کد خبر: ۲۱۰۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) نوشت:

 اگرچه رضا عطاران بازیگر محبوب سریال های طنز، امسال چمدان هایش را برای زدن کشتارگاه در برزیل می بندد تا این بار در نقش یک ذبح کننده تامین کننده گوشت بر اساس موازین اسلامی برای رستوران ها ایفای نقش کند؛ اما هر چقدر به نقش ذبح کننده شاغل در کشتارگاه مرغی می اندیشیم که در واپسین روز هفته گذشته شرکت پشتیبانی امور دام، خبرنگاران خبرگزاری ها را برای بازدید و آشنایی با موازین کشتار صنعتی طیور و به ویژه اهمیت ارجحیت مصرف مرغ منجمد با تکنیک های جدید کشتار و منجمد کردن در تونل های امروزی انجماد به شهرک صنعتی علی آباد برد؛ نمی توانیم باور کنیم کاراکتر شوخ طبعانه عطاران با این نقش دشوار سنخیتی داشته باشد.

البته نقش کشتار کردن مرغ که امروز با تکنیک های نوین کشتار، به مراتب متمدنانه تر شده است؛ به طور قطع برای این بازیگر سینما نیز قابل تحمل تر خواهد بود، اما کیست که بتواند این کشتار اجتناب ناپذیر را نادیده بگیرد و قید خواص پروتئینی گوشت سفید مرغ را برای تداوم حیات بشریت نادیده انگارد! پس چه بهتر که برای این کشتار خلاقیت هایی به کار رود تا ضمن صفر کردن هرگونه آلام "مرغ کشون" در خط نخست کشتار، گوشت توزیعی با حداکثر کیفیت و حداقل ضایعات، چشم انتظار نگاه ولع انگیز مردمانی باشد که شاید جز طعم لذیذ مرغ یا جوجه کباب، چیزی از رازهای پشت پرده کشتارهای امروزی نمی دانند و در سرزمینی مانند ایران، مرغ منجمد به اتهام کشتارهای سنتی و طولانی مدت پروسه کشتار تا انجماد و نحوه جداسازی ضایعات مرغ ها، از اقبال عمومی برخوردار نبوده و نیست. امری که با توجه به مخاطرات بیشتر مرغ گرم در قیاس با مرغ منجمد مستلزم تغییر رویکرد در تولید و مصرف است.

پیش از بازدید خبرنگاران، رضا سالمی، مدیرکل تأمین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام کشور، رودرروی آن ها می نشیند تا ضمن پاسخ به کنجکاوی برخی خبرنگاران جوان، از دلیل آن که چرا در ساعت 21 باید از روند کشتار و انجماد مرغ ها بازدید کنند؛ به انواع پرسش های آن ها پیرامون چگونگی پروسه کشتار اشاره کند.

وی در ابتدا با بیان این که شرکت پشتیبانی امور دام بهترین و کیفی‌ترین شرایط را برای نگهداری طولانی مدت مرغ منجمد فراهم کرده است، افزود: این شرکت بعد از دستورالعمل اعلامی قیمت خرید و شرایط مرغ را از تولید‌کنندگان مشخص می‌کند و مرغدارها و اتحادیه‌ها و تشکل‌ها مجوزهای لازم را برای کشتار می‌گیرند.

مدیرکل تأمین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام تصریح کرد: یکی از نکات مهم در کشتار مرغ قطع آنتی‌بیوتیک‌ها 10 روز قبل از کشتار است و به همین دلیل به مراکز خرید دستور داده می‌شود تا از تاریخ معینی قبل از کشتار آنتی‌بیوتیک‌ها را قطع کنند.

وی افزود: از محل تولید و پس از صدور مجوز حمل توسط دامپزشکی مرغ‌ها به کشتارگاه وارد می‌شوند و در کشتارگاه‌هایی که به تأیید سازمان دامپزشکی کشور و شرکت پشتیبانی امور دام رسیده عمل کشتار مکانیزه انجام می‌شود.

سالمی اظهار داشت: مرغ‌های خریداری شده بین وزن یک هزار تا 1800 گرم هستند و خرید مرغ سبک از مرغداران در راستای حمایت از منافع ملی انجام می‌شود.

وی افزود: هر چه وزن مرغ کمتر باشد، تولید چربی در محوطه بطنی مرغ که جز دور ریز خاصیت دیگری ندارد، کمتر صورت می‌گیرد.

مدیرکل تأمین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام تصریح کرد: در اکثر کشورهای دنیا مرغ اندازه استاندارد (مرغ‌ با 1200 تا 1800 گرم) تولید و عرضه می‌شود، در حالی که در ایران مردم بیشتر راغب به خرید مرغ‌های سنگین وزن هستند.

سالمی تصریح کرد: بخش اعظمی از خوراک طیور از طریق واردات و خروج ارز از کشور تأمین می‌شود که اگر قرار باشد در خط تولید مرغ این دلارها به چربی و دور ریز تبدیل شود ضرر زیادی را به اقتصاد کشور وارد می‌کند، بنابراین باید برای حفظ منافع ملی و هدر رفتن ارز کشور فرهنگ استفاده از مرغ سبک در بین مردم رایج شود.

در ادامه مراحل کشتار مرغ در یک کشتارگاه صنعتی با شروع صدای آژیر در ساعت 10 شب کارگران را به عمل کشتار و خبرنگاران را به تماشای مراحل کشتار فرا می‌خواند، و سالمی در جریان بازدید شرح می‌دهد: در محل کشتارگاه‌ قفس‌های پلاستیکی نگهداری مرغ‌ توسط کارگران از کانتینرها به سالن زنجیره کشتار وارد می‌شود.

در این محل که برای کاهش استرس مرغ‌ها با نور آبی روشن شده، مرغ‌های 45 روزه، توسط کارگران به سرعت از قفس پلاستیکی خارج و از پا به زنجیره کشتار آویزان می‌شوند.

تلاش و سعی آن ها همراه با ناله و بال زدن برای نجات از مرگ فایده‌ای ندارد و از سرانجام زندگی حدود 45 روزه آنها چند دقیقه‌ای بیشتر باقی نمانده است.

در مرحله بعد، زنجیره کشتار مرغ‌ها را به مخزن آبی هدایت می‌کند که باید به صورت آویزان نوکی به آب بزنند و قبل از کشتار آبی بنوشند، غافل از اینکه این مخزن مخزن شوک است و با یک اختلاف ولتاژ 70 تا 100 ولتی مرغ را به حالت بی‌حالی یا بی‌هوشی می‌اندازد.

 

اینجا مرحله پایانی زندگی 45 روزه است و بعد از ورود شوک به بدن و شل شدن گردن مرغ فقط حدود 30 ثانیه مانده تا گردن شل‌ شده مرغ‌های آویزان بر اثر شوک به صورت اسلامی ذبح شود.

در یک چشم به همن زدن چند نفر چاقو به دست در حالی که نمی‌گذارند هیچ مرغی از دستشان جان سالم به در ببرد، مرغ‌ها را ذبح می‌کنند و زنجیره کشتار به مسیرش بدون توقف ادامه می‌دهد.

مرحله خون‌گیری هم حدود 1.5 دقیقه به طول می‌انجامد و در اینجا 3 درصد از وزن لاشه مرغ کم می‌شود، بعد هم زنجیره کشتار که همچنان مرغ‌ها به آن آویزان و در حال حرکت است مرغ‌ها را وارد حوضچه آب گرم با دمای 58 تا 60 درجه سانتی‌گراد می‌کند تا در این مرحله هم به تناسب وزن مرغ 1 الی 2 دقیقه مرغ در آن قرار گیرد و آماده پرکنی شود.

 

دستگاه‌های تمام اتوماتیک پس از اقدام به پرکندن مرغ‌ها مرغ‌های بی‌جان را وارد خط 2 زنجیره کشتار که شستشو آغاز می‌شود وارد می‌کند و بعد از قطع ساق پا هم حدود 5 درصد دیگر از وزن مرغ کاسته می‌شود.

در مراحل سپری شده 5.5 درصد پر، 5 درصد ساق پا و حدود 3 درصد هم سر و قسمت‌هایی دیگر که باید از مرغ جدا شود از وزن مرغ می‌کاهد.

در خط 2 کشتار امعاء و احشاء مرغ توسط دستگاه‌های تمام اتوماتیک از بدن مرغ خارج می‌شود و در ادامه مقعد مرغ توسط دستگاهی کنده و توسط دستگاهی دیگر در محوطه بطنی مرغ شکافی ایجاد و مری و غدد لنفاوی آن از مرغ جدا می‌شود همچنین در ادامه زنجیره کشتار دستگاه های دیگر کار خروج شش‌ها و کلیه‌ها را انجام می‌دهند و باز هم مرغ به مرحله شست‌وشو وارد می‌شود.

اسکلت فوقانی مرغ هم توسط دستگاه‌های وکیوم در برخی کشتارگاه‌های صنعتی جدا می‌شود که البته به خاطر هزینه سنگین حدود 150 هزار دلاری این دستگاه و عدم صرفه اقتصادی در برخی کشتارگاه‌ها این مرحله به صورت دستی انجام می‌شود.

در اینجا زنجیره کشتار که هنوز مرغ‌ها را رها نکرده مرغ‌های پرکنده و سرکنده را که کمتر از یک ساعت پیش هنوز زنده بودند، را وارد خط 3 کشتار می‌کند.

در خط 3 کشتار باید دمای بدن مرغ از حدود 37 درجه به 7 درجه و در مراحل بعدی به دمای کمتر برسد، به همین دلیل در این مرحل از تشتک‌های آبی به نام چلیر استفاده می‌شود.

در این قسمت دو چلیر موجود است یک شستشو و دیگری خنک کننده که در قسمت اول مجدد مرغ‌ها شسته و در طول 20 دقیقه دمای بدن مرغ به 15 درجه کاهش می‌یابد.

در ادامه با ورود مرغ‌ها توسط زنجیره کشتار به چیلر دوم دمای مرغ در عمق سینه به منفی 7 درجه و در عمق ران به منفی 5 درجه می رسد.

البته در این مرحله شرکت‌ پشتبانی امور دام برای رعایت بیشتر اصول بهداشتی سعی کرده در کشتارگاه‌ها چیلرها حذف شود و از اتاق‌هایی که دمایی بین 0 تا 4 درجه است، استفاده می‌کند.

بعد از این مرحله هم با ورود مرغ‌ها به تونل انجماد برای افزایش ماندگاری مرغ دمای 5 درجه مرغ ظرف حدود 6 ساعت به منفی 18 درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد.

با خروج مرغ از تونل انجماد مرغ‌ها وارد سالن بسته‌بندی می‌شوند و در اینجا زنجیره کشتار مرغ‌ها را رها می‌کند و به دست کارگرانی که هر کدام پشت دستگاه‌های بسته‌بندی با نایلون‌های مخصوص ایستاده‌اند، سپرده می‌شود.

مرغ‌ها بعد از قرار گیری در نایلون و بسته‌بندی داخل کارتن گذارده می‌شوند و به یخچال‌های انجماد هدایت می‌شود تا در اسرع وقت به سفره مردم راه یابند.

 

 

برچسب ها: کشتارگاه طیور،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صالح
|
-
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
0
0
سلام
در خبری که با عنوان «کیفیت گوشت مرغ منجمد بهتر از مرغ گرم است» به برخی مطالب غلط منتشر شده اشاره کردم و جا دارد به اشکالات دیگری در این خبر را نیز ذکر کنم
طول مدت در چیلر اول 20 دقیقه نیست بلکه حداکثر 5 دقیقه است و اگر مرغی بمدت 20 دقیقه در چیلر اول بماند تخلف تعزیراتی و بهداشتی است و موجب جذب آب می شود.
مطلب خنده دار اینجاست که ایشان در سه باراگراف آخر فرموده اند که مرغ اول منجمد میشه و بعد بسته بندی میشه و بعد کارتن گیری میشه در حالیکه اول مرغ را بسته بندی میکنند و بهد در کارتن ها چیده شده و به تونل انجماد میفرستند و بعد از انجماد آنها ، درب کارتن بسته شده و تسمه زنی یا شرینگ بک انجام میشه. آخه کی میتونه به گفته ایشون ، مرغ منجمد شده را تو کیسه بکنه!!!!!
نظر شما
ادامه