کد خبر: ۲۱۰۳۶
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
استاد‌ گروه بهداشت مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در مورد آلودگی سارکوسیستی این گوشتها افزود: انتقال این نوع انگل به انسان بسیار نادر است ...
akhoundzadeh

حکیم مهر - به گزارش روزنامه شرق، دکتر افشین آخوندزاده بستی، متخصص بهداشت مواد غذایی و استاد‌ تمام گروه بهداشت مواد غذایی دانشگاه تهران درباره سلامت گوشت هندی برای استفاده به‌عنوان گوشت مصرفی خانوار گفت: صادرات گوشت هندی به کشورهای دیگر در مقام دوم جهان قرار گرفته و گوشت بوفالوی هندی نیز در ٦٠ کشور جهان به‌ویژه کشورهای آسیایی استفاده می‌شود و استفاده از آن با شروطی به‌عنوان گوشت مصرفی خانوار هیچ مشکلی ندارد.

آخوندزاده بستی درباره شرایط پذیرش این نوع گوشت از لحاظ بهداشتی نیز افزود: وقتی بناست برای کشتارگاهی مجوز سلامت صادر شود، گروهی از دامپزشکان برای ارزیابی خطر (Risk Assessment) به آن محل مراجعه می‌کنند، این ارزیابی دو بُعد مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی را دربر می‌گیرد.

وی افزود: متأسفانه برخی گمان می‌کنند، این نوع ارزیابی همان سیستم HACCP یا همان مدیریت بهداشتی در مواد غذایی بوده، در ‌صورتی‌ که این روش بسیار فراتر از HACCP است. در این روش که به‌صورت میدانی و در کشتارگاهی که قصد خریداری گوشت از آن وجود دارد انجام می‌گیرد، خطراتی که از تولیدات این کشتارگاه ممکن است به داخل کشور انتقال پیدا کند، بررسی می‌شود. سپس گوشت از زمان دامداری (Farm) تا کشتارگاه و بسته‌بندی و رسیدن به دست مشتری، بررسی می‌‌شود تا مشخص شود این خطرات در کدام مسیر خط تولید ممکن است وجود داشته باشد. یک قسمت در کشور تولیدکننده انجام می‌شود و مراحل بعدی در کشور ایران انجام می‌گیرد که به‌صورت Safe Lifely (ماندگاری گوشت) است. حال اگر در کشتارگاهی این بررسی‌ها با موفقیت انجام شود، هیچ مشکلی برای مصرف‌کننده نداشته و گوشت این کشتارگاه اجازه مصرف دارد.

وی تأکید کرد: وقتی مجوز بهداشتی برای محصولی گوشتی صادر می‌شود، نادرست است تأکید کنیم این مجوز فقط برای مصرف صنعتی است، چرا که در صورت صدور مجوز، آن گوشت برای هر نوع مصرفی سالم بوده و تفاوتی میان مصرف صنعتی و مصرف خانوار وجود نخواهد داشت. البته کیفیت حسی این نوع گوشت به‌خاطر سفتی آن - که ناشی از کم‌بودن چربی آن است - با گوشت‌های دیگر تفاوت دارد و به این علت قیمت آن کمی پایین‌تر است.

این متخصص بهداشت مواد غذایی درباره مجوز صادر‌شده از سوی سازمان دامپزشکی اظهار کرد: در گذشته که سازمان دامپزشکی کشور اقدام به واردات گوشت بوفالو به‌عنوان گوشت برای مصرف صنعتی کرده بود، هنوز به ارزیابی خطر آن نپرداخته بود و برای احتیاط تنها برای مصرف صنعتی آن را تأیید کرده بود. تعداد محدودی از کشتارگاه‌ها در گذشته اقدام به واردات گوشت بوفالو کرده بودند، اما وقتی مجوزی برای کشتارگاهی صادر می‌شود، این‌گونه نیست که بگوییم این مجوز در تمامی زمان‌ها معتبر خواهد بود، بلکه زمانی که مدیریت فنی، بهداشتی و... تغییر کرده یا یک اتفاق غیرمنتظره مانند آتش‌سوزی رخ داده باشد، دوباره باید تمامی مراحل از ابتدا تکرار شود.

استاد‌تمام گروه بهداشت مواد غذایی دانشگاه تهران همچنین درباره اینکه گفته می‌شود بوفالوی هندی چرای آزاد داشته و این محل نگرانی است، افزود: این گفته درست نیست؛ چرا که گوساله‌های برزیلی نیز چرای آزاد دارند.

وی در پاسخ به نگرانی درباره آلودگی انگلی این نوع گوشت، اظهار کرد: آلودگی انگلی یا همان آلودگی سارکوسیستی برای ٧٠ تا ٨٥ درصد تمامی کشتارهای دامی جهان وجود دارد و تنها تفاوت آن در اندازه آن برای رؤیت است. حال آنچه در انسان آلودگی سارکوسیستی ایجاد می‌کند، استفاده از یک تا ١٠ لاشه کامل گاو یا گوشت دیگر است تا آلرژی در فرد ایجاد شده و در نهایت منجر به سقط جنین شود. در واقع می‌توان گفت انتقال این نوع انگل به انسان بسیار نادر است.

 

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
0
0
چشم همه روشن .توجیه علمی برای واردات دستوری از هند. آقایانی که تا به حال از برزیل گوشت می آوردند چون با قیمت های بالای گوشت برزیلی مواجه شدند و بازار آن را خراب می بینند با فشار روی سازمان دامپزشکی قصد موجه نشان دادن گوشت هندی دارند. سال گذشته سازمان دامپزشکی برای ممانعت از ورود این گوشت ها به سبد خانوار شرایط بسیار سختی را برای وارد کنندگان این نوع گوشت به منظور استفاده صنعتی در نظر گرفته بود . حالا چه اتفاقی افتاده که صد و هشتاد درجه چرخش صورت گرفته است.دوستان عزیز سن این گاو ها بسیار زیاد است واساسا مصرف صنعتی آن هم اشکال دارد چه رسد برای مصرف خانوار.اگر آقای دکتر آخوند زاده زحمت بکشند و در یکی از سرد خانه های تهران که از این گوشت ها در انبار دارد بازدید کند کافی است که فقط از لحاظ ظاهری رای به معدوم کردن آن دهند. این در حالی است که بدون توجه به کلیات سیاست های اقتصاد مقاومتی بجای تشویق به تولید داخلی هر ........ای را از هر کجای دنیا باید مشاوران ارشد وزارت جهاد کشاورزی وارد کنند و ظاهرا سازمان دامپزشکی هم چاره ای جز تمکین ندارد. بزودی مستندات جالبی از دست گل های آقایان را برای تنویر افکار عمومی در اختیار حکیم مهر قرار خواهیم داد.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
0
0
در حال حاضر هیاتی از سازمان دامپزشکی برای بازدید به هند سفر کرده و جالب اینکه مسولیت این سفر تخصصی هم بر عهد فردی است که اطلاعات حداقلی در خصوص گوشت ندارد. مطلع
ناشناس
|
-
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
0
0
شان ملت ایران را با گوشت بوفالو پایین نیاورید
ناشناس
|
-
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
0
0
انتظار ما از آقای دکتر خلج مقاومت در برابر زیاده خواهی دنیا طلبان میباشد .................................
همکار
|
-
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
0
0
پاسخ ایشان بسیار علمی و فنی بود. از دوستانی که بنای مخالفت دارند میخواهم پاسخ ایشان را بصورت فنی بدهند نه با کلی گویی
ناشناس
|
-
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
0
0
اقای دکتر اخوند زاده نگران انتقال بیماری نباشند ولی علت دستور برای مصرفف صنعتی این است که در صورت وجود آلودگی غیر ماکروسکوبیک , سم سارکوسیستین موحود در میکرو کیست ها رقیق شده و خطر ساز نشوند
Dr>s
|
-
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
0
0
به هیچ وجه کشور هندوستان و گوشت بوفالوی هندی ان واجد شرایط بهداشتی بین المللی برای مصرف انسان نمیباشد
لطفا سازمان دامپزشکی کشور دلایل ممنوعیت واردات گوشت بوفالوی هندی در چند وقت گذشته را منتشر کنند و برای تنویر افکارعمومی بیان شود که باستناد چه تحولاتی مجددا وارادات ان ازاد شده است
ناشناس
|
-
|
۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
0
0
سلام
پاسخ دکتر آخوندزاده کاملا تئوری و آکادمیک بود
و نقصی در صحبت های ایشان نبود
اما سوال هایی که مطرح می شود به شرح زیر
1-آیا با وجود دام داخلی نیازی به واردات گوشت بود؟
2- آیا حق مردم ایران استفاده از گوشت بی کیفیت است؟
3-آیا سن بوفالو در نظر گرفته شده؟
.....
من سوالات کوتاه و کلی بیان کردم اما دوستان مخالف و موافق باید نفع مملکت هم در نظر بگیرند
آیا نفع دامداران در واردات؟آیا سلامت جامع تهدید میشود؟
مطلع
|
-
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
0
0
انچه دكتر اخوندزاده فرمودند اساسا ارزيابي خطر نيست بلكه طراحي ..................... براي توجيه است ...................................... اين مصاحبه به سفارش انجام شده است و از نظر علمي واقعا مطالب نادرستي رابيان مي كند .........................
کاملا مطلع
|
-
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
0
0
صحبتهای دکتر آخوندزاده کاملا صحیح می باشد و روحیه شان هم طوری است که به سفارش صحبت نکنند.اما بنده بعنوان صاحب کشتارگاه که سواد خواندن هم ندارم ولی مشاوران برجسته دارم که توان ..................... را دارند،پیشنهاد می کنم با سفری به بلژیک(پارک مینیاتور) از وضعیت دامپزشکی آنجا خبر دار شوند
ناشناس
|
-
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
0
0
سلام بازدید از گوشت ها ی وارداتی توسط کی می خواهد صورت بگیرد ؟ دکتر دامپزشک دولتی که سابقه کار کشتارگاهی ندارد . آیا در اینکار از کارشناسان بخش دولتی با تجربه و شاغل در کشتارگاه استفاده می شود یا نه . چرا این همه تبعیض دکتری که کار کشتارگاهی نداشته و گوشت تک سمی و با گوشت گوساله و غیره را تشخیص نمی دهد و اساسا بازدید و بازرسی رو ظرف یک هفته می خواد یاد بگیره چرا سکان را با کارشناس بازرسی گوشت یا بهداشت مواد غذایی که در طول تحصیل حداقل دو یا سه برابر دکتر درس قضاوت و بازرسی گوشت را پاس کرده و کار کشتارگاهی دارد و سابقه بالایی دارد از ایشان استفاده نمی کنید و فقط با مدرک دکتری دامپزشکی .......... . لطفا یه راه اساسی پیدا کنید یا از کارشناسان دولتی به عنوان کمک در کنار دکتر بی تجربه استفاده کنید و یا از دکتر های بخش خصوصی کار گشته استفاده کنید .
دامپزشک
|
-
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
0
0
................ ومتاسفانه نبودتوان علمی درمدیریت فعلی سازمان دامپزشکی درواردات گوشت منتهی به واگذاری کار به بخش خصوصی باهدایت سازمان نظام دامپزشکی خواهدشد.
يكي از اعضاي هيات
|
-
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
0
0
!!!
متخصص تجزیه وتحلیل خطر
|
-
|
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
0
0
اقای دکتر بفرمایند گوشت بوفالو هندی وارداتی دارای استانداد کدس الیمانتاریوس هستند ؟ اقای دکتر بفرمایند گوشت بوفالو هندی وارداتی دارای استانداد بهداشتی اروپایی هستند؟ اقای دکتر بفرمایند گوشت بوفالو هندی وارداتی اجازه عرضه در بازار کشورای اروپایی را دارند؟ اقای دکتر بفرمایند گوشت بوفالو هندی وارداتی چرا از دید اروپایی ها مناسب برای مصرف انسان نیست؟
همكار دامپزشك
|
-
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
0
0
تا جايي كه بنده اطلاع دارم الان يكي از همكاران ما تو هند مشغول نظارت بر كشتار و توليد گوشت گاوميش ميباشد، كه توان علمي و عملي خوبي در زمينه گوشت و كشتارگاه دارند،حتي با همه بحثهاي مطرح در زمينه گوشت هندي ، فكر كنم در انتخاب ايشان تعمدي بوده تا ديدگاهها در خصوص گوشت هندي رو عوض كنند. به نظر من در اين صورت بايد منتظر گوشت هندي براي مصرف خانوار هم باشيم.
ناشناس
|
-
|
۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
0
0
یاد غرب وحشی افتادم. بوفالو و سرخ پوستها.
نظر شما
ادامه