کد خبر: ۲۱۱۳۲
تعداد نظرات: ۸ نظر

وزیر بهداشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای برخی نظارت های بهداشتی در حوزه دامپزشکی یا صنایع غذایی از خود تولیدکنندگان پول گرفته می شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، دکتر سید حسن هاشمی شنبه در مراسم پانزدهمین دوره اعطای نشان ایمنی و سلامت به محصولات غذایی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: نمی توان برای نظارت از تولیدکننده ها به طور مستقیم پول اخذ شود، زیرا این وضعیت خیلی بد است و مثل آن است که به صداوسیما گفته شود بودجه خود را از تبلیغ تامین کند که در آن صورت دیگر از دستگاه نظارتی تبعیت نمی کند.

وزیر بهداشت به مساله خودگردانی بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: این وضعیت نیز از دو دهه پیش برای بیمارستان ها آغاز شد که در این طرح هزینه ها باید از جیب مردم تامین شود و وقتی هزینه ها از جیب تولیدکنندگان یا مردم تامین شود، فرآیند بهداشت در چرخه باطل می افتد.

وی افزود: مساله بهداشت روان و بهداشت مواد غذایی و آشامیدنی در کشور ما مغفول مانده و هرچند که این وضعیت در کشورهای دیگر نیز وجود دارد اما در کشور ما مغفول تر است.

هاشمی افزود: ارتقای وضعیت بهداشتی با شعار، تدوین قوانین و اجبار به ثمر نمی رسد، بلکه شرایط فرهنگی باید مهیا شود.

وی اضافه کرد: شیوه های فرهنگ سازی ما موثر نیست و مردم مسایل بهداشتی را نمی خواهند بپذیرند، به گونه ای که هم اکنون عمر مفید مردم 62 سال است و بقیه زندگی خود را با بیماری و معلولیت سپری می کنند. پس برای فرهنگ سازی باید سخت گیری های عملی داشته باشیم که با تشویق حامیان سلامت محقق می شود.

وزیر بهداشت در ادامه به شعار هفته سلامت یعنی از مزرعه تا سفره، اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به امنیت غذایی راه سختی در پیش داریم، اما وضعیت مواد غذایی و آشامیدنی بهتر از سیاه نمایی هایی است که انجام می شود. با این وجود تا رسیدن به هدف مطلوب هنوز فاصله زیادی داریم.

هاشمی در ادامه با انتقاد از سه سازمان درباره تناقضات‌شان در زمینه مواد غذایی گفت: این حرف بسیار بدی است که سازمان‌های دامپزشکی، استاندارد و غذا و دارو مواضع‌شان یکی نیست و هر کدامشان یک چیزی درباره مواد غذایی می‌گویند و وقتی بنده خودم این مواضع را می‌شنوم آزرده می‌شوم البته این مسائل در این دولت کم‌تر شده است، دامپزشکی هم همراهی‌اش خوب است (با خنده) ولی می‌تواند بهتر شود، به هر حال اگر خمیر مرغ بد است، چرا سازمان دیگری عنوان می‌کند خوب است یا همین تناقض را درباره شیر فله داریم که اگر همین‌طور پیش رود بحث نظارت این سازمان‌ها نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

هاشمی افزود: سازمان دامپزشکی به دنبال آن هستند که سهم نظارت های بهداشتی خود را از بودجه وزارت بهداشت تامین کنند که هر چند درخواست به جایی است، اما مجلس و دولت باید نگاه دیگری به این مساله داشته باشند، چون این مسیر به گونه ای صحیح طراحی نشود، گرفتاری های زیادی ایجاد شده و عرصه برای شایعه پردازی باز می شود و ظرف یک روز با این شایعات می توان شهر را به هم ریخت و برای ناکارآمد نشان دادن دولت و نظام از این مساله سوءاستفاده شود.

هاشمی به نگرانی‌های مردم در حوزه غذایی اشاره کرد و بیان داشت: واقعاً مردم چه گناهی دارند که می‌گویند هوا که خوب نیست، غذا هم که اشکال دارد، امروز روغن پالم، فردا وایتکس در شیر، صنعت هم که این‌ طور است، یک فردی هم در شورای شهر می‌آید و درباره آب، مردم را نگران می‌کند.

وی خطاب به استاندار تهران گفت: واقعاً مردم چه بخورند و چطور بخوابند بنابراین بنده می‌خواهم با کسانی که باعث نگرانی جامعه می‌شوند، برخورد شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور و بعضی از وزرا بارها به من گفتند که راجع‌به هوا، آب و غذا واقعیت را به مردم بگوییم ولی کسی هم حق ندارد جامعه را نگران کند، راجع‌به آب هم بارها گفته شد که حداکثر استانداردها رعایت می‌شود و چیز مخفی وجود ندارد.

هاشمی تاکید کرد: رییس جمهور و هیات وزیران نسبت به بهداشت آب، هوا و غذا بسیار حساس بوده و اکنون نیز اهتمام ویژه ای در هیات وزیران برای رعایت حداکثر استانداردهای آب وجود دارد.

وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: توجه به بهداشت محیط و آشامیدنی مردم بیش‌تر شود و حوزه غذایی نیز کمک کند تا از سازمان غذادارو مچ‌گیری نشود بنابراین مردم خودشان باید نظارت کنند و دولت در این نظارت‌ها کمک کند زیرا ما اگر بخواهیم به تنهایی وارد شویم خیلی کارساز نخواهیم بود.

 

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همكار
|
-
|
۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
0
من بعنوان كسبه إز بهداشت و درمان به دامپزشكانيكه منتقل صدم برمائيات وزير محترم درست است نبايد بازرسين إز صاحب كشتارگاه مستقيما پول بگيرند ورود سازمان محترم بازرسي و وزارت بهداشت لازم است گوشت نياز به متولي دارد
همكار بازنشسته
|
-
|
۰۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
0
به نظرك بهداشت مواد خام دامي به بهداشت و درمان منتقل شود سازمان دامپزشكي ناتوان است
کارمند دامپزشکی
|
-
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
0
در صحبت های وزیر محترم بهداشت علت احتمالی جنجال اخیر بهداشتی ها در مورد ناتوانی نظارت دامپزشکی مشخص شد: درخواست سازمان دامپزشکی از مجلس محترم بابت جذب درصد بسیار ناچیزی از بودجه سلامت!.
دامپزشك
|
-
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
0
مگروزارت بهداشت كم برروي مسائل بهداشتي سرپوش مي گذارد.شما هم كه عاشق وزارت بهداشتيد برويد كارداني، چيزي دردانشگاه آن ور ملل بخوانيد وبرويد وزارت بهداشت كه برايتان آب ونان شود
دامپزشک
|
-
|
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
0
0
آقای وزیر ازبودجه وزارتخانه تحت امرت ,سازمان دامپزشکی بحق مبلغی درخواست کرده چراجوسازی میکنی؟ این خواسته بحق است منطق واستدلال نمیتونی بیاری انگ نزن چون همه مردم کیفیت خدمات شماروهم می بینند سازمان دامپزشکی رو هم میدونند.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
0
0
اگر دامپزشکی خود را مسوول بهداشت و سلامت جامعه میداند پس باید بپذیرد که جزیی از پیکره وزارت بهداشت باشد.
ناشناس
|
-
|
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
0
0
ناظرین وزارت بهداشت هم مانند دامپزشکی ,حقوق شان را از کارفرما میگیرن.پس چطور نظارت آونها درست ولی ناظرین دامپزشکی فقط مشکل دارند.برای اینکه ما خودمان تو افواه انداختیم!
محمد
|
-
|
۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
0
0
برادران من سازمان دامپزشکی خدمت می کنم برایم از همه چیز مهمتر سلامت مردم است هرچند خدمات پرسنل خدوم و زحمت کش دامپزشکی در سرما و گرما و صحرا و بیابان و انواع بیماریهای مسری به انسان قابل تقدیر است و بنده که عضوی از سازمان هستم سالها در مشقات آن کارکرده ام و با پوست و استخوان مسائل را درک و لمس کرده ام اما برخی مدیران سازمان قوانین و وظایف سازمان را حق المصالحه منافع خود کرده اند و بجای وظایف بهداشتی و سلامت مردم برای مصالحه با فشارهای غیر قانونی اطراف خود حاضرند همه چیز را قربانی کنند.برادران من سلامت مردم از خوشایند فلان وزیر و بهمان نماینده بسی بالاتر است.من از وزیر بهداشت به جهت موضع گیریهای انسانی و اسلامی خوشحالم دست این وزیر دولت محترم امیر و تدبیر را صمیمانه می فشارم برای ایشان آرزوی توفیق می کنم.یک سرباز عرصه دامپزشکی
نظر شما
ادامه