرخواه اضافه کرد: در مورد عسل‌های موم‌دار برخی افراد سودجو داخل بسته‌بندی عسل موم‌دار خوشبوکننده هوا با عطر گل‌ها استفاده می‌کنند که در مورد حل کردن و دیر حل شدن عسل خالص در آب نیز باید اعلام کنم که رابطه حل شدن مربوط به غلظت شهد است که هرچه رطوبت کمتری داشته باشد دیرتر حل می‌شود.

وی ادامه داد: اولین آیتم مورد آزمایش ساکارز است که نشان‌دهنده میزان قند داخل عسل بوده که رنج نرمال آن برای عسل‌های صادراتی زیر پنج، در مورد عسل‌های طبیعی زیر دو و برای عسل درمانی نیز زیر یک است.

زرخواه در ادامه سخنان خود اظهار کرد: دومین آیتم قندهای احیاکننده عسل است که رنج استاندارد آن بالای 65 درصد است.

وی با اشاره به سومین عنصر در آزمایش روی عسل گفت: هیدروکسی متیل فورفوران تحت عنوان HMF در شهد عسل است که رنج نرمال آن زیر 40 است که با تقلب در شهد و همچنین حرارت‌دهی میزان آن تغییر می‌کند.

زرخواه افزود: چهارمین عنصر رطوبت است که کاملاً وابسته به آب و هوای منطقه زنبورستان است به صورت مثال عسل تولید شده در شمال ایران رطوبت بیشتری نسبت به عسل تولید شده در اردبیل دارد.

وی تصریح کرد: پنجمین عنصر در آزمایش نسبت فروکتوز به گلوکز است رنج نرمال آن بالای 9 دهم درصد است که این آیتم وابسته به قند دریافت شده از پوشش گیاهی و نوع گل‌های منطقه پرورش است در صورت استفاده زنبوردار از آب شکر به جای شهد گل آورده زنبور عسل این نسبت به هم می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، متخصص دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: آیتم ششم آزمایش اسید تیه عسل است رنج استاندارد این آزمایش حداکثر 20 میلی اکی و الان در کیلوگرم است و در صورت استفاده افراد سودجو و متقلب از اسیدهای مضر این نسبت نیز به هم می‌خورد.

زرخواه، آیتم هفتم را آزمایش PH اعلام کرد و ادامه داد: رنج استاندارد آن برای عسل طبیعی حداقل 3.5 است که این نسبت نیز در مورد افزودن اسید جهت تقلب به هم می‌خورد.

وی طریق هشتم را آزمایش آنزیم ترشح شده اعلام کرد و گفت: آزمایش آنزیم ترشح شده در زنبور عسل تحت عنوان دیاستاز است که به دو روش کمی و کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت مثبت بودن در آزمایش کیفی، آزمایش کمی برای تعیین میزان آنزیم صورت می‌گیرد که رنج استاندارد آن حداقل سه است و در عسل قلابی این مقدار وجود ندارد.

زرخواه در بخش دیگری از سخنان خود افزود: آیتم نهم آزمایش خاکستری است که این رنج استاندارد حداکثر شش دهم درصد است که این مقدار در صورت وجود ناخالصی‌ها در عسل تغییر می‌یابد.

مدیر مسئول آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی استان اردبیل اظهار کرد: آیتم دهم آزمایش بقایای آنتی‌بیوتیکی است در صورت استفاده زنبور از آنتی‌بیوتیک در طول دوره پرورش خود نوع آنتی‌بیوتیک‌ها مشخص می‌شود بحث عسل‌های ارگانیک در این آیتم آزمایشی مورد بررسی قرار می‌گیرد که در صورت حتی طبیعی بودن عسل، آن عسل به صورت استفاده از آنتی‌بیوتیک ارگانیک نیست.

زرخواه در مورد این سئوال که شکرک زدن عسل دلیل بر پایین بودن کیفیت آن است، بیان کرد: چنین نیست شکرک زدن وابسته به شرایط نگهداری عسل است چه بسا عسل طبیعی در صورت نگهداری در شرایط نامناسب محیطی زودتر از عسل تقلبی شکرک بزند.

وی به هموطنان توصیه کرد در صورت خرید عسل برای بیماران دیابتی حتماً بعد از آزمایش مورد استفاده قرار دهند و در صورت استفاده شخصی ترجیحاً از عسل موم‌دار و از فروشنده‌های مورد اطمینان اقدام به خرید کنند.

مدیر مسئول آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی استان اردبیل اضافه کرد: در صورت خرید و فروش به صورت عمده جهت جلوگیری از کلاهبرداری با این مرکز مشاوره کنید و اخیراً به بسته‌بندی برخوردیم که داخل شهد یک تکه عسل موم‌دار طبیعی قرار داده بودند که در آزمایش تقلبی بودن شهد عسل مشخص شد بنابراین خواهشمندیم از خرید عسل‌های بسته‌بندی شده بدون پروانه بهداشتی جداً اجتناب کنید.

این مسئول ادامه داد: ما صاحب اولین و تنها آزمایشگاه دامپزشکی دارای استاندارد ایزو 9001 و ایزو 17025 نشان استاندارد جهانی آزمایشگاهی هستیم که سعی داریم تا در مسیر ارتقاء سلامتی مردم تلاش کنیم.

 

برچسب ها: عسل تقلبی،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
1
0
سلام وتشکرازجناب آقای زرخواه بابت توضیحات واطلاع رسانی،ایکاش اینگونه آزمایشگاه درمشهدهم می بود.
نظر شما
ادامه