کد خبر: ۲۱۱۵۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
اولین گام برای حل یک مشکل، پذیرش وجود آن مشکل است و آسان‌ترین و ناکارآمدترین راه برای حل یک مشکل، پاک کردن صورت مسأله می‌باشد ...

حکیم مهر – اولین گام برای حل یک مشکل، پذیرش وجود آن مشکل است و آسان ترین و ناکارآمد ترین راه برای حل یک مشکل، پاک کردن صورت مسأله می باشد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، جمعه شب در برنامه «نبض» شبکه خبر که با حضور دکتر دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو و با موضوع «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» برگزار شد، جمله ای را بیان داشتند (اینجا) که انگیزه نگارش این مطلب گردید:

«دکتر مهدی خلج وجود باقیمانده آنتی بیوتیک در مرغ تولید داخل را رد کرد و انتشار شایعات اینچنینی را در میان مصرف کنندگان نادرست دانست.»

چنین اظهاراتی، پیش از این هم از سوی تعدادی از مسؤولین سازمان دامپزشکی شنیده شده بود (اینجا):

«معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور: آنتی بیوتیک باقیمانده در فراورده های خام دامی کشور کمتر از حد مجاز است. میزان آنتی بیوتیک موجود در فراورده های خام دامی در تمام نقاط کشور سنجش شده و این میزان از سطح مجاز کمتر بوده و تهدیدی برای مصرف کننده به شمار نمی رود.»

متاسفانه تحقیقات مستقل که توسط مراکز دانشگاهی و پژوهشگاه های کشور انجام گرفته اند، چنین اظهاراتی را تایید نمی کنند.

دکتر آراسب دباغ مقدم و همکاران در آذرماه 1390 مقاله ای با عنوان «باقیمانده ضدمیکروب ها در مواد غذایی با منشاء دامی و اثرات آن در بهداشت عمومی» در مجله نظام دامپزشکی منتشر نمودند (اینجا) و در آن به بررسی مطالعات منتشر شده با موضوع باقیمانده آنتی بیوتیکی در فرآورده های خام دامی پرداختند.

یافته های تعدادی از این مطالعات در جدول زیر خلاصه شده است:

 

مجری

نمونه مورد آزمایش

تعداد نمونه

نتیجه مطالعه

احسانی و همکاران

(1389)

گوشت سینه مرغ گوشتی

100

60% نمونه ها از نظر باقیمانده تتراسایکلین مثبت بودند

تاجیک و همکاران

(1385)

گوشت مرغ

270

55.9% نمونه ها دارای باقیمانده آنتی بیوتیک بالاتر از استاندارد بودند

محمدیان

(1382)

گوشت مرغ

100

72% نمونه ها آلوده به باقیمانده آنتی بیوتیک ها بودند

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی

شیر خام و پاستوریزه

1644

27% شیرهای خام و 52% شیرهای پاستوریزه از نظر باقیمانده آنتی بیوتیکی مثبت بودند

طیبی و دباغ مقدم

(1387)

شیر پاستوریزه

56

30.4% نمونه ها مقادیر باقیمانده آنتی بیوتیکی بالاتر از MRL داشتند

رسولی و همکاران

(1389)

شیر پاستوریزه

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
0
سلام
در هفته سلامت با شعاری که بیشتر توجه ها را جذب سازمان دامپزشکی کرده است آبروی سازمان برباد رفت با نشست ها و گفتگوهای خبری
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
0
تا زمانیکه سازمان دامپزشکی در بخش وزارت بهداشت ادعام نشه وضع همین است که هست. زیرا تجربه نشان داده دغدغه اصلی سازمان دامپزشکی سلامت مردم نیست، دغدغه سازمان دامپزشکی حمایت از دامپزشکان نیست، بلکه دغدغه اصلی آنها حمایت از ....... تولید کنندگان و وارد کنندگان است!!!!؟؟؟؟
کارمند سازمان دامپزشکی
|
-
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
0
از آقای دکتر خلج انتظار داشتیم که اصل مشکل را بپذیرد ....................................... حقایق علمی را فراموش نموده ، با این کار بیشتر به اعتبار سازمان دامپزشکی لطمه میزنند.خدا آخر وعاقبت ما را ............... ختم به خیر فرماید
دکتر حسین علی خادمی
|
-
|
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
0
0
سازمان دامپزشکی مسئولیت بزرگی را در امر نظارت بهداشتی قبول کرد غافل از تبعات بهداشتی و پاسخگونبودن دربرابر افکار عمومی عمده این مسئولیت را به بخش خصوصی واگذار کرد امروز برای فرار از اشکالات بوجود امده راهی جز پذیرش واصلاح ساختارها نداریم البته واگذاری برنامه مایه کوبی ودرمان به بخش خصوصی کار خوبی بود . متاسفانه واگذاری صدور پروانه واحدها که هم اکنون در برخی استانها انجام شده نیز کار غلطی است . سازمان نباید اسم گنده ولی فاقد عملکرد باشد .بنظرمیاد در مسابقه واگذاری وظایف به بخش خصوصی سازمان دامپزشکی اول باشد انشاا... با این نگاه رییس جدید مشکلات را جمع کند !!!!!!
حسن موسي خاني
|
-
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
0
0
تا زماني كه در كل دامپزشكي جايگاه واقعي خود را در جامعه پيدا نكند و شاغلين آن اهميت نيابند شهروندان محكوم به مصرف مواد غذايي بي كيفيت و آلوده خواهند بود.
نظر شما
ادامه